Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilken använder ni?

Det finns två varianter av Automation i Cubase, enligt handboken.

Den ena lär handla om att man ritar in hur det ska vara.

Den andra vet jag inte vad den går ut på.

Jag har inte bekantat mig med Automation tidigare.

Man ska tydligen först klicka på spåret man vill Automation-behandla, tror jag.

Man lägger väl i subfönstret in det som önskas och därefter vidtas väl de Automatiseringar

man vill få utförda, antar jag. Vilken av dem är bäst?

😕

• Gilla 1
Annons
Postat

Om jag har förstått det rätt så går den andra varianten ut på att man trycker på W-knappen (write) sen spelar man igenom låten och gör de man vill ha gjort (tex vrida ner volymen på sticket och sen upp igen). Sen när man är klar så trycker man bort W och trycker på R-knappen (read) istället. Då läser cubase det du gjorde och volymen sköts automatiskt. 🙂

• Gilla 1
Postat

Enda skillnaden mellan de två är sättet att skapa automatiseringen.

När man gör det med hjälp av W-knappen så ritas de ändringar man gör in i automatiseringsspåret, med samma resultat som om man hade ritat det för hand. I båda fallen kan du också i efterhand gå in och redigera.

Så det handlar bara om två olika sätt att skapa samma sak; rita manuellt, alternativt klicka på W och röra på kontroller i Cubase eller pluggar.

Postat (redigerat)

Ok, och när låten snurrar på så ska jag alltså aktivera W och sedan klicka på vänsterknappen under min laptops pekplatta och samtidigt röra med höger pekfinger på pekplattan och t.ex. gå till panoreringsregeln i Cubase Ess 4 och där i JUST det ögonblick jag vill det ska ske i låten, röra regeln snabbt från vänster till höger och tillbaka igen?? Det var bara ett exempel. Oftast handlar det om mer eller mindre snabba volymförändringar vid sångtagningarna. Kan tänka mig att det blir många fel och stort behov av redigering efter automatiseringarna...

Hmm. När man ritar, så förstår jag om man med hjälp av det kan sänka volymen på vissa partier, men hur ritar man om man vill höja volymen på det för svagt inspelade - går det att höja något som "inte finns" om ni förstår?

Förresten, man kan väl inte rita en panoreringsändring? Hur går det till?

😄

Redigerat av debatt
Postat

Du kan rita in nästan vad du vill med automation. Det finns en hel lista med parametrar på ett automationsspår,du kan även styra inserts smidigt på det sättet.

´

På din andra fråga om volymen så beror ju det på vad din regel står på från början.

Har du den på nollan och vissa partier ändå är för låga så är det bäst att gaina upp hela spåret till att börja med.(Alternativt spela om det med bättre signal)

Blir det starka för starkt får du använda en kompressor för att minska dynamiken.

Spelar du in i 24 bitar finns det ganska mycket utrymme för dynamiska förändringar.

Postat

Du kan rita in nästan vad du vill med automation. Det finns en hel lista med parametrar på ett automationsspår,du kan även styra inserts smidigt på det sättet.

´

På din andra fråga om volymen så beror ju det på vad din regel står på från början.

Har du den på nollan och vissa partier ändå är för låga så är det bäst att gaina upp hela spåret till att börja med.(Alternativt spela om det med bättre signal)

Blir det starka för starkt får du använda en kompressor för att minska dynamiken.

Spelar du in i 24 bitar finns det ganska mycket utrymme för dynamiska förändringar.

Ja, jag spelar in i 24 bitar. Stor tårta. 😄

Naaa... alltså... om jag gainar upp hela först, så kan jag väl rita ned volymen på det som ska ned bara, i automationsläget?

Ska trixa med detta månaden ut.

Postat

Det är i automatiseringsfasen som projektfönstret börjar se obegripligt ut för den som inte varit med från första pricken, hehe. När jag är färdig med en låt är i stort sätt varje kanal automatiserad med volym, panorering och 2 sendkanaler. Dessa målar jag in. Saker som ligger på insert kör jag oftast med writeknappen, typ frekvensvepningar. En grej som underlättar om man inte pysslat så mycket med detta är att börja automatisera först efter de mesta är satt pga att du inte kan styra reglarna när readknappen är aktiverad. Om det är rätt vet jag inte men så gör jag!

Postat

Jag brukar rita in automationen. Började med det en gång i världen och har liksom inte riktigt kunnat släppa det.

MVH

CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.