Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har aldrig känt att det här med akustik har varit så viktigt förut, och har därför inte brytt mig. Fast nu har jag fått ett problem som jag stör mig på och som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Jag sitter just nu i en hemmastudio och gör klart låtar som låter skitbra här. Det låter "in your face" och klart. Precis som jag vill att det ska låta. Fast när jag lyssnar på mixarna i andra högtalare hos kompisar osv, så är basen på tok för hög. Det bullrar och det finns ett slags djup och bullrig botten i mixarna som gör att resten av frekvenserna i mixen inte hörs lika klart, och det blir helt enkelt för mycket bas o botten, som gör att mixen "sugs in" på nåt sätt, och inte känns "in your face", om ni fattar vad jag menar.. Speciellt när man jämför med andra låtar.

Jag förstår att det spelas upp frekvenser i mixen som jag inte hör där jag sitter och mixar, alltså i min hemmastudio.

Jag har ingen som helst absorbering nånstans i rummet. Tips/Tricks på vad jag kan göra? Hur ska man absorbera på ett sätt som gör att man hör basens alla frekvenser i mixen som den verkligen är? Finns det nåt enkelt svar på det? 🙂

Kom gärna med ett förslag hur jag på ett relativt enkelt och (billigt) sätt kan lösa det här någorlunda? Tack 🙂

Jag är f.ö helt färsk när det kommer till akustik och absorbering.

Annons
Postat

Köp en Behringer ECM8000 (mätmikrofon för 600:-) och tanka ner Room EQ Wizard (akustikmätningsprogram). Sätt mikrofonen där dina öron brukar vara, och använd programmet för att mäta rummets akustikegenskaper. Du ser sedan var du har toppar och dalar som behöver behandlas. Ska man absorbera bas med porösa absorbenter krävs fler meter tjocka skivor, så det smidigaste är resonerande basfällor, s.k. Helmholtz. De går att stämma till den frekvens du behöver bekämpa. Det finns massor av trådar här på forumet om detta, så läs på!

Postat

Ok, tack.. Förstod nästan att det skulle vara ett problem.. Hur påverkar det lyssningen? 🙂

https://www.studio.se/index.php?showtopic=28707&view=findpost&p=675042

Postat

Du kan lära dig lite grundläggande om akustikbehandling i min lilla artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

En liten kommentar om basproblem: Om du har utsläckningar eller ringningar vid vissa frekvenser, så handlar det som regel om stående vågor. Sådana kan du inte behandla på annat sätt än med avstämda basfällor som byggs för just den frekvens som bråkar, men du kan som sagt läsa mer om det i artikeln...

Postat

Tack! ska läsa artikeln 🙂

Hur viktigt är det att det inte finns några hörn i rummet? speciellt bakom högtalarna.. Avstånd till väggen osv, kan det påverka uppfattningen av basfrekvenserna?

Vad finns det för småsaker man kan göra för att optimera lyssningen? typ saker i stil med att ha en tegelsten under högtalaren etc.. 🙂

Lite såna småtips vore trevligt!

Postat

En till grej 🙂

Vad ska/kan man använda sig av för material när man ska sätta upp absorbering?

Helst en billig variant

Mineralull. ca. 15-45 kg/m3 beroende på tjocklek, luftspalt och om den används med eller utan perforering framför (Helmholtz, för basabsorption).

Postat

Själv tycker jag att akustikbehandling är ganska onödigt i en lägenhet om man inte ska sjunga in något. Väldigt svårt att få det så pass bra att det påverkar mix. Skulle säga att det är lättare att lära sig mixa utifrån dom förutsättningar man har. Jag mixar professionellt hemma i lurar och min imac's interna högtalare. Men fixar slutdetaljerna i studion.

Med detta vill jag säga att det bästa är att lära sig höra vart problemen finns. I vissa miljöer är det lättare och i andra svårare. Men i slutändan så måste man ändå lära sig höra dom oavsett miljö. Satsa på ett par lurar som du trivs med istället.

//F

Postat

Tack! ska läsa artikeln 🙂

Hur viktigt är det att det inte finns några hörn i rummet? speciellt bakom högtalarna.. Avstånd till väggen osv, kan det påverka uppfattningen av basfrekvenserna?

Vad finns det för småsaker man kan göra för att optimera lyssningen? typ saker i stil med att ha en tegelsten under högtalaren etc.. 🙂

Lite såna småtips vore trevligt!

Jag jobbar med samma problem och just nu sitter jag i ett provisoriskt rum som jag inte kan "fixa till" genom akustikbehandling.

detta kan va lite tips som jag kör med just nu för att försöka få mindre bas i mixarna, dvs mer drag i mixen :-)

* Kolla igenom låten och ta bort önödig bas om du tex kör fler olika basar samtidigt, RENSA. Filtrera.

* Kör lyssning i fler rum tex i stereon, bilen etc.

