Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har fått ett första lass grejer från dv247, däribland ett RME Fireface 400, som jag försöker komma igång med. Jag är hardcore rookie på allt detta, så detta kan vara ngt jag rodnar över att ha frågat om ett tag, men jag slänger snart hela skiten i väggen av frustration, vill bara komma igång och börja komponera och spela in.

Jo, hur som haver: drivrutiner är installerade, ominstallerade och ominstallerade igen, både via medföljande disc och via rme:s hemsida, som dom rekommenderar i manualen. Men när jag försöker kliva in i mixerpanel eller settings via Program händer inget. Ljudkort är kopplat och igång, men i övrigt kan det som sagt vara vadsomhelst för nybörjarmiss eller något grundläggande jag inte hajar. Tar i vilket fall som helst emot alla tips allra ödmjukast.

Redigerat av DisasterBastard
Annons
Postat

Har fått ett första lass grejer från dv247, däribland ett RME Fireface 400, som jag försöker komma igång med. Jag är hardcore rookie på allt detta, så detta kan vara ngt jag rodnar över att ha frågat om ett tag, men jag slänger snart hela skiten i väggen av frustration, vill bara komma igång och börja komponera och spela in.

Jo, hur som haver: drivrutiner är installerade, ominstallerade och ominstallerade igen, både via medföljande disc och via rme:s hemsida, som dom rekommenderar i manualen. Men när jag försöker kliva in i mixerpanel eller settings via Program händer inget. Ljudkort är kopplat och igång, men i övrigt kan det som sagt vara vadsomhelst för nybörjarmiss eller något grundläggande jag inte hajar. Tar i vilket fall som helst emot alla tips allra ödmjukast.

Syns ljudkortet i systemet (eller DAW)?

Postat (redigerat)

Du måste gå in i "Systeminställningar/Ljud" (finns i äpple-menyn) och

välja Fireface 400 som in- och ut-ljud(-kort). Det finns ju ett internt ljudkort också,

som är förvalt.

Har du gjort detta?

Mvh/

Redigerat av Sleap
Postat

Du måste gå in i "Systeminställningar/Ljud" (finns i äpple-menyn) och

välja Fireface 400 som in- och ut-ljud(-kort). Det finns ju ett internt ljudkort också,

som är förvalt.

Har du gjort detta?

Mvh/

Ja ja vet de suger fett när det inte funkar...

hade precis samma problem men i mitt fall hade jag fel kabel, köpte då en 400 <-> 800 kabel

Hade tänkt på allt trodde jag och skulle äntligen "bara starta" men funka naturligtvis NOT.

Men jag vart förvånad att mitt gamla ljudkort FA66 (edirol) ej behövde drivrutiner, stöd fanns redan i macen

så det var bara att köra igång. Så kolla det. Köpte min mac i somras.

Men jag kan köra båda ljudkorten samtidigt så jag är inte säker på att man måste byta i systeminställningar i macen. Men viktigt att det är rätt i det program som du använder, under preferencess har jag för mig att det ligger...

Postat

Syns ljudkortet i systemet (eller DAW)?

Nej, och jag kan inte gå in på Systeminställningar och välja det som var ett annat förslag. Det är som att drivrutinerna är installerade men att macen inte fattar att det finns ett kort att använda dem på eller vad man ska säga?

Postat

Tackar.

Jahepp, case closed (http://discussions.info.apple.com/message.jspa?messageID=8095144). Jag är macanvändare för att slippa strul som detta 😠

Någon som kan förklara detta, som verkar vara min enda räddning: "It does work if used on a daisy chain through a FW400 hard drive,but and also doing a PRAM and SMC reset(dont ask me why,but without that it doesent work)."

?

Postat

OK, case opened again. Nu börjar jag mera tro att jag fått ett defekt kort. Är inne i en diskussion med RME och de hävdar bestämt att det inte finns några problem med FF400 och nya iMacar, att Apple styrt upp de problem som fanns.

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=9340

Fortsättning följer och om någon läser detta och tänker "men vadfasen han ska ju bara klicka där/köpa en sånsån sladd/installera det och det istället" är jag mycket sugen på att höra den kommentaren 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.