Jump to content
Annons

Spela in trummor i skogen


tvåtakt

Recommended Posts

Jag och mitt band fick en rätt störd idé att till våran fullängdare spela in trummorna i skogen när det blir sommar igen.

Vi har våran "studio" i gitarristens stuga, men rummet vi har trummorna i är rätt litet. Så tänkte om man ställde ut trummorna i naturen utanför å spelar in?

Vindskydd lär man ju antagligen få sätta upp... Fast till det vi tänkte spela in kanske det kan passa med lite vindljud det vet vi inte exakt hur det kommer låta haha.

Fast idén är ju att vi vill ha ett par "rums"-mickar långt bort för att få ett stort naturellt ljud om man mixar upp dom rätt högt sen.

Det här spelade vi in i stugan men jag vet inte... Duger för att vara en första demo iallafall. Youtubeskitkvalité men vafan det vet vi redan, plus att det inte är färdigmixat heller...

http://www.youtube.com/watch?v=VApqcv1GseI

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag och mitt band fick en rätt störd idé att till våran fullängdare spela in trummorna i skogen när det blir sommar igen.

Vi har våran "studio" i gitarristens stuga, men rummet vi har trummorna i är rätt litet. Så tänkte om man ställde ut trummorna i naturen utanför å spelar in?

Vindskydd lär man ju antagligen få sätta upp... Fast till det vi tänkte spela in kanske det kan passa med lite vindljud det vet vi inte exakt hur det kommer låta haha.

Fast idén är ju att vi vill ha ett par "rums"-mickar långt bort för att få ett stort naturellt ljud om man mixar upp dom rätt högt sen.

Det här spelade vi in i stugan men jag vet inte... Duger för att vara en första demo iallafall. Youtubeskitkvalité men vafan det vet vi redan, plus att det inte är färdigmixat heller...

http://www.youtube.com/watch?v=VApqcv1GseI

Borde nog bli ett ganska torrt ljud, och inte särskillt stort även om man "rums"mickar då det inte finns nåt som ljudet kan reflekteras mot 🙂 Men det kanske kan bli bra ändå? Skriv en blänkare och berätta hur det gick om ni får för er att prova.

Edit: kan ju vid närmare eftertanke bli en hel del reflektioner beroende på hur det ser ut, jag tänkte mig ett ganska öppet fält.... har ni skog vid stugan?

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp mitt ute i skogen.

Å vi tänkte att det kunde vara ett alternativ istället för att dra ner alla trummor för å spela in i en spellokal

Men ja det är sant, kanske inte blir så mycket reflektioner. Vi lär ju testa nån gång innan vi sätter igång med riktiga inspelningen dock såklart

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte vindskyddet kommer räcka för att det ska bli "studio"kvalité. Reflektioner är ju något man vill ha för att ge liv till instrumentet. Bi-ljud som fågelkvitter, vind i träden osv kommer nog störa alldeles för mycket.

Testa gärna, men jag tror inte på idén. Men det kan man ju bli motbevisad av ert test 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är några problem att spela in trummor utomhus om man spelar metal. Av det lilla jag hörde på youtube-klippet fick jag skogsvibbar ändå så om en kråka skulle fastna mitt i ett break finns chansen att ni vill behålla det ändå, kanske. 😉

Det blir antagligen inte mycket till rumsmickning. Men närmickarna kommer låta relativt ofärgade från tidiga reflektioner. Det kan var en fördel, eller en nackdel, beroende på vad man eftersträvar för sound. Trummorna i klippet lät som att de var inspelade i ett för litet rum.

Kanske skogen är att föredra då. En erfarenhet rikare blir ni i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=bxqUeIUiSCE

Det går ju tydligen. 😛

Fast, efter lite googlande så visar det sig att de spelade in en tagning trummor utomhus innan de upptäckte hur otroligt dåligt det lät, så de packade ihop och gick inomhus istället 😉 Specifikt så sa producenten (tror jag det var, om det inte var teknikern) att problemet var avsaknaden av just reflektioner, även om de placerade trummorna vid någon typ av vägg, och ljudet blev väldigt tunnt! Så inspelning i en skog lär väl bli ännu värre antagligen då ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, efter lite googlande så visar det sig att de spelade in en tagning trummor utomhus innan de upptäckte hur otroligt dåligt det lät, så de packade ihop och gick inomhus istället 😉 Specifikt så sa producenten (tror jag det var, om det inte var teknikern) att problemet var avsaknaden av just reflektioner, även om de placerade trummorna vid någon typ av vägg, och ljudet blev väldigt tunnt! Så inspelning i en skog lär väl bli ännu värre antagligen då ;D

Haha, ja. Jag läste den nyss också. Artikeln om Rich Costey på Soundonsound? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tycker ni skall pröva. Har själv funderat på detta ett par gånger till mitt popband. Och blir det skit kan man:

1) spela in igen fast inne.

2) trigg trummorna (funkar ju när ni spelar sånt som ni spelar)

3) Lägga på ett Ir-reverb med mycket tidiga reflektioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju annars den möjligheten om man är väldigt ambitiös, att göra sin egen reverbimpuls i skogen och spela in trummorna inomhus. Eller bara lägga på ett "skogsreverb" i efterhand. Fast, det är ju en rolig idé ändå! Känns som att man kanske skulle kunna få ett lite spännande resultat med skogsinspelade OH-mickar, samt triggade närmickar i efterhand.

Och ja, det var Sound on Sound artikeln jag läste 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ulvers tredje skiva, Nattens Madrigal, ryktas vara helt inspelad på en 8-kanals porta i en skog i Norge. Låter ju helvete, men funkar gött just eftersom att det är norsk black metal. Lyssna och bli inspirerad eller avskräckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju annars den möjligheten om man är väldigt ambitiös, att göra sin egen reverbimpuls i skogen och spela in trummorna inomhus. Eller bara lägga på ett "skogsreverb" i efterhand. Fast, det är ju en rolig idé ändå! Känns som att man kanske skulle kunna få ett lite spännande resultat med skogsinspelade OH-mickar, samt triggade närmickar i efterhand.

Och ja, det var Sound on Sound artikeln jag läste 😉

Är helt 100 på att jag läst om en snubbe på ett forum som faktiskt gjorde det och laddade upp IR-filen/filerna, men har ingen aning om var jag läste det. Ska försöka jaga rätt på dem nu =)

Första försöket hittade jag denna sida: http://www.xs4all.nl/~fokkie/IR.htm#Forest ... dock vet jag inte vad ".sit" är för format.

Fann detta dock: "I often get mail of PC users of a similar program like SIR requesting for wav files. I converted some IR files to 24 bit interleaved .wav. But please don't send me mails if i would like to convert the rest of the ir's or how to convert them to use for pc. Its a lot of boring work, and personally i have no use for the files. Find a friend with a mac to do that for you."

Acoustic Mirror ska även ha en impuls som heter "pine forest" annars.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...