* Bra och ha några vanliga hifi högtalare i samma rum, som du kan lyssna i. OBS ej placerade på samma ställe som de andra.

Lite småtips som funkar

Postat

Själv tycker jag att akustikbehandling är ganska onödigt

Men fixar slutdetaljerna i studion.

Som då är "Akustik Behandlad" antar jag, vilket gör det lättare att mixa i .😳

Som trådskaparen vill ha , men inte har tillgång till hemma.

Postat (redigerat)

Har man för mycket problem i basen och små möjligheter att åtgärda det på rätt sätt, så kan det vara bättre att skaffa ett par riktigt bra lurar att referenslyssna med.

Är "AKG k271 studio" bra för de ändamålet?

Redigerat av fender__
Postat

Speciellt när man jämför med andra låtar.

Jag förstår att det spelas upp frekvenser i mixen som jag inte hör där jag sitter och mixar, alltså i min hemmastudio.

Om du lyssnar på dom andra låtarna som som låter bra i annan lyssning, i din "studio" låter dom basfattiga och tunna?

Vad har du för monitorer?

Postat

Som då är "Akustik Behandlad" antar jag, vilket gör det lättare att mixa i .😳

Som trådskaparen vill ha , men inte har tillgång till hemma.

Absolut! Men det är en studio. Det krävs ofta så himla mycket hemma i en lägenhet, för att det ska bli till ens fördel. Bara det jag menar. Då är det bättre att köra på ett par riktigt bra lurar (om man inte behandlar för att spela in sång).

Postat

Du kan lära dig lite grundläggande om akustikbehandling i min lilla artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

En liten kommentar om basproblem: Om du har utsläckningar eller ringningar vid vissa frekvenser, så handlar det som regel om stående vågor. Sådana kan du inte behandla på annat sätt än med avstämda basfällor som byggs för just den frekvens som bråkar, men du kan som sagt läsa mer om det i artikeln...

bra länk där !

Postat

Om du lyssnar på dom andra låtarna som som låter bra i annan lyssning, i din "studio" låter dom basfattiga och tunna?

Vad har du för monitorer?

Ja det händer att det jag referenslyssnar på här hemma i mina KRK Rokit 6 monitorer låter basfattiga..

Kanske borde mixa efter dom mixarna jag referenslyssnar på istället 🙂

Postat

Här är en perfekt beskrivning av problemet.

BASS IN THE PLACE

Bass frequencies are the most difficult to tame in the small rooms many people use to record and mix their music. One common problem is a mix that sounds great in your room is too bassy when played anywhere else. The culprit is bass waves bouncing off the wall behind you, creating deep nulls in the response you hear. Nulls as deep as 30 dB are not only common, but typical. Most small rooms have one or more nulls in the mid-bass range around 80 to 150 Hz. Since you hear less bass than is really in the track, you add too much bass with EQ to compensate. The finest loudspeakers in the world are of little value if your room skews everything you hear. The solution is bass traps placed in the room corners. When bass traps are added to a room, the low frequency response becomes much flatter and tighter, and also changes less around the room.

Lösningen ska alltså vara (när det kommer till basen) att placera ut basfällor i alla rummens hörn.

Kan man placera ut vad fan man vill bara så att det finns nåt i hörnen av rummet, eller måste det vara av nåt speciellt material? Tips tack 😄

Får väl hämta saker i källaren o bygga upp staplar med skräp i alla rummets hörn, hehe..

Postat

Jag tycker mixandet är väldigt mycket enklare sen jag skaffade en subbas, jag har en ganska enkel Prodipe 10. Det är skrivet massor om fördelar och ännu mer om nackdelar med en sub, men jag tycker det är otroligt mycket lättare att skruva basljuden när man hör dem än när man inte gör det.

Sen har jag alltid en cd-spelare ikopplad så jag kan muta min egen mix och hux flux lyssna på mina ljudmässiga favoriter Bob Marley och Stevie Ray Vaughn. Bägge dessa har ganska mycket bas på inspelningarna, men inte überjävligt. Så är inte mina egna mixar basigare än de här cdna (med subben påslagen) så vet jag att jag inte är helt fel ute. Glömmer jag att referenslyssna är det snart gjort att det blir för mycket bas på de olika spåren och även i master-eq.

Sen har jag tre olika hörlurar jag provlyssnar i. Och en stooor JVC Boomblaster bergsprängare. Distar mitt basljud avslöjar bergsprängarens lite överdrivna bas det genast. Så jag lyssnar på många olika sätt. Även i bilarna och segelbåten (!)

Men att ha enbart två mindre hemmastudiomonitorer ser jag som helt förkastligt. Om jag höjer elbasen en db vid 60 hz hör jag det direkt tack vare subben. Utan sub hörs det ingen skillnad alls. Och då har jag ganska kraftiga monitorer Event AP6 på 250 watt tror jag de har. Enligt reklamen ger de en djup fet bas, men det gör de lika lite som andra små monitorer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.