Nikk Dust Postat 15 november 2010 Dela Postat 15 november 2010 Hej, igen! Någon som vet hur man routar ut separata kanaler i daw(sonar)??? Hittar inte detta i manualen till varken kontakt player eller i 60´s pluggen. MVH/Niklas Eller måste jag mixa inom kontakt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LejonLeo Postat 30 november 2010 Dela Postat 30 november 2010 Jag undrar också detta. Gjorde misstaget (?) att lämna EZ Drummer en sväng och köpte NI Abbey Road 60' drums, (mest för att mixen var så tilltalande) men hur fan kopplar man den så man får på separata kanaler? (Använder Cubase) Har testat att lägga upp i Kontakt Players Output men då visar det sig att det inte går att panna om man inte kopplar till ett stereospår, vilket det är ont av. Finns bara 2 stereospår (Kit st 1 och 2)och där lägger jag pukorna och överhänget. Då blir problemet att Rummet blir i mono och tex hh inte går att panna eftersom den också är i mono (vilket annars är brukligt) Vad är detta för program egentligen? Hade annars en viss respekt för NI men detta är under all kritik... Borde ju finnas en färdig mapp att importera för att få ut trummorna på separata kanaler tycker man. Usch. Synd att hela programmet faller på detta. Väldigt rörigt med kanalerna tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 30 november 2010 Dela Postat 30 november 2010 Det känns som att det borde funka i Sonar. Jag har gjort det i Pro tools med 60's drums. Jag gjorde det i kontaktplayer och sen fick jag sätta upp stereo-auxar för dom andra trummorna. Sitter inte i studion nu så har tyvärr inte grejerna framför mig. Jag undrar också detta. Gjorde misstaget (?) att lämna EZ Drummer en sväng och köpte NI Abbey Road 60' drums, (mest för att mixen var så tilltalande) men hur fan kopplar man den så man får på separata kanaler? (Använder Cubase) Har testat att lägga upp i Kontakt Players Output men då visar det sig att det inte går att panna om man inte kopplar till ett stereospår, vilket det är ont av. Finns bara 2 stereospår (Kit st 1 och 2)och där lägger jag pukorna och överhänget. Då blir problemet att Rummet blir i mono och tex hh inte går att panna eftersom den också är i mono (vilket annars är brukligt) Vad är detta för program egentligen? Hade annars en viss respekt för NI men detta är under all kritik... Borde ju finnas en färdig mapp att importera för att få ut trummorna på separata kanaler tycker man. Usch. Synd att hela programmet faller på detta. Väldigt rörigt med kanalerna tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 30 november 2010 Dela Postat 30 november 2010 (redigerat) Fast på 60-talet hade man inte en massa spår och stereo och sån lyx ... Idén är väl att man skall mixa i gränsnittet för spelaren så att det blir som på 60-talet! Redigerat 30 november 2010 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 30 november 2010 Dela Postat 30 november 2010 Den är ju på sätt och vis redan routad i kontakt (player)... men håller med. Man kanske skulle hålla sig till få medel 🙂. Men å andra sidan kanske man vill ha volymkontrollen tex ute på reglagen istället för att öppna upp pluggen varje gång. Fast på 60-talet hade man inte en massa spår och stereo och sån lyx ... Idén är väl att man skall mixa i gränsnittet för spelaren så att det blir som på 60-talet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nikk Dust Postat 30 november 2010 Trådstartare Dela Postat 30 november 2010 Den är ju på sätt och vis redan routad i kontakt (player)... men håller med. Man kanske skulle hålla sig till få medel 🙂. Men å andra sidan kanske man vill ha volymkontrollen tex ute på reglagen istället för att öppna upp pluggen varje gång. Men är trummorna komprimerade nått då? Jag menar från NI. För eq å kompressor hade dom ju då. Å är inte detta gjort så vill man ju göra det. Någon som vet om dom är något processade?, för i så fall så behöver jag inte routa ut dom utan bara köra så simpelt som "Förr"... MVH/Niklas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LejonLeo Postat 8 december 2010 Dela Postat 8 december 2010 Men är trummorna komprimerade nått då? Jag menar från NI. För eq å kompressor hade dom ju då. Å är inte detta gjort så vill man ju göra det. Någon som vet om dom är något processade?, för i så fall så behöver jag inte routa ut dom utan bara köra så simpelt som "Förr"... MVH/Niklas Mja, alltså enligt reklamen så är ju trumsetet inspelat med den tidens mickar och utrustning, vilket då rimligtvis färgar soundet en del. Men sen kan du sätta in kompressor och reverb mm som insert i Kontakt Players utgångskanaler. Problemet är bara, återigen, att trummorna inte ligger på separata kanaler, utan som stereospår (hela kittet ligger som ett stereo spår som default) vilket är rätt frustrerande då man inte vill ha extra bas i cymbalerna men gärna i kaggen och vill kanske ha en jädrans massa kompressor på sejarmattan. Jag försökte få ut varje trumma på varsin kanal men då gick de som sagt inte att panna bara för att de var i mono (!). Där nån stans tröttnade jag och återgick till EZ Drummer. Bara att trycka på en knapp och allt kommer på varsin kanal. Sen göra vad man vill. (jag brukar ändå skicka de separata trumkanalerna till en gemensam stereobuss sen, med kanske en gemensam komressor eller rörsimuleringsplugg för att få ihop det lite, men detta såklart EFTER man gjort vad man behövt göra med varje enskild trumkanal.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D200 Postat 8 december 2010 Dela Postat 8 december 2010 Jag undrar också detta. Gjorde misstaget (?) att lämna EZ Drummer en sväng och köpte NI Abbey Road 60' drums, (mest för att mixen var så tilltalande) men hur fan kopplar man den så man får på separata kanaler? (Använder Cubase) Har testat att lägga upp i Kontakt Players Output men då visar det sig att det inte går att panna om man inte kopplar till ett stereospår, vilket det är ont av. Finns bara 2 stereospår (Kit st 1 och 2)och där lägger jag pukorna och överhänget. Då blir problemet att Rummet blir i mono och tex hh inte går att panna eftersom den också är i mono (vilket annars är brukligt) Vad är detta för program egentligen? Hade annars en viss respekt för NI men detta är under all kritik... Borde ju finnas en färdig mapp att importera för att få ut trummorna på separata kanaler tycker man. Usch. Synd att hela programmet faller på detta. Väldigt rörigt med kanalerna tyvärr. Öppna en instans av Kontakt med 16 out. Öppna det kit du vill ha. Välj Activate all outputs i racket där Kontakt ligger. Välj utgång där det står "Default" i din bild så funkar det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.