Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

någon som vet någon bra plugin till typ cubase som simulerar en 12strängs gitarr om man spelar på en vanlig 6strängad

typ nån effekt eller nån inställning 🙂

Annons
Postat

Real Guitar kanske... Eller om dubblar en 6-strängad. Kräver ju lite tålamod men fixar med det så blir det kalas!

Ha det!

/CHAE

Postat (redigerat)

På en tolvsträngad gitarr är stämmningen prim/kvint så det tjänar inget till att bara dubbla den. Du måste nog göra något mer i s f.

:rolleyes:

red:::sorry ni har rätt-det är oktav-strängarna man stämmer oktaven i kallas t.o.m oktavsträngar läste jag nyss....

Redigerat av pxm
Postat

På en tolvsträngad gitarr är stämmningen prim/kvint så det tjänar inget till att bara dubbla den. Du måste nog göra något mer i s f.

är det inte oktaver?

Postat

Man kan ju också köra Nashville visserligen inte 12 strängat men man strängar om gitarren för tagning två. Finns lite olika varianter men en går ut på att man bara strängar om dom tre tjockaste strängarna en oktav upp.

Ett annat trick kan vara att man använder ett capo och spelar akorden på ett annat band. Blir inte 12-strängat men även detta kan låta riktigt bra.

Postat

Kanske kan man även bara kopiera spåret och pitcha upp en oktav. Sen kanske man lägger lite fördröjning mellan kanalerna och några cent upp på den ena och några ner på den andra i pitch. Aldrig testat detta men det kanske också kan funka.

• Gilla 1
Postat

man strängar om gitarren för tagning två.

Ett annat trick kan vara att man använder ett capo och spelar akorden på ett annat band. Blir inte 12-strängat men även detta kan låta riktigt bra.

japp

ett jävla bra trick om man dubbar gitarrer

inte bara akustiska

Postat

prim/kvint?

vad jag har märkt när jag spelat på en 12strängad gitarr så är ju dom 3översta oktaver till orginalstärngarna och sen dom 3understa samma ton

typ såhär

e

e

b

b

g

g

d

D

a

A

e

E

Postat

Ord på det, DivineCo! Capo är praxis hos mig när det gäller ackar (och i viss mån även elguror).

Blir riktigt spännnade sound om man även smäller på lite delay (och högst eventuellt flanger). Örongodis så det står härliga till.

MVH

/CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.