Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, jag undrar om jag behöver en preamp?

jag har ett tascam 246 mixerbord som är kopplat in till ljudkortet (esi-jul@)

och när jag spelar in sång så kopplar jag bara micken in i mixerbordet å lika när jag spelar in stålsträngad gitarr

behöver jag en preamp? och på vilket sätt blir de bättre? 🙂

Annons
Postat

Du har preamps i mixern, så du behöver det inte för att det ska fungera, utan i så fall är det andra aspekter som kan göra att du vill ha en separat preamp.

Läs lite mer om det här: http://wiki.kontrollrummet.com/Micpreamp 🙂

Postat

hej, jag undrar om jag behöver en preamp?

jag har ett tascam 246 mixerbord som är kopplat in till ljudkortet (esi-jul@)

Pratar vi om den här, eller finns det en renodlad mixer som heter 246 också?

Tascam_246.jpg

Postat

Pratar vi om den här, eller finns det en renodlad mixer som heter 246 också?

Tascam_246.jpg

ja precis, de är precis så mitt mixerbord ser ut

Postat

Det verkar bara finnas en obalanserad mikrofoningång på Tele-kontakt och inte någon XLR med fantommatning... Stämmer det?

ja det stämmer, finns ingen ingång med XLR

Postat

föresten, nu när ni ser vad de är för mixerbord å de, någon som vet hur/om man kan koppla in en gitarr i en ingång och sen en mikrofon i en annan ingång å sen få så dom ligger på 2 olika spår i cubase, så man kan t.ex ha reverb på sången och nån annan effekt på gitarren? lika om man mickar upp gitarren med 2st mikrofoner å få dom på 2olika spår med 2 olika eq inställningar osv, känner mig lite otydlig så fråga om de är något ni inte förstår 🙂

Postat (redigerat)

Det är ju en porta! Jag har också en sån. Låter det bra att använda den som mixer tycker du? Jag har försökt, men jag tyckte den brusade en del.

föresten, nu när ni ser vad de är för mixerbord å de, någon som vet hur/om man kan koppla in en gitarr i en ingång och sen en mikrofon i en annan ingång å sen få så dom ligger på 2 olika spår i cubase, så man kan t.ex ha reverb på sången och nån annan effekt på gitarren? lika om man mickar upp gitarren med 2st mikrofoner å få dom på 2olika spår med 2 olika eq inställningar osv, känner mig lite otydlig så fråga om de är något ni inte förstår 🙂

Jag har aldrig använt den som mixer, så jag vet inte exakt hur det funkar, men det borde vara någonting med tape out kanske? Har du manualen, annars kan jag ladda upp den någonstans?

Är det bara två instrument du vill ha igenom kan du ju alltid fuska lite och lägga dem på två kanaler som du panorerar fullt åt båda hållen, och tar ut genom monitor out.

EDIT:

ja det stämmer, finns ingen ingång med XLR

Det har jag löst med en extern fantommatningsdosa: http://www.thomann.de/se/millenium_pps2.htm Låter inte lika bra som en bra preamp, men det är billigt. Då behöver du XLR-hona/tele-hane-sladdar mellan den och mixern.

Redigerat av Dingbats
Postat

Det är ju en porta! Jag har också en sån. Låter det bra att använda den som mixer tycker du? Jag har försökt, men jag tyckte den brusade en del.

Jag har aldrig använt den som mixer, så jag vet inte exakt hur det funkar, men det borde vara någonting med tape out kanske? Har du manualen, annars kan jag ladda upp den någonstans?

Är det bara två instrument du vill ha igenom kan du ju alltid fuska lite och lägga dem på två kanaler som du panorerar fullt åt båda hållen, och tar ut genom monitor out.

EDIT:

Det har jag löst med en extern fantommatningsdosa: http://www.thomann.de/se/millenium_pps2.htm Låter inte lika bra som en bra preamp, men det är billigt. Då behöver du XLR-hona/tele-hane-sladdar mellan den och mixern.

jo den funkar väl iallafall, de brusar lite om man har hög volym, men vet inte om de är mixern eller om de är något annat, har en annan liiten mixer men den behöver man en strömadapter till och jag har ingen så kan inte testa, får försöka få tag på en å se hur den funkar.. nej jag har ingen manual, fick den av min farbror å han hade ingen manual till den, letade på internet men de enda jag hittade va en med massa siffror å streck å konstiga saker så jag orkade inte bry mig vad de va, för rörigt

Postat

jo den funkar väl iallafall, de brusar lite om man har hög volym, men vet inte om de är mixern eller om de är något annat, har en annan liiten mixer men den behöver man en strömadapter till och jag har ingen så kan inte testa, får försöka få tag på en å se hur den funkar.. nej jag har ingen manual, fick den av min farbror å han hade ingen manual till den, letade på internet men de enda jag hittade va en med massa siffror å streck å konstiga saker så jag orkade inte bry mig vad de va, för rörigt

Kanske borde testa mer seriöst och se om den kan duga som mixer åt mig då, det kan ju vara kul. Det lär vara samma manual som jag har isåfall, den är ganska rörig.

Hoppas du får styr på allt.

Postat

de där bruset, menar du att de kommer från mixerbordet? eller är det nå annat brus som blir för dig?

och ja jag vet att de är en dålig inspelning och att man hör plektrumet

ladida.mp3

Postat

de där bruset, menar du att de kommer från mixerbordet? eller är det nå annat brus som blir för dig?

och ja jag vet att de är en dålig inspelning och att man hör plektrumet

Nu vet jag inte vilka andra steg du har i kedjan, men sånt där brus blev det när jag spelade saker genom 246:an också. Ingen vild gissning att det är den som brusar. Använder man den som porta och spelar in direkt i den blir det inte lika tydligt.

Postat

Nu vet jag inte vilka andra steg du har i kedjan, men sånt där brus blev det när jag spelade saker genom 246:an också. Ingen vild gissning att det är den som brusar. Använder man den som porta och spelar in direkt i den blir det inte lika tydligt.

jag kör med en sm58 mikrofon som jag skruvat av kulan på, och sen in i mixerbordet och sen vidare in till ljudkortet som sitter i datorn

Postat

jag kör med en sm58 mikrofon som jag skruvat av kulan på, och sen in i mixerbordet och sen vidare in till ljudkortet som sitter i datorn

Okej. Ja, jag skulle tro att det är mixern som brusar. Det är väl okej om man tycker det är okej, men den är ju inte tänkt att vara en mixer i första hand utan en kassettporta, så det är klart att den inte funkar perfekt som det.

Postat

Okej. Ja, jag skulle tro att det är mixern som brusar. Det är väl okej om man tycker det är okej, men den är ju inte tänkt att vara en mixer i första hand utan en kassettporta, så det är klart att den inte funkar perfekt som det.

ja jag får väl leta på en strömaadapter till de lilla LTO S-6 mixern då å se om de blir nå bättre

du hade ingen manual till tascam 246? eller om du vet vart man kan hitta på nätet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.