Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag köpte för en tid sedan en ny laptop. En Dell Studio 1558 med win 7 64bit. Jag har sedan gammalt ett focusrite saffire LE som har funkat kanon till min stationära dator (XP 32bit).

På min nya laptop funkar Saffire LE väldigt instabilt. Det kopplar ner med ojämna mellanrum. Jag har gått igenom en massa felsökning. Självklart nyaste drivers för win7-64, ändrat till Legacy i firewireportens inställningar, ändrat bufferstorlek etc etc. Kortet funkar men glappet kvarstår.

Det enda jag kan komma på i nuläget är att laptopens 4-pin firewireport är för glappig och instabil för att kunna bli riktigt bra kompis med ljudkortet. Kan detta stämma? Någon som upplevt något liknande?

Jag har ingen pcmcia slot på min laptop utan expresskort 34mm. Kan det funka att sätta i ett expresskort med 6mm firewireingång eller är risken att även exprpesskortssloten glappar för mycket?

Mycket tacksam för svar! Har ni förlag på ett annat prisvärt ljudkort som inte går via firewire är det också av intresse.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Hade exakt samma problem med samma ljudkort fast en HP laptop. Funkade klockrent på den stationära men HPn tappade kontakten med ljudkortet efter en stund och jag var tvungen att start om datorn för att det skulle funka igen ett tag för att sedan tappa kontakten igen. Jag vet inte om det är samma sak du upplever när det "glappar", får du tillbaks ljudet eller måste du starta om datorn?

Det har inget att göra med den lilla FW porten. Den ska fungera utmärkt så länge du inte snubblar över sladden.

Jag funderade också över om det skulle hjälpa med ett expresskort av något slag, men efter otaliga timmars efterforskning kom jag fram till vad det berodde på; För hög DPC Latency i kombination med för liten Firewire buffert. Observera att FW bufferten och ASIO bufferten är två olika saker, och att DPC Latency inte är samma sak som den latencyn man har när man spelar in.

Storleken på FW bufferten ändrar du någonstans i mjukvaran till ljudkortet.

Du kan läsa mer om DPC latency, vad det är och hur man gör för att få ner den här (http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml). Där kan du även ladda ner ett litet program som testar din dator.

Postat (redigerat)

Stort tack för hjälpen !!!

Hade nästan gett upp hoppet om svar här.

När jag kör latency checker konstaterar den (helt oväntat...) att systemet inte fungerar som det ska.

Har mailat lite screenshots till focusrite och ska fördjupa mig i detta snarast.

Redigerat av Roligbarn
Postat

Följde rekommendationerna på sidan och avaktiverade lite olika enheter.

Landar på runt 200us vad jag än stänger av och då har jag ändå peakar på över 2000us. Då har jag iofs lite program och internetfönster uppe men tycker ändå att det känns högt.

Går det att göra något annat för att få ner dcp-latencyn?

Finns det något sätt att räkna ut vilken storlek på firewire-buffert som är lagom?

Tackar på förhand för värdefull input.

Postat

Det finns massa saker man kan göra för att få ner DPC Latecyn. Nu gick jag dock över till Mac för ett halvår sen och har sen dess inte behövt bekymra mig om sånt här vilket inneburit att jag glömt massa av det jag kom fram till.

Men det handlar bara om drivrutiner, drivrutiner och åter drivrutiner. Det peakar därför att någon drivrutin i din dator, kan vara vilken som helst, är dåligt kodad. Otast så är det drivrutiner till nätverkskort och trådlösa nätverkskort som ställer till det.

Ett sätt att komma fram till vilken storlek på FW bufferten som är lagom är att sätta ett litet värde först. Sedan varje gång datorn knasar så höjer du värdet en aning. Så fortsätter du den proceduren tills det fungerar.

Postat

Om du har möjlighet att prova med ett expresscard, gör det. Min Dell hittade inte riktigt ljudkortet med den inbyggda FW-porten. Funkar jättebra med express.

Postat

Tackar för svaren!

Vilken modell är din Dell? Jag har en studio 1558. Är det petigt vilket märke jag använder om jag vill prova firewireingång via expresskort? Funkar alla texas instruments-kort eller bör jag köra märkeskort typ SIIG eller Lacie? Det skiljer ju gansksa mycket i pris mellan korten.

Vad skulle ni säga är en acceptabel nivå på när man mäter med latency checker? Jag har stängt av lite enheter och ligger runt 200 nu med peakar (någon gång i halvtimmen) på runt 500.

Postat

Vad skulle ni säga är en acceptabel nivå på när man mäter med latency checker? Jag har stängt av lite enheter och ligger runt 200 nu med peakar (någon gång i halvtimmen) på runt 500.

200 är väl okej för en laptop. Vad som är en acceptabel nivå borde väl vara den nivån då det inte ställer till några problem. Finns ingen anledning att sitta och stirra på siffror. Funkar det så funkar det och då är nivån bra!

Postat

Har DCP-latencyn någon inverkan på latencyn när jag spelar in (i Cubase, logic eller liknande)? Om inte antar jag att jag kan vara nöjd nu när ljudkortet har slutat att koppla ifrån.

Postat

Har DCP-latencyn någon inverkan på latencyn när jag spelar in (i Cubase, logic eller liknande)? Om inte antar jag att jag kan vara nöjd nu när ljudkortet har slutat att koppla ifrån.

Indirekt har det inverkan eftersom du måste justera storleken på FW bufferten som i sig påverkar latencyn när du spelar in. Men DPC Latency har ingen direkt påverkan.

Nja, under 50 är bra men viktigast är att den inte drar iväg då och då.

[/Quote]

Jag sa inte att det var bra, jag sa att det var okej. Men man kan väl diskutera nummer dagarna i ända. Självklart är 50 bättre än 200, och 10 är bättre än 50, och 5...

Så länge det fungerar för han e det la skitsamma om programmet visar 200 eller 50..

Postat

Stort tack för dessa visdomar!

Tjackar ett expresskort med firewire och TI-chipset och kollar om det gör skillnad. Annars får det funka att köra på såhär.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.