Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fick en infernalisk blåskärm ikväll som var resultatet av att mitt cd-bränningsprogram Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3 som jag installerat bråkade och kunde göra sönder maskinvara, särskilt grafikkortet. Det var felmeddelandeinfon som var på hela 4 sidor(!), i korthet. Kopplades till Microsofts webbsida efter (våldsam - enda sätt som gick) omstart och blev där omdirigerad till Roxio och tillsagd att problemet endast kunde lösas om jag istället köpte cd-bränningsprogrammet Roxio Creator Pro 2011 för $107 plus frakt. Record Now-serien innehåller en bugg har de nyligen kommit på, och den har upphört.

Jag måste därför rätt akut köpa ett nytt program där jag kan:

* Lägga in ISRC-koder och annan PQ-kodning kan utföras

* Bränna audio-CDs

* Bränna DVD-videos

För att vara på säkra sidan och få det som jag vill att programmet ska klara så har jag börjat läsa på lite ikväll i diverse pdf-manualer. Nero 10 för 1000 SEK verkar INTE ha så man kan skriva in ISRC-koder, men man kan bränna både cd-s och dvd-videos med det. Iaf tar de inte upp att det fixar ISRC och den förkortningen finns inte med i deras innehållsförteckning/index. Konstigt, det finns rätt avancerade grejer under Disc Speed i Nero 10. Roxio Creator Pro 2011 för 1000 SEK verkar kunna bränna cd-s och dvd-videos men man kan inte lägga in ISRC-koder med det heller. Det Disc Creator från Toshiba jag har kan man bränna cd-s men INTE dvd-s och man kan inte heller lägga in ISRC-koder i det. I mitt (som jag alltså nu ska slänga) Sonic Record Now Deluxe Suite 7.3 KUNDE man lägga in ISRC-koder, men efter att ha läst på så inser jag att man bara kunde bränna cd-s med det och INTE dvd videos.

Så vad ska man ha då? Sony CD Architect verkar kunna bränna CDs och på det KAN man lägga in ISRC-koder. Däremot kan man INTE bränna dvd-videos på det programmet - då köper man till Sony DVD Architect (nedladdas lämpligen från deras webbsida för $40). CD Architect kostar $114 att ladda ned från deras sida (SonyCreative), alternativt $120 för cd-utgåvan med box plus frakt, tullavgift, moms. Produkten finns inte i någon butik i Norden, eller? Däremot hos Dolphin Music, UK och ev Gear4Music UK också.

När jag pratar om att kunna eller inte kunna bränna dvd-s, så menar jag att man kan oftast använda dvd-skivor och bränna till dem, t.ex. data-backup eller göra en mp3-skiva, men man kan INTE göra en dvd-video med rörliga video i dvd video-format - däremot i vissa fall kan man göra en cd med rörliga videofiler (men det är inte samma sak). Vad det videoformatet kallas vet jag inte. Åtminstone verkar det så enligt Roxios Support forumgrupp. Stämmer det?

😐

fjärr//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

nero klarar det du vill alltså även isrc

billigase versionen 519:-

"I Nero Burning ROM går det inte att skapa en DVD-video, en AVCHD-video, eller en BDMV-video från videofiler. Du kan exempelvis konvertera videofiler till DVD-video, till AVCHD-video, eller BDMV-video i Nero Vision. Nero Vision ingår i den fulla versionen av Nero Multimedia Suite. Mer information om Nero Vision finns på webbsidan www.nero.com, och mer information om videoredigering finns i separat Nero Vision-manual." Nero Multimedia Suite 10 kostar 699;- i nedladdningsversion. 799;- om man vill få hem den i cd-version i låda, fri frakt.

"Med Nero Burning ROM kan du sammanställa och bränna DVD-skivor med DVD-videofiler från hårddisken. De DVD-skivor som du skapar kan spelas i nästan alla vanliga DVD-spelare. Med Nero Burning ROM kan du bränna en DVD om DVD-videon, d.v.s. en färdig DVD-mappstruktur, redan finns."

Men om man skapat en video i t.ex. Windows Movie Maker hela vägen, så är den väl s.a.s. färdig för Nero Burning ROM? Den har väl en mappstruktur i det läget?

EAN-kod och ISRC-kod kan läggas in enl Manualen, sid 37ff. Mediakatalognummer, om det går i Nero Burning ROM, vet ej.

Redigerat av debatt
Postat

nero burning rom är ju bränningsprogrammet i alla versioner av nero

och där jag du redigera cdinformation

det du letar efter verkar ju inte vara ett bränningsprogram utan dvdvideoredigering och det är ju något annat...

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du egna ISRC koder eftersom du har behov att bränna in dessa?

Postat (redigerat)

Tack för tipset om Nero Burning ROM! Lutar åt det nu, eller Nero Multimedia Suite 10.

Sony CD Architect sägs vara kompetibelt med "de flesta" cd-brännare utan att jag lyckats få fram om det trivs med min cd-brännare.

Hur är det med Nero Burning ROM på den fronten? "Markera cd-brännaren i listan" stod det nånstans i Nero-manualen (pdf).

Om ens cd-brännare inte finns med där, vad markerar man då? Jag har en "HL-DT-ST DVDRAM GSA-T50N" (IDE).

Undrar om den finns med... 😕 bland dem som Nero pallar.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

nero burning rom är ju bränningsprogrammet i alla versioner av nero

och där jag du redigera cdinformation

det du letar efter verkar ju inte vara ett bränningsprogram utan dvdvideoredigering och det är ju något annat...

Nej, det är ett bränningsprogram jag söker.

Och det du tipsade om verkar kalas!

:rolleyes:

Redigerat av debatt
Postat

Har läst tester nu om att Nero är instabilt och att Sony CD Architect inte är kompatibelt med alla cd-brännare.

Fler inputs i frågan?

Lutar ändå åt något av dessa två när jag byter, troligen Nero.

drloop (oregistrerad)
Postat

Du borde byta till Mac istället.

Postat

Seriöst, det ligger mycket i det du skrev där för dryga timmen sedan, dr loop.

Nu idag har datorn rullat på och utan konstigheter. Men jag har ju inte kopplat in allt ännu.

Läste idag att mitt cd-bränningsprogram inte trivs med Internet Explorer 8 heller.

Det är tydligen en numera känd bugg och det kör ju jag med naturligtvis... 😆

Ju längre produkten SonicRecord Now funnits ute ju längre blir Error-listan

och varningarna i ReadMe-filerna. Nu är det 12-13 grejer som inte funkar alls,

enligt Sonic Solutions.

Problemet uppkom f.ö. igår sent efter att jag spelat en vanlig audio cd samtidigt

som jag var ute på Nätet i detta forum och på google. IE8 <---> SonicRecNow! -

nej tack, sa pc-n då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.