Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag upplever latency i Live mode. Beror det på att det finns en "klocka" som inväntar nästa takt (eller kanske 16-dels not eller liknande) innan ljudet "ska " börja spelas upp?

Sitter på en kraftig dator: win7 i7 920 processor, kör genom Cubase 5.5 (senaste patch). ASIO är på som det ska i M-Audio Delta 1010lt kortet i Cubase inställningarna. Kör jag en patch funkar det klockrent, men i live mode blir det latency. Börjar misstänka att jag är off-beat och att programmet då inväntar nästa lämpliga tillfälle att starta sekvensen. Jag provar detta med de rytmiska live-patcherna som t.ex. "Anaheim Fun Live" (snälla säg att programmet är kasst och att jo, jag har visst taktkänsla 🙂

Tack på förhand!

/Vallin

Annons
Postat

Tack för svaret.

Om det stämmer är det ju skönt att man fortfarande kan hävda taktkänsla, men nästan fyra tusen spänn fattigare känns det ju..."så där"...

På alla demo videos från Spectrasonics verkar de ju köra med macbook pro's, vilket min burk -borde- spöa ordentligt rent prestandamässigt?

Postat

Okej, har provat hela kvällen nu, och jag tror att mjukvaran har rätt... När jag knäpper på metronomen och spelar mot den så funkar det. Jag var alltså "off-beat" eftersom jag inte ens visste (hörde) vad som var "on-beat". Spelar jag mot klick så funkar det. Som jag tolkar det så spelar sekvenserna i omnisphere i sync med tempot i Cubase (även om Cubase inte spelar), och den funktionen kan jag köpa. Sorry om jag fick någon att tro att omnisphere funkar dåligt, det var bara jag som var okunnig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.