Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå everybody!

Nu har jag finkammat internet (eller?) efter information om den absolut bästa hårdvaran att köra backing tracks på.

Ja, jag vet, iPod och MD är skitbra om man kan ha det i mono. Jag vill kunna köra det i stereo!

Alltså;

Minst 3 spår = Stereo backing tracks + click

Minst 3 oberoende utgångar = 2 till PA + Hörlurar med click

Lätt att byta projekt/låtar eller gå att lösa på annat vis. Stabil, inte hacka/hänga sig.

Finns det en sådan maskin för under 10 000-lappen?

Finns den överhuvudtaget?

Tacksam för all hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Nåt som bara flög i mig, kan man inte använda typ en DVD-spelare? Gör en 5.1 mix och använd RF och LF till backtracket sen kan man ju lägga klicket på centerkanalen eller vilken annan kanal som helst för den delen. Kanske lite okristet tillvägagångssätt men det borde funka?

Annars så är väl laptop + ljudkort ett säkert kort?

Redigerat av henk2055
Postat

Nåt som bara flög i mig, kan man inte använda typ en DVD-spelare? Gör en 5.1 mix och använd RF och LF till backtracket sen kan man ju lägga klicket på centerkanalen eller vilken annan kanal som helst för den delen. Kanske lite okristet tillvägagångssätt men det borde funka?

Annars så är väl laptop + ljudkort ett säkert kort?

DVD-skivor har säkert samma tendens som CD-skivor har att hoppa, annars kreativt. Den tanken har inte slagit mig bara!

Laptop + ljudkort känns för skört. En laptop är alltid en väldigt svag länk. Det måste tåla "turnéhantering" så att säga. Kanske finns någon tåligare laptop iofs?!

Men jag får ändå någon allergisk reaktion mot laptop, tänk om programmet hänger sig?

Postat

Men jag får ändå någon allergisk reaktion mot laptop, tänk om programmet hänger sig?

Det är väl inte direkt ovanligt att laptops används i sådana här sammanhang nuförtiden. Kanske främst till ljussättning men det ska ju fungera det med. Men det e klart att vad som helst kan hända. En gitarrsträng kan gå av, trummisen kan fippla bort en trummpinne, sångaren kan bli förkyld, datorn kan hänga sig, men det är bara att fortsätta med ett leende på läpparna och låtsas som inget har hänt.

Med en bra laptop som är rätt konfigurerad och endast avsedd för ändamålet behöver du nog inte oroa dig för den biten. Sen är det nog bra att ha den i ett riktigt case som datorn aldrig lämnar så att man så att säga hanterar caset istället för datorn.

Postat

jag har använt både laptop med ljudkort och även kört med en ADAT, då har jag laggt spåren som,

1st Stereo ut, ett klick till trumm samt en Stereomix av redan inspelad musik till trummisen så.

Fördelen med laptop är att man lätt ser vart man är och kan stoppa, byta låt, hoppa över m.m. utan prob

Postat

jag har använt både laptop med ljudkort och även kört med en ADAT, då har jag laggt spåren som,

1st Stereo ut, ett klick till trumm samt en Stereomix av redan inspelad musik till trummisen så.

Fördelen med laptop är att man lätt ser vart man är och kan stoppa, byta låt, hoppa över m.m. utan prob

Det lutar väl mer och mer åt laptop känner jag. Förslag på dator, case och programvara?

Korg:en verkar lite för mycket kareoke. Kan bara köra 1 stereospår (syncat). Det måste ju finnas någon maskin som är dedikerad endast för detta ändamål?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.