Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är toknybörjare på det här med att spela in själv och hyggligt usel på det men det tar sig nog bara jag får koll på grejerna!

Jag har just köpt ett M-Audio Fast Track Pro med två kanaler (två xlringångar).

Jag har hittills bara spelat in en kanal i taget och det funkar klockrent men jag lyckas inte spela in två samtidigt.

När jag använder två mikar, en på varje kanal, så blir båda kanalerna lika (stereo?) och båda mikarna tas upp på båda spåren.

Hur gör man egentligen för att få två separata spår?

Jag spelar in i Acid Pro.

Annons
Postat

Om du spelar in med två mikar placerade nära varandra så tas ju såklart samma ljud upp i bägge mikarna och hamnar således på bägge kanalerna.

Postat

i programmet måste du kanske aktivera att det finns flera ingångar och sedan välja på varje spår från vilken ingång ljudet ska komma på just den kanalen.

Postat

Kan vara som Friberg säger. Använder du mickarna för att ta upp akustisk gitarr och sång så läcker dom naturligtvis in i varandra. Det Sixties säger låter också vettigt. Assignar du varje mick till ett individuellt spår, eller som Debatt säger, två monospår,så kör först in det ena spåret med en mick och sedan det andra spåret med den andra micken. Jag utgår ifrån att du kör playbacken igenom lurarna? Annars tar ju mick nummer två upp det andra ljudet om du lyssnar genom högtalare samtidigt som du spelar in. 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.