Björn Olsberg Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 (redigerat) // delad från raderad tråd // Så det är förbjuden version?? Frågan är teoretisk. I det här fallet är jag tämligen säker på att det inte finns några omständigheter som kan göra denna laglig. Dock är jag mer osäker på hur det ligger till med att installera en crack på ett program man har en laglig licens på, för att exempelvis slippa trassla med donglar och usb-nycklar. Någon med djupare juridiska kunskaper får gärna teoritisera vidare. Men vi kan vara mindre teoretiska. Du kan utgå från att allt som finns i musik(program)väg på fildelningsnätverk är olagligt. Hur man får tilgång till upphovsrättsligt skyddat material, använder det eller verktygen för att komma åt materialet diskuterar vi inte på detta forum. Och den som vill vara säker på att inte råka ut för gliringar från andra användare, gör nog klokt i att undvika frågor om ett program som uppenbart är piratkopierat 😆 Redigerat 27 januari 2005 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Dock är jag mer osäker på hur det ligger till med att installera en crack på ett program man har en laglig licens på, för att exempelvis slippa trassla med donglar och usb-nycklar. Någon med djupare juridiska kunskaper får gärna teoritisera vidare. Det står i stort sett alltid i EULAn (End User License Agreement) att man inte får ändra i mjukvaran genom reverse engineering o dyl. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 27 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2005 (redigerat) Det är iofs sant. Och man kan inte räkna med att få support på en laglig version som man har modifierat på något sätt. Resten är ren spekulation från min sida och ska inte tas på allvar: Frågan är väl om framställandet av en crack faller under reverse engineering (jag säger detta utan några kunskaper i hur en crack tas fram). Applicerandet av en crack kan knappast kallas reverse engineering. EDIT: Det borde finnas prejudikat på detta. Om det nu ens är intressant. 😆 Redigerat 27 januari 2005 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 (redigerat) Cracks tas bl. a. fram genom att man sätter upp break points i en debugger (t ex softICE), och sedan trejsar man in i assembler-koden. Där ser man vad som händer och när det händer (t ex att programmet kontrollerar om det är registrerat eller inte). Sedan använder man t ex en HEX-editor och ändrar i programmet. Det finns flera olika sätt, detta är bara ett exempel 😆 Det kallas för reverse engineering. Jo, det är svårt att säga om sjävla applicerandet av cracks kan kallas R.E. men det står också i EULAn att man inte får ändra programkoden. Det gör man ju om man applicerar en crack. Redigerat 27 januari 2005 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 27 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2005 (redigerat) Tack för klargörandet. Jag tillåter mig ändå att spinna vidare på temat (och att splitta tråden) - om man med programkod inte enbart menar källkod utan även binärkod så är jag helt med dig. Å andra sidan skulle man kunna tänka sig en fungerande emulering av dongeln i sig som inte ändrade i värdprogrammets binärkod. Naturligtvis är även detta reglerat i dongelns avtal, men frågan är väl snarast hur det ser ut när man tittar på helheten i de avtal som tillsammans bildar ett paket i stil med Cubase. För nog finns det många situationer där skydden hindrar det praktiska användandet, trots att licensen är laglig och att programmet inte rullar på mer än en burk. EDIT: Vad jag fiskar efter är om det alls finns några lösningar på den begränsning man som köpare av lagliga program får dras med, som resultat av piratkopieringen. Redigerat 27 januari 2005 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Jo, precis. Det är mycket krångel med licenser ibland. Ett exempel kan ju tas med de skydd som gör att man måste göra om hela verifikations-processen om man ändrar datorns hårdvara. Ibland måste man tom. be utvecklarna skicka en ny key. Detta är ju väldigt tråkigt om man betalat mycket pengar för programmet. Det är ju fortfarande olagligt att emulera dongeln, men om man nu har köpt programmet ifråga så tycker jag inte att det är moraliskt fel. Vad tycker du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 27 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2005 Du sätter ju fingret på en punkt som alla borde ha i beaktning när det kommer till dessa ämnen: moralen. Det är det enda som kan hindra den storskaliga piratkopieringen som den ser ut idag - om man är beredd på att offra de förmåner man kan få som köpare av produkten. Så om vi bortser från lagen och enbart tittar på moralen så blir mitt svar på din fråga nej. Har jag en produkt som jag använder för eget bruk och i övrigt följer exempelvis hur många datorer programmet får installeras på samtidigt, så tycker jag det borde vara ok att använda liknande system. Men det är min egen personliga moral och speglar inte tidningens! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 "Cracks" är ju lagliga. Anledningen till att det finns fem miljoner olika sidor som man kan ladda ner cracks från är ju just för att det inte finns någon lag mot detta. Om man då använder den "lagliga" cracken på ett "lagligt" program, då skulle det ju vara helt orimligt att det helt plötsligt blev olagligt. Men då talar jag ingenting om garanti, support och liknande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 "Cracks" är ju lagliga. Anledningen till att det finns fem miljoner olika sidor som man kan ladda ner cracks från är ju just för att det inte finns någon lag mot detta. Om man då använder den "lagliga" cracken på ett "lagligt" program, då skulle det ju vara helt orimligt att det helt plötsligt blev olagligt. Men då talar jag ingenting om garanti, support och liknande. De sidor du pratar om hostar sina cracks på servrar som befinner sig i länder som inte har dessa lagar. Det finns människor som äger egna öar, och dessa öar klassas som egna länder och har egna lagar. Där ligger crack-filerna. Dessa cracks är alltså olagliga i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 (redigerat) Mycket intressant diskussion! För