Ken Kängström Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 (redigerat) Hejsan. Om ni läser detta så förstår ni. Hat en liten het diskussion med en snubbe som påstår att reason inte är ett sequencerprogram. Har han eller jag fel? Jag har iaf fått lära mig att Reason är ett sequencerprogram. kolla här. http://www.jamma.nu/forum/index.php?catego...thread=506#3311 MVH//Kenny Redigerat 27 januari 2005 av addic59
Ken Kängström Postat 27 januari 2005 Trådstartare Postat 27 januari 2005 Altså är det ingen som vet ifall Reason är ett sequencerprogram eller inte?
Majken Postat 27 januari 2005 Postat 27 januari 2005 Reason är inget sequenserprogram..Man kan ju inte ens använda det till hårddiskinspelning.. Och man kan inte använda andra effekter och synthar än vad som redan finns i programmet.. Oroa dig inte Addic, du har helt rätt. Visst är Reason ett sequencer program, huruvida det har stöd för ljudinspelning, vst syntar eller dx effekter har ingenting alls med saken att göra. Tvivlar på att denna har så värst stora möjligheter till ljudinspelning: http://www.synthmuseum.com/korg/korsq1001.html Definitionen av ordet Sequencer i musiksammanhang bör vara något som kan spela upp en serie parametervärden/noter. Vart dessa skickas eller hur de används förändrar inget. På trummaskiner kallas det step sequencer, på en burk som ovan kallas det för analog sequencer och i datorn kallas det sequencer programvara. Reason är inte mindre sequencer än vad Buzz, Fasttracker, Sonar, ProTools, Orion eller FruityLoops är. Däremot är inte Reason ett program för flerspårsinspelning, men det är något helt annat. /Majken
Ken Kängström Postat 27 januari 2005 Trådstartare Postat 27 januari 2005 (redigerat) Tackar så mycket =). Nu slipper jag känna mig dum haha =). Får jag svara honom och citera från dig? Edit: Stavfel som vanligt Redigerat 27 januari 2005 av addic59
Majken Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 (redigerat) Här har du förresten Wikipedia's förklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Music_sequencer "a sequencer was originally any device that recorded and played back a sequence of control information for an electronic musical instrument" EDIT: Och visst får du citera mig om du vill. Jag står för vad jag skriver, om jag inte har fel d.v.s. Men det har jag aldrig /Majken Redigerat 28 januari 2005 av Majken
Ken Kängström Postat 28 januari 2005 Trådstartare Postat 28 januari 2005 Tackar =). Nu ska jag läsa lusen av han
D Vibe Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Det är juh inget renodlat sequencerprogram, men den har juh en inbyggd sequencer för att styra dess interna delar. Jag fattar vad han menar, precis som jag fattar vad du menar 😕 /Daniel
Ken Kängström Postat 28 januari 2005 Trådstartare Postat 28 januari 2005 Det är juh inget renodlat sequencerprogram, men den har juh en inbyggd sequencer för att styra dess interna delar. Jag fattar vad han menar, precis som jag fattar vad du menar /Daniel Hmmm. Hur löser man detta då?
Coffeemidget Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 heh, ja e me på jamma, ja ska väl hoppa in å skälla lite på han då och fight the good fight.
Ken Kängström Postat 28 januari 2005 Trådstartare Postat 28 januari 2005 heh, ja e me på jamma, ja ska väl hoppa in å skälla lite på han då och fight the good fight. Hahaha jag hänger på och kollar läget =)
Ken Kängström Postat 28 januari 2005 Trådstartare Postat 28 januari 2005 sådär. Hoppsan =). Bra skrivet. Har god lust att citera ifrån Majken också =)
Coffeemidget Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 hmm. Såndär dryghet som han hade när han debatterade program är bara sliskig. elitiststjärtis kan man kalla det. nån får ju ge lite mothugg. Citera majken
Ken Kängström Postat 28 januari 2005 Trådstartare Postat 28 januari 2005 hmm. Såndär dryghet som han hade när han debatterade program är bara sliskig.elitiststjärtis kan man kalla det. nån får ju ge lite mothugg. Citera majken Will do =). Tyckte han var lite översittare när han började predika om sitt feta 24 i/o ljudkort och utrustning för att visa att "rikast kan bäst".
Ken Kängström Postat 28 januari 2005 Trådstartare Postat 28 januari 2005 Skickat =). Tack Majken förresten =)
Majken Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Det är juh inget renodlat sequencerprogram, men den har juh en inbyggd sequencer för att styra dess interna delar. Jag fattar vad han menar, precis som jag fattar vad du menar /Daniel Nej visst är det inte ett helt renodlat sequencerprogram, men finns verkligen såna? De flesta program har en uppsjö funktioner som hamnar utanför vad en sequencer skall göra. Återigen, back to basics. En sequencer är något som kan spela upp en serie kontrollvärden/noter som är inprogrammerade eller inspelade. Vart dessa sedan skickas är som sagt ointressant. Detta kan Reason, därför är det ett sequencerprogram eller ett musikprogram med sequencer funktioner. Dessutom ett som har PianoRoll, Matrix editor och Stepsequencer som alla är olika varianter på sequencers. ------------------------- Här kan vi förresten se när de rör ihop begreppen på svenska susning.nu: http://www.susning.nu/Sequencer Först hävdar de att en sequencer lagrar MIDI information, sedan hävdar de att KORG SQ10 som saknar MIDI är en hårdvarusequencer. Ja de är för tokiga 😮 /Majken
D Vibe Postat 28 januari 2005 Postat 28 januari 2005 Nej visst är det inte ett helt renodlat sequencerprogram, men finns verkligen såna? De flesta program har en uppsjö funktioner som hamnar utanför vad en sequencer skall göra. Återigen, back to basics. En sequencer är något som kan spela upp en serie kontrollvärden/noter som är inprogrammerade eller inspelade. Vart dessa sedan skickas är som sagt ointressant. Detta kan Reason, därför är det ett sequencerprogram eller ett musikprogram med sequencer funktioner. Dessutom ett som har PianoRoll, Matrix editor och Stepsequencer som alla är olika varianter på sequencers. ------------------------- Här kan vi förresten se när de rör ihop begreppen på svenska susning.nu: http://www.susning.nu/Sequencer Först hävdar de att en sequencer lagrar MIDI information, sedan hävdar de att KORG SQ10 som saknar MIDI är en hårdvarusequencer. Ja de är för tokiga 😄 /Majken Nej, det är helt riktigt .. --------- Hehe, kul att har med Bars'n'pipes på den sidan 😮.. /Daniel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.