Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har kört frilans ett bra tag nu och gjort en del jobb med åren - både producerat, mixat och mastrat.

Nu lanserar jag en internetbaserad tjänst där jag tar emot material för både mastering och mixning.

Min idé är att ligga lite lägre i pris och sikta in mig på demoband och osläppta artister och därmed är masteringstjänsten avsedd framför allt för internetdistribution.

Jag vill helt enkelt hjälpa musiker som inte kan mixa/mastra själva att låta så bra som möjligt på nätet!

Jag har även ett gratis prova-på-masteringserbjudande, så testa gärna!

Läs mer här:

http://www.sebsongs.com

/Sebastian

Annons
Postat
  On 2010-11-17 at 13:07 sa Guitar Nilsson:

Åhus Swingpjattar lät väldigt bra! Allt som inte är liveinspelat är egentligen bara skit. Allt!

Tackar! Jo, speciellt den typen av musik måste spelas in Live för att få bandet att spela i takt över huvud taget.

Den produktionen står det mitt namn på rakt igenom - inspelning, mixning och mastering. Väldigt kul erfarenhet och ett bra resultat, tycker jag.

/Sebastian

Postat (redigerat)
  On 2010-11-17 at 19:16 sa kardo:

Mixar du låten ? Om man lämnar allt till dig så fixar du låten också gratis första gången ,eller det är bara masteringen?

haha 🙂

Snygg sida förresten. Nu lyssnade jag visserligen inte på dina ljudexempel, men vore det inte bättre att ha ett före och efter exempel på låtarna du mastrat. En ljudfil säger ju inte så mycket, den kan ju vara kanonmixad från början.

Annars ser det jättebra ut på sidan din!

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Nej, gratistjänsten är enbart för mastering.

Och vad gäller ljudexemplen så ser jag dem som ett skyltfönster för hur bra produktionerna låter när jag är klar med dem.

Samtliga produktioner som är med där har jag producerat från början, och visar därmed min bredd rent musikaliskt.

Jag tycker att det bästa sättet att ta reda på om man vill använda mig som masteringsingenjör är att prova på min gratistjänst.

Mvh

Sebastian

Postat
  On 2010-11-17 at 20:02 sa Yllet:

haha 🙂

Snygg sida förresten. Nu lyssnade jag visserligen inte på dina ljudexempel, men vore det inte bättre att ha ett före och efter exempel på låtarna du mastrat. En ljudfil säger ju inte så mycket, den kan ju vara kanonmixad från början.

Annars ser det jättebra ut på sidan din!

/Jon

Skojar du med mig eller ? villken sida??? vad ser du som inte jag ser ?

Postat
  On 2010-11-17 at 21:15 sa sebsongs:

Nej, gratistjänsten är enbart för mastering.

Och vad gäller ljudexemplen så ser jag dem som ett skyltfönster för hur bra produktionerna låter när jag är klar med dem.

Samtliga produktioner som är med där har jag producerat från början, och visar därmed min bredd rent musikaliskt.

Jag tycker att det bästa sättet att ta reda på om man vill använda mig som masteringsingenjör är att prova på min gratistjänst.

Mvh

Sebastian

Jaha !

Postat

För er som undrar om hur det låter när jag MIXAR så är det bara att lyssna på exemplen på sidan. Allt där är mixat av mig.

Det kanske borde framgå tydligare på sidan att ljudexemplen är både mixade och mastrade av mig (med undantag för playtones-låten som bara är mixad av mig).

Om det finns önskemål om att få en låt testmixad kan jag eventuellt gå med på det för en mindre peng.

Maila mig om vad ni har för idéer så kan vi säkert komma överrens!

Mvh

Sebastian

Postat
  On 2010-11-18 at 12:57 sa Demonproducenten:

vad händer annars?

varför det?

Att lämna 3 dB headroom är för att lämna kvar dynamik till mastringen.

Ligger mixen och klipper nollan hela tiden är ju dynamiken redan maxad och det blir svårt att göra en snygg mastring.

Jag föredrar att ha lite tid före och efter låten för att vara 100% säker på att ingenting klipps av i början eller slutet.

Bägge grejerna du frågar om är helt enkelt säkerhetsåtgärder.

Mvh

Sebastian

Postat
  On 2010-11-19 at 08:54 sa sebsongs:

Att lämna 3 dB headroom är för att lämna kvar dynamik till mastringen.

"Dynamik"?

Om det är 0,001 dBFS eller 10 dBFS kvar till nollan spelar ingen som helst roll (om 24 bit iallafall).

Postat
  On 2010-11-19 at 09:28 sa Gilbert:

"Dynamik"?

Om det är 0,001 dBFS eller 10 dBFS kvar till nollan spelar ingen som helst roll (om 24 bit iallafall).

Det är bra, låt ingen komma undan med totala vansinnigheter eller perverterade världsfrånvända dårskaper!

Postat
  On 2010-11-17 at 10:48 sa sebsongs:

Hej!

Jag har kört frilans ett bra tag nu och gjort en del jobb med åren - både producerat, mixat och mastrat.

Nu lanserar jag en internetbaserad tjänst där jag tar emot material för både mastering och mixning.

Min idé är att ligga lite lägre i pris och sikta in mig på demoband och osläppta artister och därmed är masteringstjänsten avsedd framför allt för internetdistribution.

Jag vill helt enkelt hjälpa musiker som inte kan mixa/mastra själva att låta så bra som möjligt på nätet!

