Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Ok. Det finns inget annat namn på den eller ett ord på engelska? Grejen är att jag försöker hitta en stor bild på den till en målning och har probs att hitta den. Noten jag länkade till är för smal.

Postat

Altså har jag fattat rätt vilken du menar? Den längst upp till vänster är en G-klav. Den längst ner till vänster heter F-klav och noten heter Helnot (även wholenote på engelska).

Postat (redigerat)
G-klav, så var det jag. Vad betyder det egentligen? Jag ahr noll koll på noter..

Enkelt förklarat så visar G-klaven vad noterna heter. Det är ett visst mönster eller "system" som man följer. Samma sak med F-klav fast då är det ett annat mönster man följer. Basister tex läser från en F-klav (bas-klav).

Redigerat av addic59
Postat

Nu kommer jag in som en Messersmither här. Hej hopp! (nu har vinaren verkat...) 😳

Den kallas just G-klav för att kringlan i mitten på klaven korsas med "strecket nedåt i klaven" rakt över det horisontella strecket som motsvaras med tonen G.

Jo, så är det. Och det tycker jag funkar bra... 😄

/H

Jompa (oregistrerad)
Postat

...och F-klaven nederst har tonen F på linjen mellan prickarna. Man kallar det för klingande F då den noteras som den låter. Många instrument skrivs transponerat dvs de klingar (låter) inte som det skrivs. G som G-klaven ringar in är inte sällan ett F bland blåsinstrument i vissa sammanhang. Har jag rört till det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.