Jump to content
Annons

laptop för musikproduktion...

brynte

Recommended Posts

Jag tänkte försöka mej på nån slags ”nysatsning” på musiken, efter en tids frånvaro!

Har bla skrivit ett par nya låtar som jag vill spela in!

Jag har tidigare spelat in hemma i min lägenhet, vilket inte kändes optimalt precis, eftersom det är ganska lyhört osv!

Kändes lite jobbigt att spela in, framförallt sång, i den situationen!

Men nu har jag fått tillgång till en annan lokal att spela in i, där man får anstränga sej ganska rejält, för att lyckas störa nån!

Jag delar lokalen med 2 andra och kommer inte orka släpa med mej min stationära dator fram och tillbaka, så jag tänkte försöka mej på att spela in på en laptop istället!

Den blir ju betydligt smidigare att förflytta mellan lägenheten och lokalen!

Dessutom är min stationära ganska gammal och sliten, så jag är sugen på en uppgradering!

Tänker spela in rätt enkla låtar med gitarr, sång, bas och kanske nån synthslinga och trummor, men mina projekt har en tendens att bli ganska stora och tunga iaf, med många spår osv!

Jag tänker även använda den till annat än musik (spel, surf osv), så grafikkortet vill jag ha ett bra (men tyst förstås)!

jag vill ha en pc, eftersom jag är både van och nöjd med den plattformen!

Jag har aldrig ägt nån laptop tidigare och har inte kollat så mycket på såna heller egentligen, så jag behöver tips på nån lämplig variant!

Jag har iaf förstått att det behövs ett externt ljudkort till den!

Har kollat på desktop konnekt 6 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304340

Som verkar både prisvärt och bra!?

Men nu har det väl kanske kommit bättre alternativ?

Frost kanske är ett bra alternativ!?

Verkar ju vara anpassad för musikproduktion!

http://www.frostacm.com/configurator/view/165_172_116

hade nog egentligen velat ha större skärm, men…

budgeten ligger på ca 20000 för laptopen och ljudkortet!

Hur skulle du ha fördelat dom?

Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Om du är intresserad av att köpa begagnat så har jag en Frost ACM som har ca 5 år på nacken samt ett E-Mu 1616m ljudkort

som jag tänker sälja.

Datorn och ljudkortet har fungerat perfekt.

Jag har skrivit låtar och gjort demos med allt ifrån två spår gitarr och sång till 20 spår både audio och mjukvaruinstrument.

Hör av dig om du är intresserad så får du veta mer om utrustningen.

Urban Evjen

Dead Flower Music

Dela på andra sajter

gilbert - tackar för tipsen:)

deadflower - tackar för erbjudandet, men 5 år känns för gammalt (för mej iaf), med tanke på att utvecklingen på komponenter osv går i ett rasande tempo!

är nog mer inne på att köpa nya grejer:)

Dela på andra sajter

Några förslag på dator:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s60925169

OBS: Jag vet inte vilka av dessa modeller som fungerar bra med ljudkort (någon man måste försöka ta reda på innan man köper alt. köpa på öppet köp).

Gilbert, inte för att på något sätt ifrågasätta dina kunskaper i frågan — men har du kollat på listan som skapas utifrån ditt urval? Är det verkligen något att rekommendera utifrån TS:s "specifikationer"?

Dela på andra sajter

Gilbert, inte för att på något sätt ifrågasätta dina kunskaper i frågan — men har du kollat på listan som skapas utifrån ditt urval? Är det verkligen något att rekommendera utifrån TS:s "specifikationer"?

Nu har jag ju inte spenderat så många minuter på att skapa detta urval men, vad tycker du är galet?

Dela på andra sajter

Nu har jag ju inte spenderat så många minuter på att skapa detta urval men, vad tycker du är galet?

Nej — det var jag som frågade; är datorerna i "ditt" urval verkligen något du kan rekommendera TS utifrån hans/hennes "specifikationer"?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.