Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har försökt tittat runt lite ang. möjligheten till att använda en Netbook till sitt musicerande.

Tycker ändå att de trådar som finns verkar lite äldre, netbook datorerna finns ju med lite bättre prestanda nu.

Så jag tänkte fråga er om synpunkter på denna:

http://ehandel.blocket.se/HP_Pavilion_DM1-2150so_2420033.htm?cg=111200&k24097=2&k11151=AMD+Athlon+II+Neo+K125&o=2

Jag tycker att den verkar lämplig. Snabb stor hårddisk, mycket ram b.la. Och processorn ska enligt cpureviews vara lite vassare än

Atom N450. Huruvida AMD passar musik kanske någon vet bättre.

Upplösningen på skärmen är ju också positiv. Nu har jag inte klämt på den, men jag hoppas att formatet på 11´6 tum inte ska kännas

så fasligt mycket större än 10tum?

Mitt huvudsakliga ändamål är att kunna i kombination med ett usb ljudkort eller dyl. kunna koppla in gitarr och köra guitar rig eller motsvarande.

Givetvis ska det också provas att lägga in nån DAW och se hur mycket den orkar. Vore ju fint om den orkade med det, då kunde man ha den som

Skissdator- träning och jam dator.

Ge gärna synpunkter och rekomendationer!!

albinsson

Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

Hej,

Jag har själv en eeepc 1000H, atom 1,6Ghz med 2GB ram och en 160GB 7200varvs HD. Man är ganska begränsad i vad man kan göra men det funkar absolut till enklare produktioner. Jag har testat med cubase Le4 och det funkar fint. Jag har använt Zoom H4 via usb som ljudkort och spelat in gura och sång den vägen.

Jag har faktiskt även testat att köra Maschine mot den och i standalone läge funkar det helt ok. Blir det större projekt så kan man få en del dropouts men det funkade mycket bättre än jag trodde från början.

Jag tycker faktiskt att en av dom mest begränsande faktorerna med att köra en netbook är skärm upplösningen, det är inte mycket man får plats med...

//Björn

Postat

Med risk för att betraktas som besvärande.

Finns det verkligen ingen som kan spekulera i att använda ovanstående dator för mobil musikproduktion/jam?

mvh albinsson

Postat

Tack Björn, jag missade din post för vi skrev ungefär samtidigt =)

Datorn ovan har ju fullgod upplösning, frågan är om man ser något på en 11,6" skärm utan lupp. För övrigt så låter det väldigt

lovande om du lyckas hjälpligt med en atom. För enl. benchmark osv. ska denna processor vara vassare. Sen att det är 3gig ram gör ju inte saken

sämre.

Nu är datorn beställd i allafall, så om någon är intresserad så är det bara att skriva en rad så ska jag försöka redogöra för vad jag lyckats/misslyckats med.

albinsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.