Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Funderar på att köpa ett EMU 0404 PCIe.

Nu har ju detta ljudkort endast en uppsättning MIDI I/O.

Om jag vill koppla mer än ett midiklaviatur/expression etc till datorn, hur gör jag då?

Jag kan ju givetvis ha ett extra midi-interface via USB, men om jag vill hålla latency till ett minimum är det då verkligen den optimala lösningen?

Observera att fokuset i frågeställningen ligger i att hålla latencyn på ett minimum... Vill undvika onödiga flaskhalsar.

Mvh

Andreas

Annons
Postat
Jag kan ju givetvis ha ett extra midi-interface via USB, men om jag vill hålla latency till ett minimum är det då verkligen den optimala lösningen?
Om du bara visste hur slött MIDI-protokollet är... Flaskhalsen sitter i en helt annan ände.

Du kan lasta på flera USB/MIDI-interface. Du får ingen skillnad i latency, bara fördelar.

Postat

Yoda:

Jag har följt ditt råd och kollat upp olika merge-boxar. Det verkar vara en bra lösning!

Linus:

Menar du att det teoretiskt skulle ge mindre latency att koppla ett midi-klaviatur direkt i ljudkortets midi-ingång samt använda ett extra usb-midi-interface till extra midi-klaviatur än att använda en merger och koppla samtliga midi-klaviatur till ljudkortets enda midi-ingång?

Mvh

Andreas

Postat

med en mergebox så får du endast 16 separata kanaler och behöver du fler får du skaffa ett extra midiinterface

midiinterface ger nästan ingen latency så du kan i princip koppla in hur många du vill utan att latencyn ökar

Postat (redigerat)
Menar du att det teoretiskt skulle ge mindre latency att koppla ett midi-klaviatur direkt i ljudkortets midi-ingång samt använda ett extra usb-midi-interface till extra midi-klaviatur än att använda en merger och koppla samtliga midi-klaviatur till ljudkortets enda midi-ingång?
Teoretiskt sett:

Nej, inte mindre "latency" men det kan bli tajtare eftersom varje midikanal får en egen USB-anslutning.

Praktiskt sett:

Du skulle inte höra/känna/märka någon skillnad överhuvudtaget. På med ett interface till och fortsätt...

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.