Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som är mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men att det står "Music by Green Day" borde ju rimligtvis inte betyda att alla tre har lika stor andel i musikdelen av inkomstkakan för låtskriveriet. Eller? Trummisen och basisten kanske har 10% var och Billie Joe har 50% (för texten) och 30% (för sin del av musiken). Musiken är ju fortfarande dock gjord av hela Green Day, vilket är det som framgår.

ja det är ju faktiskt inte det som står på konvolutet som är det juridiska dokumentet som reglerar andelarna

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

Klassiskt exempel: "By Lennon/McCartney" står det på i princip alla The Beatles-låtar, trots att det kanske endast är sant på hälften av låtarna.

Fast de gjorde väl upp att de delade pengarna även på Yesterday och Dear Prudence, liksom?

Postat

Fast de gjorde väl upp att de delade pengarna även på Yesterday och Dear Prudence, liksom?

Jag är inte 100%, men jag har för mig att nettointäkterna splittades i fyra delar oavsett vem som skrev (även Harrisons låtar). Det var ett (ganska så ofördelaktigt) avtal som "tvingade" dels intäktsfördelningen, dels det att "Lennon/McCartney" skulle stå på alla låtar som Lennon och McCartney skrev, oavsett de skrev själva eller tillsammans. Harrison och Starkey (Ringo) kunde däremot stå ensamma som upphovsmän.

Efter "splittringen" kunde fördelningarna ske annorlunda (fast bara på nyalåtar).

Postat

...Steven Adlers memoarer...

...får sparken för sitt påstådda drogmissbruk...

...Han fick tillslut rätt i rätten tack vare hans mamma som drev det hela...

Gav mig en anledning att skratta lite försynt och undra hur det hänger ihop. Egentligen. 😮😆

Postat

Jag är inte 100%, men jag har för mig att nettointäkterna splittades i fyra delar oavsett vem som skrev (även Harrisons låtar). Det var ett (ganska så ofördelaktigt) avtal som "tvingade" dels intäktsfördelningen, dels det att "Lennon/McCartney" skulle stå på alla låtar som Lennon och McCartney skrev, oavsett de skrev själva eller tillsammans. Harrison och Starkey (Ringo) kunde däremot stå ensamma som upphovsmän.

Efter "splittringen" kunde fördelningarna ske annorlunda (fast bara på nyalåtar).

Ungefär samma som Kiss gjorde på 70-talet. Tror det var Neil Bogarts idé för att det inte skulle bli tjafs/bandsplittring över pengar. Uppenbart fanns det annat att komma i dispyt över.

Postat

Det borde han tycka...kan jag tycka. Texten är ju bara 50% av en låt. Melodin är resterande halva (arrangemang, etc spelar så klart också roll). Vad skulle hända om bandmedlemmarna en dag vart ovänner och splittrades och så vill alla ha så stor del av kakan som möjligt och så plötsligt börjar trummisen och bassisten påstå att de kommit på melodierna till alla låtar och hänvisar till att det står "music by Green Day". Då skulle det ju spela roll. Man kan ju inte naivt utgå ifrån att folk alltid är ärliga hela livet? Eller är det jag som är tråkigt cynisk kanske.

De har säkert något annat dokument (t.ex hur låtarna är registrerade hos STIM/motsvarighet till STIM, med sitt förlag, skivbolag eller liknande) där det är mer detaljerat uppgjort vad som gäller, vem som gjort vad, vem som får betalt vad osv.

Vad som står på skivan är ju inte viktigt ur juridisk syn trots allt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.