Jag har även ett gratis prova-på-masteringserbjudande, så testa gärna!

Läs mer här:

http://www.sebsongs.com

/Sebastian

Nice!!

Allt som kan få ner gubbväldets drömpriser är välkommet! Hoppas att det går finfint för din tjänst!

Postat
  On 2010-11-19 at 08:54 sa sebsongs:

Att lämna 3 dB headroom är för att lämna kvar dynamik till mastringen.

Ligger mixen och klipper nollan hela tiden är ju dynamiken redan maxad och det blir svårt att göra en snygg mastring.

Jag föredrar att ha lite tid före och efter låten för att vara 100% säker på att ingenting klipps av i början eller slutet.

Bägge grejerna du frågar om är helt enkelt säkerhetsåtgärder.

Mvh

Sebastian

du får gärna jobba enl dom kriterier som du själv sätter upp å som du tycker underlättar eller säkerställer ditt sätt att nå ett bra resultat

jag skulle inte hålla med om att mastringsresultatet påverkas av var peakarna sitter så länge inte dom slår över - rent tekniskt

men tycker du det känns lättare att jobba med dom förutsättningarna så räcker ju det 🙂

mvh

Postat
  On 2010-11-19 at 09:28 sa Gilbert:

"Dynamik"?

Om det är 0,001 dBFS eller 10 dBFS kvar till nollan spelar ingen som helst roll (om 24 bit iallafall).

Nej, givetvis spelar det ingen roll, det är jag medveten om.

Men för dem som inte vet allt om hur digitalt ljud fungerar utan bara är musiker som spelar in sin musik och vill ha den mastrad tycker jag att -3dBFS är en utmärkt maxnivå att hålla sig på.

Att kalla det dynamik var kanske klantigt av mig. Jag menar förstås helt enkelt att jag föredrar headroom på 3dB när jag får material skickat till mig. Då finns det inga frågetecken om man ligger över nollan eller inte.

Som sagt, en enkelt säkerhetsåtgärd.

Frekvensspektrumanalysator: Tack! Jag hoppas kunna slå mig in på demoscenen framför allt och få banden på myspace och dylikt att låta bättre. Det finns gott om dyra masteringsföretag där ute, och jag tror mig givetvis inte kunna göra ett lika bra resultat som dem. De har ofta 20-30 års erfarenhet och en maskinpark med hårdvara. Däremot har jag 10 års erfarenhet av musikproduktion och i alla fall hälften så lång erfarenhet av mixning och mastering. Men iom att jag inte ligger på "proffsens" nivå inser jag ju också att mina priser därmed måste ligga ett bra snäpp under.

Men som sagt, jag mastrar en låt gratis, det är bara att prova på.

Mvh

Sebastian

Postat
  On 2010-11-19 at 17:10 sa sebsongs:

Jag menar förstås helt enkelt att jag föredrar headroom på 3dB när jag får material skickat till mig.

Jag skulle undvika termen ”head room” när man talar om digitala medier då det inte finns något ”head room” i den digitala världen. ”Marginal” eller dylikt passar bättre.

Postat
  On 2010-11-19 at 17:35 sa Gilbert:

Jag skulle undvika termen ”head room” när man talar om digitala medier då det inte finns något ”head room” i den digitala världen. ”Marginal” eller dylikt passar bättre.

I vissa fall spelar terminologin mindre roll.

Postat
  On 2010-11-19 at 17:57 sa joachime:

I vissa fall spelar terminologin mindre roll.

Men i vissa fall spelar det roll, om man vill uppfattas som seriös i sitt yrke t ex.

Postat
  On 2010-11-19 at 17:59 sa Gilbert:

Men i vissa fall spelar det roll, om man vill uppfattas som seriös i sitt yrke t ex.

Syftet med texten är att informera om mastringsteknikerns preferenser, dvs kommunikation. Inte att utbilda någon.

Hade texten utgett sig för att vara akademisk vore det en annan sak.

Postat
  On 2010-11-19 at 18:42 sa joachime:

Syftet med texten är att informera om mastringsteknikerns preferenser, dvs kommunikation. Inte att utbilda någon.

Hade texten utgett sig för att vara akademisk vore det en annan sak.

Precis så, joachime. Precis så.

Hela poängen med denna tråden var enbart att tipsa om att jag finns och vad jag gör.

Jag utger mig inte för att vara professor i digital ljudteknik och jag kan absolut inte allt.

Men jag har anser mig ha ett bra musiköra och har gjort ett stort antal omtyckta produktioner.

Med det som grund anser jag mig kunna göra ett bra jobb.

Hoppas som sagt att ni som är intresserade av mina tjänster lyssnar på materialet jag har bifogat på nätet och avgör med öronen istället för ögonen.

Mvh

Sebastian

Postat
  On 2010-11-19 at 17:59 sa Gilbert:

Men i vissa fall spelar det roll, om man vill uppfattas som seriös i sitt yrke t ex.

  Citat
In digital audio, headroom is defined as the amount by which digital full scale (FS) exceeds the permitted maximum level (PML) in dB (decibels). The European Broadcasting Union (EBU) specifies a PML of 9 dB below 0 dBFS (-9 dBFS), thus giving 9 dB of headroom. An alternative EBU recommendation allows 24 dB of headroom, which might be used for 24-bit master recordings where it is useful to allow more room for unexpected peaks during live recording.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom_(audio_signal_processing)

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.