Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Logicnooben kämpar vidare. Nu har jag faktiskt spelat in ett band med Logic 9 och det har gått bra. Arbetsgången är dock långsam, vilket är i sin ordning när man är Logic-nybörjare. Något som skulle snabba upp saker är snabbkommandon till verktygen, jag tänker främst på sax-, flex- och fadeverktygen eftersom de är de jag använder mest. Hittar inte dessa i manualen och vet inte heller vad jag ska använda för sökord. Och visst finns det väl ett snabbare sätt att ändra velocity på "klossar" i piano roll än att ha menyn till höger framme (minns ej vad den heter), lokalisera slaget och dra med musen i rätt fält? Hoppas någon rutinerad Logicanvändare förstår vad jag menar.

Jo, ett tangentbord i miniatyr har dykt upp på skärmen utan att jag vet hur. Hur får man bort detta?

Tacksam för hjälp.

Annons
Postat

Jo, ett tangentbord i miniatyr har dykt upp på skärmen utan att jag vet hur. Hur får man bort detta?

Tacksam för hjälp.

Jag håller inte på i logic men jag skulle gissa på en högerklick o sen står det säkert virtualkeyboard eller något sånt 🙂

Postat

Tryck på Caps Lock-tangenten 🙂

Postat

Sax = hålla in Command ( om det är det verktyget du valt uppe i högra hörnet under " Media "

Jag har alla verktyg på höger musknapp för övrigt.

Dina egna kortkommandon kan du ställa in med Alt + K ( Logicpro/preferences/keycommands).

Och visst finns det väl ett snabbare sätt att ändra velocity på "klossar" i piano roll än att ha menyn till höger framme (minns ej vad den heter), lokalisera slaget och dra med musen i rätt fält?

Vill du ändra på enskilda slag eller på säg en hel takt åt gången ?

Även i pianoroll har jag alla verktygen på högermusknapp vilket gör att man jag jobbar fortare.

Postat

Sax = hålla in Command ( om det är det verktyget du valt uppe i högra hörnet under " Media "

Jag har alla verktyg på höger musknapp för övrigt.

Dina egna kortkommandon kan du ställa in med Alt + K ( Logicpro/preferences/keycommands).

Vill du ändra på enskilda slag eller på säg en hel takt åt gången ?

Även i pianoroll har jag alla verktygen på högermusknapp vilket gör att man jag jobbar fortare.

Jo, jag har redan upptäckt att man kan ställa in ett verktyg med högerklick. Alt och K, got it. Tackar 🙂

Gällande pianoroll, det är ett slag åt gången. Jag undviker gärna musen så långt det går när jag spelar in.

• 2 veckor senare...
Postat

Alla vertyg = ESC så kommer tool-menyn fram. Esc 2 ggr = tillbaka till den vanliga musen.

Flextime - om du håller musen vid slutet av en region i nederkanten (där du drar/förlänger/kortar ner regioner), och trycker ner Alt får du flextool-verktyget. Ibland måste man zooma.

Att få fram flex så som man får fram automation (A) så trycker man CMD+F.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.