visst är det olagligt att använda en crackad version trots att man äger en licens. Men i många fall kan det rädda en från problem som annars gör att produkten är oanvändbar. En god vän hade trassel med sin Windows XP licens. När han startade om datorn hittade den inte alltid nätverkskortet, vilket ledde till att licensen uppdaterade nyckeln. En handfull omstarter senare så blir han tvungen att ringa Microsoft för att nollställa nyckeln. Vilket i slutändan leder till att han skaffar en piratkopia med den riktiga licensen på hyllan. Skall det verkligen behöva vara så? Kanske vi konsumenter borde kräva mer av mjukvarutillverkarna. Jag tog i en tråd tidigare upp angående kopieringsskyddet StarForce som tillhör de klart elakare. Det kan orsaka läsfel på cd-skivor, konstanta processorbelastningar o.s.v. Vid installation av program framgår dock inte tydligt att StarForce installeras. När programmet avinstalleras tas heller inte alltid StarForce bort och lustigt nog installeras det även ibland med demoprogramvara. Ja, det låter som ett dåligt skämt - kopieringsskydd till demoversioner. Så när vi ändå är inne på ämnet. Kanske en musikskiva man äger har blivit repig och delvis oläsbar, eller kanske ett kopieringsskydd hindrar en från att lägga den i sin bärbara musikspelare. Är det då fel att ladda hem en skiva man äger? /Majken Redigerat 27 januari 2005 av Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Skönt att man har ett program som bara kräver en CDkey. 😳 Inget dongel krångel 😳 Bara att skriva in sin key och sen tuta och köra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Känns som att en crack som fixar eventuella "problem" såsom dongelgrejs i sig inte är alltför moraliskt fel. Men om man istället tänker sig tanken att med hjälp av en crack till en bil slippa alkolåset för att det ska gå fortare att komma iväg så känns det genast helt fel! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tokas Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 De sidor du pratar om hostar sina cracks på servrar som befinner sig i länder som inte har dessa lagar. Det finns människor som äger egna öar, och dessa öar klassas som egna länder och har egna lagar. Där ligger crack-filerna. Dessa cracks är alltså olagliga i Sverige. Nej, jag tror inte det. Jag har i alla fall aldrig sett en lag där det står att man inte får ha en crack på datorn. Däremot finns det inte många (om några) webhotell och bredbandsleverantörer som tillåter spridning av cracks i Sverige, vilket är en HELT annan sak. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Får man installera en köpt programvara på två maskiner och köra dem samtidigt? /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jonte Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Oftast gäller att man köper en licens för användande av på en dator åt gången. Det är då inte lagligt att köra den på två datorer samtidigt. Ofta är det inte ens tillåtet att ha programvaran installerad på två datorer samtidigt. Personligen så tycker jag att sunt förnuft gäller. Använder ofta så kallade CD cracks för att slippa ha skivan i. Jag har ju köpt spelet, så det drabbar ju ingen egentligen (Sen har jag väl ett och annat kopierat också, men köper nog en 5-6 spel per år iaf 😆 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 De sidor du pratar om hostar sina cracks på servrar som befinner sig i länder som inte har dessa lagar. Det finns människor som äger egna öar, och dessa öar klassas som egna länder och har egna lagar. Där ligger crack-filerna. Dessa cracks är alltså olagliga i Sverige. Nej, jag tror inte det. Jag har i alla fall aldrig sett en lag där det står att man inte får ha en crack på datorn. Däremot finns det inte många (om några) webhotell och bredbandsleverantörer som tillåter spridning av cracks i Sverige, vilket är en HELT annan sak. 😆 Brukar det inte vara så att alla cracks är spridna i "educational purpose" (bullshit) just för att kringgå lagarna? Vet inte ifall det blir lagligt men det verkar ju vara så det funkar. En annan sak jag tänkte på. Jag har inte följt diskussionen helt från början men jag satt och funderade på det som cm0s och Olsberg snackade om. Ifall cracken ändrar i själva programmet så kan det väl ses som reverse engineering. Men säg att man istället har en programvara som simulerar ett usb-lås? Det påverkar ju inte huvudprogrammets källkod utan lurar bara dess säkerhetsrutiner att tro att det finns ett usb-lås installerat. Ungefär som NERO ImageDrive med CD/DVD avbilder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kirre777 Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Dock är jag mer osäker på hur det ligger till med att installera en crack på ett program man har en laglig licens på, för att exempelvis slippa trassla med donglar och usb-nycklar. Någon med djupare juridiska kunskaper får gärna teoritisera vidare. Det står i stort sett alltid i EULAn (End User License Agreement) att man inte får ändra i mjukvaran genom reverse engineering o dyl. Eula, behöver man verkligen bry sig om det i Sverige? Tveksam till det. Här är det ju svensk lag som gäller. Amerikansk mjukvara (och andra utländska produkter) har oftast ett registreringskort eller något registreringsförfarande som man måste skicka in för att garantin sk gälla, vilket inte gäller i sverige eftersom sådana saker regleras i konsumentköplagen (eller är det marknadsföringslagen... kommer inte ihåg...). Det går alltså inte att friskriva sig från svensk lag genom en EULA och om det är tillåtet enligt Svensk lag att reverseengineera så kan de åtminstone inte sätta dit dig för det. Känner dock inte till om man får reverseengineera men det går väl att ta reda på. Så har jag fattat det i alla fall. //Christian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Det går alltså inte att friskriva sig från svensk lag genom en EULA Hmmm, det vore mycket intressant om det är så. Har svårt att tro att det i såna fall skulle vara förbjudet att sälja sin Sonar licens i Sverige. Vore väldigt intressant att kolla upp vad som egentligen gäller. Kanske skulle ringa nån snäll konsumentfarbror nån dag 😉 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.