Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I bland övar jag till mina backtrax så jag kommer ihåg dem, jag har över 11 timmar låtar, det är en hel del att komma ihåg... Gjorde så idag. Gör lika som live, kör med livemixern, livekompressorn, livereverb/delayet och hörlurar på skallen. Mickar även upp gitarrstärkaren på svag volym så det blir realistiskt, några PA-lådor behöver jag inte koppla in, allt jag behöver höra finns i lurarna. Jag har alltid tyckt att min Beta58 är en mkt bra livemick, och det är den ju också. Men idag testade jag att flytta micksladden till min studiomick en TLM 102, och dra ända in i skogen, vilket otroligt ljud, helt sanslöst. Det blev så ruggigt lättsjunget, enormt upphöjt i förton, Beta58an var ingen superhöjdare att koppla in tillbaka efter att ha sjungit i Neumannen. Men att använda den superkänsliga micken live det går ju inte, det blir rundgång direkt, även om jag inte använder några golvmonitorer.

Nu undrar jag om en KLM105 kan låta lika bra som TLM 102, och ändå vara okänslig för rundgång som en dynamisk Beta58?

Edit: Ser att de heter KMS 105... Hette de inte KLM förut? Antagligen inte. 😊

http://www.thomann.de/se/neumann_kms_105_mt.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

Jag hade en skitdyr kondensator livemick i några år för typ fem år sen, den var snudd på dyr som en KMS105, pinsamt nog kommer jag inte ihåg vad det var för sort. Men den funkade inte bra, fick oljud och fanstyg i den, precis som om den inte pallade med när jag vrålade som värst i den. Lämnade in den och fick kapslen och vad det nu var bytt, men den var lika sen med. Den lät bra i en kvart, sen blev den varm och gav brakljud när jag sjöng starkt. Böt in den mot Beta58an och förlorade pengar förstås. Den hade faktiskt varit lika sen den var ny, jag trodde det var min Behrinnger snik-snik mixer som var orsaken till att det lät fan.

Kanske ingen kondensator handhållen mick är bra om man har sån hög output i halsen som jag? Är det dynamiska som gäller? Skillnaden i ljudkvalitet mellan Beta58 och TLM102 är stooor, även med Neumannen kopplad genom min halv-snik Soundcraft livemixer. Preamparna i den kan inte vara dåliga, tycker tom att det analoga ljudet genom den, och hörlursuttaget i densamma är bättre än om jag kopplar analogt genom Mico-preampen. Måste vara inbillning, men bra låter det. Tror inte Johnny Cash skulle ha klagat på det ljudet.

Nu ska jag testa att sjunga genom en D112, det är en stormembrans 😮 dynamisk mick har jag nyss läst. Kanske även bättre att slåss med kroggäster än med en vanlig Shuremick? Det svåraste blir förstås att fatta vilken av sidorna man ska sjunga i, är det ovanpå?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det är skillnad mellan olika mickar, även på scen. Men vad som passar just din röst beror på, ... hmm ... , just din röst. Det finns bara ett sätt att ta reda på det och det är genom att prova. Själv har jag aldrig tyckt särskilt bra om Beta58, föredrar nästan alltid den vanliga SM58-an som på scen brukar låta bra på en del röster. På andra röster passar KMS105 riktigt bra, men inte på alla. På några röster och tillfällen har jag haft mycket bra resultat med helt oväntade mickar, bland annat en rundtagande dynamisk AKG mick.

De stora tillverkna som Shure, Neumann, Sennheiser har kondingar avsedda för scenbruk. Ävenså Roede och en hel del andra. Alla är de lite mer känsliga för fukt och smuts och slag än den typiska SM58-an, använd dem med lite omtanke med andra ord. Men även med dynamiska mickar finns det en hel massa olika att välja på som låter rejält olika, det är inget som är "unikt" med just kondensatormickar på scen.

Kuriosa är att i KMS105 sitter samma mikrofonkapsel som i Neumann KM185. Kanske kan du leka lite med en vanlig småmembrankonding för att få känsla för hur de låter. I slutänden återstår bara att låna / hyra eller liknande för att prova med din egen röst.

// Gunnar

Postat

Tack för det... Testade baskaggeklubban, ganska fet bas, men de övre registren lät ju precis lika skit som jag förstod. Sennheiser E906 lät också fan, den som är klockren på gitarrstärkaren. Det positiva med dem var att Beta58 lät väldigt bra i jämförelse. vanlig SM58 låter skit på min röst, då är SM57 bättre i så fall.

Har märkt att Beta58 också är väldigt bra när folk med skitsvag röst och noll mickteknik ska "prata i mikkrofon" på kalas och möten. Upp med gain ett par varv bara så är den kalas, ingen rundgång på den i första taget.

Den scenkonding jag hade var nog en Beyerdynamic. Kan de heta så även som kondingar?

I kväll ska jag spela på nåt de kallar IOGT. Undra vad den förkortningen betyder? 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.