Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena! Just nu sitter jag på en powermac G5 som jag enbart gör musik på. Nu ska jag skaffa mig en pc-laptop för att göra vanliga saker som att surfa mm.. Då är frågan, är det möjligt att koppla ihop min mac-hårddisk med laptopen när jag vill göra musik? Så att jag helt enkelt använder laptopen enbart som skärm när jag gör musik, men arbetar med macens hårddisk?

Annons
Postat

Tjena! Just nu sitter jag på en powermac G5 som jag enbart gör musik på. Nu ska jag skaffa mig en pc-laptop för att göra vanliga saker som att surfa mm.. Då är frågan, är det möjligt att koppla ihop min mac-hårddisk med laptopen när jag vill göra musik? Så att jag helt enkelt använder laptopen enbart som skärm när jag gör musik, men arbetar med macens hårddisk?

Utveckla lite snälla, du har ju en skärm till din G5:a, varför inte använda den, varför i allsin dar vill du koppla in din laptopskärm som förmodligen är mindre än din vanliga skärm?

Menar du att du vill ha samma projekthårddisk till din laptop och använda laptopen att göra musik på? Isåfall så måste du först och främst se till att din PC-laptop kan läsa mac OS filsystem HFS eller HFS+

Har du Pro Tools så går det med installation av ett tillägg på installationsskivan. Med andra musikprogram så vet jag inte. Och om du inte fysiskt vill plocka ut din hårddisk ur G5:an, lägga in den i ett kabinett och sedan koppla in den i laptopen så vet inte jag hur man gör för att få det att funka. Finns ju nåt som heter att använda den ena datorn som en slav, men jag vet inte hur det fungerar, finns dock andra här på forumet som kan med det området.

Mvh Christer

Postat

Ligger till så att jag ska flytta, och kommer inte ha tillräckligt med plats för en stationär med skärm osv. Alla mina program, cubase och sådant är till Mac, men jag har inte råd att köpa en mac-laptop. En PC är som bekant mycket billigare, och tar inte mycket plats, och jag vill inte blanda den datorn jag gör musik med med min vanliga dator, för att spara på prestanda.

Frågan är alltså:

Hårddisken till macen kopplas till en skärm. Kan jag istället koppla in den i laptopen, så att laptopens ENDA användningsområde blir att vara just en skärm?

Postat

Problem är vad det låter som. Du ska ju ha drivrutiner till hårdvaran i laptopen som apple osx förmodligen inte stödjer.

Och ingen laptop vad jag vet har "display in" kontakt.

Jag skulle nog glömma det projektet 🙂

/Koftan

Postat

Ja tyvärr är det nog så. Jag vet inte heller någon laptop som har "display in" kontakt. Och det är ju som koftan skriver bara ett av problemen.

Men om du ska köra båda datorerna för olika saker men bara ha en skärm (du kan ju skaffa någon mindre plattskärm tänker jag), funkar det kanske med en KVM-switch även till Mac tro? Jag har ingen koll på om KVM-switchar funkar med både PC och Mac inkopplade samtidigt.

(En KVM-switch gör att du kör samma tangentbord, mus och skärm till flera datorer och växlar mellan dem utan att behöva koppla om alltihop till varje dator hela tiden)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.