Jump to content
Annons

Vilken tonart hamnar Du oftast i?


wonderboy

Recommended Posts

Annons

Ess eller F om jag skriver för vår sångare, annars är det ju inte lika viktigt men då brukar det ofta bli Ess/Cm iaf. 🙂

Problem blir det bara om jag använder loopar som är svåra att transponera. Jag försöker undvika det och bygger kopior av loopar istället, men ibland sitter man ju i klistret...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad är det som styr valet av tonart?

2. Har Du bra låtar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem?

3. Är det lätt att transponera om Dina låtar eller förlorar de på det?

1. Det första melodiupplägget (baserat på textförslag).

2. Provar i första hand alternativa stämningar, i andra hand transponering av melodin.

3. Tycker väl nästan att transponering resulterar i något helt annat...den första ideen försvinner liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vad är det som styr valet av tonart?

2. Har Du bra låtar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem?

3. Är det lätt att transponera om Dina låtar eller förlorar de på det?

Som synthsnubbe är det oftast inte nåt större problem att transponera låtar hit och dit... Händer lite då och då att vi testar lite olika tonarter för att hitta det som känns bäst sångmässigt. Enda som ibland "hindrar" är ju om bastonerna kommer för högt eller lågt så att trycket försvinner...

Men oftast ligger allt som det ska redan från början eftersom det ju är sångerskan som gör sångslingorna vi utgår ifrån. Så kort sagt: det är hon som bestämmer.....

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag i princip uteslutande skriver med gehör så tänker jag nästan aldrig på vilka tonarter jag håller mig till. Men jag tror jag brukar hamna på C och F# ... Skriver juh aldrig med gitarr, utan med klaviatur.

/Daniel

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan allt jag gör brukar av någon anledning hamna i moll...

Och då blir det oftast Em, Am eller Cm.

Men gitarristen har en viss förmåga att göra låtar i G-dur och D-dur. Även E-moll och C#-moll emellanåt.

Oftast så kommer musiken till först och sången i efterhand i vårt fall. Inte alltid i och för sig. Oftast brukar det gå att hitta en melodi som fungerar utan att transponera om.

Annars har jag i regel inget emot att transponera om ifall det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det styrs i första av mitt röstomfång. Men det måste låta bra också. Det är konstigt. Jag minns när jag spelade i coverband. ibland försökte vi transponera om låten så att den skulle gå i en mer trallvänlig tonart. Men vissa gånger lät det bara apskaft trots att vi bara höjde eller sänkte ett tonsteg. Vi fattade aldrig riktigt varför, men det lät bara inte bra. Sedan kunde vissa låtar vara helt okej att skifta lite hit och dit.

Sedan styrs det väl lite av om man skriver på gitarr eller piano eller ur huvudet så att säga. På gitarr finns ju naturliga begränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Eftersom jag inte kan spela piano så blir det lätt C-dur och dess parallelltonarter, fast C är helt omöjligt att sjunga i.

På gitarr fungerar det bättre och då kan man ha låtarna i valfri tonart - t ex lättsjungna A eller E.

Enda som är skit på gitarr är Ess...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte kan spela piano så blir det lätt C-dur och dess parallelltonarter, fast C är helt omöjligt att sjunga i.

På gitarr fungerar det bättre och då kan man ha låtarna i valfri tonart - t ex lättsjungna A eller E.

Enda som är skit på gitarr är Ess...

//nemo

Njetski skit i ess... stäm ned gitarrackaren och njut! 😆

Själv hamnar jag i 90% av fallen i F#m, Dm eller Am.....hmm nåja, skall nog skriva en låt i d-dur en dag jag också!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Sätt ett capo på första bandet och spela i D så har du Ess. Ett par favorit tonarter är B och F#, pga min röst, annars tycker jag att man ska försöka skriva musik i alla tonarter. De har sina egna vibbar so mkan vara svåra att få på andra vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta svar! Jag blir personligen mest förvånad över tonarterna. Jag trodde det skulle bli mycket C, Am och F hos keyboardisterna och mycket Em, A, Am och G hos gitarristerna. Givet är ju att sångarens omfång styr för en hel del, men inte alla.

Nån ondgjorde sig över att när man transponerade coverlåtar så förlorade låtarna ofta på det. Det beror ju självfallet vilken låt det är men........ AC/DC, ZZ-Top och riffbaserade låtar brukar vara väldigt svåra att transponera överhuvudtaget. Riffet i "Highway To Hell" låter helt enkelt inte bra om man inte kör det i A, likadant med refrängen. Det hör ju ofta ihop med att intervallerna i olika gitarrackord är olika. Ackordet G kan ju tas på ett gäng olika sätt. Dock är det väl egentligen bara ett sätt som klingar rätt till ovan nämnda låt.

Broijd och någon mer skriver om alternativa stämningar, det borde man ju utforska mer. I vårt coverband kom vi dock överens om en sak. Vi kör numer, sen länge, med nedstämt till D#. Alltså, när jag håller ner ett Em på greppbrädan så är det ett D#m som hörs. Med detta vann vi mycket. Vi lät tyngre, sångaren klarar numer av fyra kvaällar på raken galant, och jag når de där stämmorna lättare än vad jag gjorde förr. Detta är ett seriöst menat tips från mig, stäm ner! Ni tyckte kanske att vinsterna verkade lite fattiga. Vänta tills Ni kört ett tretimmarsrep nedstämt. Då kommer alla att märka tyngden. Alla som sjunger kommer också att märka hur mycket mer Ni har kvar av rösten. Fortfarande klingar alla låtarna likadant som förut, nästan!

