Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag är en riktigt färskis på hela inspelningsgrejen, men tänker börja spela in lite låtar nu. Nu är det på det sättet att jag är fattig student, och kan inte lägga alls för mycket pengar på utrustning och behöver råd.

Jag har fått tag på en kondesator-mic, som kräver 48-volts fantommatning. Vad är ett riktigt billigt alternativ för få den matningen? Är det på något sätt rimligt att kunna koppla in min fina mic till min Line6 POD, och få det att funka. Jag har läst om att det funkar i praktiken med vilken preamp som helst. Är vilken mic-kabel som helst funkis också?

Grymt tacksam för eventuella svar..

Annons
Postat

Tjena!

Du kan hitta funktionen 48V fantommatning i dom allra enklaste micpreampsen (läs Behringer för en 500 pix). Sedan kopplar du in micen i preampen och från preampen in i ljudkortet.

När det gäller mickablar så funkar vilken XLR-kabel som helst 😉

Du kan tyvärr inte köra den igenom POD:en eftersom den saknar fantommatning och inte har XLR-ingång.

Hoppas detta hjälpte?

mvh Micke

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Behringer-mixer billigt med +48v mick-pre-amp men med mycket brus på köpet... ok de blir också bättre, till Pod=nej då den inte har +48v fantom-matning, då måste du ha en dynamisk mick... typ SM58 eller nåt annat men podden är ju anpassad till gitarr så det dynamiska omfånget är inte tillräckligt ävn om du kan få det att låta någorlunda men det blir ju då med nån slags simulerad rör-emulering vilket kankse inte kommer att passa i alla sammanhang men visst man kan ju allid prova dock inte med den micken du har.

schkåll

Postat

Wow, snabba svar, förväntade mig inte det...

Grymt mycket tack, imorrn glider jag väl runt i Uppsala och letar preamps och kablar då, med mina sista slantar (jag ja vet, pengarna kom igår)...

Tack igen, hade gött!!!

Postat

Jam har en som har matning till 2 mickar för 495:-

För 568:- hittar du en behriger mixer med fantom matning på

musikbörsen. Finns kanske ännu billigare alternativ.

Kolla in vendolin.se , om du vill köpa beg. prylar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.