whaatswe Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Vilken, vilka tonarter brukar Du hamna i? Varför, är det något som styr valet av tonart? Har Du bra låtar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem? Är det lätt att transponera om Dina låtar eller förlorar de på det? I början hamnade jag mest i C sedan gick det över till F och nu på senare tid har jag hamnat en del i Am Ingen aning har i stort sett inga teoretiska kunskaper vad gäller noter och qvintcirkeln osv. utan brukar bara "köra på" när nånting låter bra ^^ (ser de heller inte som något negativt då de känns som om man då lättare kan tänka "utanför lådan" och inte snöa in sej på vad som passar bra med vad) Jag har nog ett knippe låtar i "fel" tonart som jag inte gjort nått specielt med men de beror förmodligen inte på tonarten. Jag kan tyckta att transportera om en låt är bra då de ger en ny synvinkel på den.
zanadu Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 (redigerat) Det brukar oftast bli F#-dur respektive d#-moll. Är så otroligt trött på C, am, G, em o.s.v. Hur jag hamnat i dessa otroligt jobbiga tonarter (jobbiga att skriva noter på) vet jag inte riktigt. Tycker delvis att de har en viss charm men sen är det ju också så att de är rätt lätta att spela. Har däremot inget som ligger i "fel" tonart. Jag brukar dock tycka att låtarna tappar något ifall de transponeras. Har något med originalitet och bekvämlighet att göra tror jag. Även låtar i C-dur. Man kan dock gärna spetsa till det med att i slutet byta till t.ex. D-dur eller c-moll ifall det tidigare gått i C. //Conny Redigerat 28 juli 2013 av zanadu
Valle Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 Det brukar oftast bli F#-dur respektive d#-moll. Är så otroligt trött på C, am, G, em o.s.v. Hur jag hamnat i dessa otroligt jobbiga tonarter (jobbiga att skriva noter på) vet jag inte riktigt. Intressant, men samtidigt det märkligaste jag läst på ett tag. F# borde väl rimligen vara en knepigare (mer tröttande?) tonart när det kommer till att hålla koll på noterna och notraderna. Sex Förtecken och F och F# som kan förvirra ... Rimligen, om man inte är expert inom området, såklart. 1
zanadu Postat 28 juli 2013 Postat 28 juli 2013 Intressant, men samtidigt det märkligaste jag läst på ett tag. F# borde väl rimligen vara en knepigare (mer tröttande?) tonart när det kommer till att hålla koll på noterna och notraderna. Sex Förtecken och F och F# som kan förvirra ... Rimligen, om man inte är expert inom området, såklart. Man kan väl säga att jag kör en Stevie Wonder och Ray Charles. Jag har dock turen att inte vara blind. Tycker dock som sagt att F# är lättare en t.ex. Dess. Skulle vara ännu lättare dock att spela i C#-dur. Då blir det ju # för alla toner. Just det har jag inte problem med. Det är snarare så att jag har en gräns vid fyra # eller b där det med färre och fler förtecken blir allt lättare. Må vara konstigt. Det kan jag hålla med om. Men det är det jag har vant mig vid.
Martin Postat 29 juli 2013 Postat 29 juli 2013 Alltid långt ifrån alla tradtionella tonarter.... Förr i tiden var jag alltid prick i och aldrig utanför. Nu har jag fan svårt att använda dem... har blivit arab?
Tunnan och Moroten Postat 29 juli 2013 Postat 29 juli 2013 Testade förut när jag hade tråkigt på jobbet. D kom först varav delad andraplats B C pc G. 3a kom A och E. Dur eller Moll kommer jag inte ihåg men förmodligen blandat 😛
drloop (oregistrerad) Postat 30 juli 2013 Postat 30 juli 2013 Om det är riff som styr, antingen E eller A. Om det är (sång)melodin som styr så avgörs tonarten av skalans översta ton som jag kan ta utan onödigt besvär. Fast jag brukar dock justera upp/ner till närmaste stamton; varför vet jag inte riktigt ... Samma här, förutom stamton, jag har ingen stam hemma hos mig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.