Jump to content
Annons

Recommended Posts

stereo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har det gått en tid och jag har kollat in lite av det ena än det andra, försökt lyssna också. Själv föredrar jag ljud där det finns en möjlighet att variera ton och klang, och därmed så även på en gitarrförstärkare.

Jag är inte intresserad av för mycket distortion, det ska vara lagom "overdrive" och vara mjuk övergång dvs inte knastra vid dist/renövergången som det gör i sämre transistor/halvledarförstärkare.

Man kan inse efter ett tag, att det måste vara en helrörförstärkare men man kan ju i sammanhanget ändå nämna om det finns hel"solid state" med en kompetent overdrivekretsdesign, för det är faktiskt möjligt, det vet alla som är något insatta i elektronik. Samt hybrider. När jag började titta efter billigare modeller tyckte jag mig finna att det stod om Vox Pathfinder 15R här och där. Det var också den förstärkare som jag vid test på ett ställe kom fram till vara relativt bäst i sin prisklass, och nu senast sålde MUG i GBg dom för 1250:-.

Men rör är det inte, och overdrivedelen i dom består ev tvenne symmetriska lysdioder, om jag inte har rfel. Därmed skapas inget "klass a"-ljud dvs asymmetrisk olinjäritet med även jämna övertoner. Märkligt att dom inte

ens kan lägga till en diod extra i serie på ena polariteten för att åstadkomma det. Nåväl, jag insåg att man måste gå upp en bit i nivå för att finna något som håller måttet. Vox Valvetronix verkar ha fått ganska goda

recensioner och kostar inte så mycket, och så även AC15VR. Den senare tycker jag ju faktiskt är riktigt bra. Jag har inte jämfört rakt över mot en AC15C*.

Frågan är, går det att finna något i prisklassen omkring 3000 som faktiskt är bra, ja upp till fyra då. Eller måste det vara upp till 5-6000 som minsta gräns om något faktisktsk hålla måttet?

Laney har t ex två prisbilliga rörpytsar, LC15 och VC15 varav den senare ska vara bättre just på overdrive etc men om V-et står för vintage vet jag inte, vad står då L för?

Jag vill inte inkludera modeller, även om jag nämnde Vox Valvetronix ovan, som har 50-11 olika förstärkarmodeller på en ratt.

En sak att beakta är de förstärkare som har FX send/return. (man kan förstås annars bygga på det på alla som inte har det). Då kan man även ha en EQ efter dess preamp, som en 10-bands eq och/eller parametrisk eq. Och därmed påverka klangen efter preampens overdrive/dist mer än med de annars 2, 3 eller 4 tonrattarna. Och alltså även mer justera för de tonala egenskaperna för själva låda och högtalare, det kan man ju inte justera med EQ före overdrive.

Här så ett antal olika, och ja det finns fler än dessa, kan man lägga till i efterhand? Frågan är hur dessa kan jämföras?

Blackheart BH5-112 - Har ingen gain.

Blackheart BH15-112 - 15W 12".

Blackstar Artisan 15 - 15W 12".

Blackstar HT-1 - Mindre, 1W med 8".

Blackstar HT-5 - Helrör. 5W 10". När jag först provade denna tänkte jag att den hade ett rejält bra grepp om ljudet. Men lite senare tyckte jag plötsligt att den lät tunn, och det gick inte att ställa in med alla eq-rattarna. Har FX send/return.

Blackstar HT-20 - 20W 12". Har FX send/return.

Bugera V22 - Helrör. 22W 12". Har läst ungefär som att det är en förstärkare som låter bra i affären men hemma gör den inte det längre (!?). Hörde ett klipp på youtube, ljudet lät komprimerat jämfört med en AC15. Har FX send/return.

Laney Cub 12R - 15W 12". Har FX send/return.

Laney L5T-112 - 5W 12". Har FX send/return.

Laney VC15-110 - 15W 10". Har FX send/return.

VOX AC15C1 - 15W 12".

VOX AC15CC - 15W 12".

Vox AC15VR - 15W 12". Rörpreamp. Nån påstådd form av rörslutstegssimulering. Jag tyckte att denna lät bra. Den låter definitivt inte dålig. Ganska öppet ljud.

Redigerat av stereo
Annons
Postat

Mesa Boogie Studio DC-2, 22 watt, ca 5000 kr begagnad. Låter kanon, kan mycket väl vara vad du söker.

• 3 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat

Hur går det? Cub verkar ganska spännande. Skulle dock vilja bright switchen som finns på många andra laney.

Postat

För dryga 3k kan du antagligen få en begagnad Peavy classic, den kan jag varmt rekommendera (funkar till det mesta utom typ getingdist ala hårdare metal, men det kan man ju fixa med en stompbox). Billigare än så tror jag det är svårt att hitta nåt som håller i längden, som du inte växer ur ganska snart. Bättre att spara en aning längre än att behöva uppgradera inom kort. Man får heller inte mycket för en begagnad nybörjarstärkare, medan du kan sälja vidare classicen utan att gå med brakförlust.

Dom går iofs hårt åt rören. Om du hittar ett ex som har problem med missljud ("bjällerklang", i brist på bättre ord, och/eller lågfrekvent brum/svängningar) är det enkelt att byta dom. Testa på relativt hög volym, det märks inte förrän det är såpass starkt att rören börjar vibrera.

Hade de problemen, bytte rör och sen var den som ny. Bra läge att pruta isf, rören går väl på kring 500 om du måste byta allihop.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.