Har Du då ingen låt liggande som Du tycker är kanon men som sångaren inte klrarar av? När Ni transponerar den så låter det bara skit?

Link to comment
Dela på andra sajter

På gitarr kör jag nästan numera bara i öppen G-stämning med vissa variationer...capo hit och dit....På piano är Ass-dur en oerhörd fin tonart med en alldeles egen "klang" förutsatt att det är välstämt...

Har ibland eller allt som oftas gjort låtar i fel tonart men kör då på gitarr med capo för att bibehålla klangen som dom öppna strängarna ger annars blir det lite fel klang på ackorden...

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får fel frisyr när jag tänker på musikteori... de e så krångligt!...

Om någon säger att en låt går i E dur.. Betyder det att E är dominant och att man sedan bara använder de Tonika och subdominanta ackorden sen?

Om det så är fallet, byter man då tonart om man går utanför de ackord som är tonika och subdominant till Edur?.. Huvudvärk..

Link to comment
Dela på andra sajter

På gitarr hamnar de flesta låtar i E (eller Eb om man stämmer ner) eller B när jag spelar på sjuan. Det blir väl så när man hårdrocksriffar. Det är ju kul att pumpa E... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får fel frisyr när jag tänker på musikteori... de e så krångligt!...

Om någon säger att en låt går i  E dur..  Betyder det att E är dominant och att man sedan bara använder de Tonika och subdominanta ackorden sen?

Nej, i E-dur (jonisk) blir det: (om vi snackar treklanger)

E = tonika (I)

A = subdominant (IV)

B = dominant (V)

C#m = tonikaparallell (vi)

F#m = subdominantparallell (ii)

G#m = dominantparallel (iii)

D#m-5 = ofullkomlig dominant (vii)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får fel frisyr när jag tänker på musikteori... de e så krångligt!...

Om någon säger att en låt går i E dur.. Betyder det att E är dominant och att man sedan bara använder de Tonika och subdominanta ackorden sen?

Om det så är fallet, byter man då tonart om man går utanför de ackord som är tonika och subdominant till Edur?.. Huvudvärk..

E är tonika om låten ska gå i E-dur. Går melodi och harmonik ifrån E-durskalan under en längre period så kan man kalla det ett tonartsbyte. Finns väl inga direkta regler för detdär; det handlar mest om hur man själv uppfattar melodi och harmonik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan allt jag gör brukar av någon anledning hamna i moll...

Och då blir det oftast Em, Am eller Cm.

Men gitarristen har en viss förmåga att göra låtar i G-dur och D-dur. Även E-moll och C#-moll emellanåt.

Precis. Gillar emoll av nån anledning. Sedan är det ju lätt att skriva i amoll (parallell till C). I o för sig beror det väl på hur riffet låter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...

Oftast öppen G eller A då jag i huvudsak komponerar till gitarr och nynnar melodin. Ibland moll, då oftast Em eller Am, lite ovanligare Dm. Har börjat komponera på klaviatur och då kan det bli nästan vilka ackord som helst, med följden att jag inte kan sjunga dem. Att transponera om låtarna gör jag ofta och tycker det blir rätt bra i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit. Arnis har varit nere i arkivet och rotat 😉

Vilken, vilka tonarter brukar Du hamna i?

Vilken man hamnar i till slut, är den tonart som passar musiken/rösten/melodin bäst, eller andra faktorer. Provar ut det. Det är alltid en faktor som är viktigast, men den faktorn kan vara olika beroende på musikstil osv.

Varför, är det något som styr valet av tonart?

Arret, melodin, klangbilden överlag, klangen i instrumenten som spelar, rösten, olika tonaliteter osv. Man provar ut rätt tonart. Gör det så tidigt som möjligt i låtskaparprocessen, så man inte fastnar i ett kanon-arr som sen inte kan transponeras utan att förlora sin sötma.

Har Du bra låtar liggandes i "fel" tonart? Vad blir det av dem?

Ligger inte orörda pga 'fel tonart', snarare andra faktorer.

Är det lätt att transponera om Dina låtar eller förlorar de på det?

Förlorar på det. Fast det beror lite på hur petnoga man är med. Man kan spela flera av mina låtar på lägereldsgitarr i helt 'fel' tonart utan problem. Tonarten är mer en produktionsfråga; ju tätare/större arr, desto mer tonartsbundet blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Trallar jag bara hemma så brukar jag alltid sjunga i Cm/Eb. Sjunger t.ex alltid nästan ett högt Ab istället för det höga A:et haha. Jag brukar inte komponera särskilt ofta men det brukar väll bli typ Cdur, Gdur eftersom jag mestadels spelar gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är riff som styr, antingen E eller A.

Om det är (sång)melodin som styr så avgörs tonarten av skalans översta ton som jag kan ta utan onödigt besvär. Fast jag brukar dock justera upp/ner till närmaste stamton; varför vet jag inte riktigt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...