Jump to content
Annons

Mac Pro

BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Har funderat länge nu på att skaffa en mac pro men tvekar pga priset. Vill ju givetvis ha en med två proppar och då uppstår frågan är det samma moderkort för alla och dom bara trycker dit den propp du beställer eller skiljer det på moderkorten från modell till modell så att man inte kan upp0gradera själv i efterhand? Nån som vet?

Annons
Postat

Som jag vet så det enda du kan göra är att uppgradera processorerna! Och vad det gäller Logikkorten (som det heter i macvärlden 😉 ) så tror jag att det är två olika beroende om man kör en eller två fysiska processorer. Logikkorten ser ju lite annorlunda ut nu för tiden. Själva Processorbryggan & minnena sitter på en separat enhet! Så själva huvudkortet kanske är samma?

Sen är ju frågan.. om man ens nu behöver uppgradera grejerna? Min burk är ju sjukt kraftfull! I Logicbenchmarktestet så kommer jag ju upp i 155 spår. Min gamla G5 klarade 13 spår!

Vansinnig dator! Polaren köpte ju en Mac Mini, den förra modellem och kom upp i 20 spår. Säger ju en del!

Förstår att du tvekar pga priset. Men kom ihåg att en PC i samma konfiguration är dyrare. Så länge som den har ett namn! Noname ska man räkna bort helt då det inte gör det rättvist!

Postat

Med tanke på alla skyddsplåtar inuti en Mac Pro tror jag det blir ruggigt komplicerat att uppgradera själv.

macpro_inside-lg.jpg

Det där gamla modellen!

Nya ser lite mer "öppen" ut. Här ser man oxå processorbryggan

mac-pro-late-2010-3-slashgear-540x303.jpg

Postat (redigerat)

Grattis du hittade en, stående applåd till computercop!

Utan grafikkort, hälften så stor hd, ingen bluetooth eller trådlöst nätverk, ljudkort? Nätverk? Ingen S/PDIF ut, ingen Displayport, fyra st firewire800? Osv... Lenovo ThinkStation säljer nog som gräs.....

Hur som helst, man kanske hittar nån burk här & där! Men det lär knappast stå Dell på den!

Ska köpa mig en ny bil till veckan, Lidl heter den!

Redigerat av KillwithSkill
Postat (redigerat)

Tack för svar och framför allt tack för bra info och bilder killwithskill, 155 spår i det testet herrejösses minst sagt imponerande. Det kan gå alltså men det kanske inte blir billigare i längden då om man måste byta logic kortet oxå.

Redigerat av BurninSven
Postat

Grattis du hittade en, stående applåd till computercop!

Utan grafikkort, hälften så stor hd, ingen bluetooth eller trådlöst nätverk, ljudkort? Nätverk? Ingen S/PDIF ut, ingen Displayport, fyra st firewire800? Osv... Lenovo ThinkStation säljer nog som gräs.....

Hur som helst, man kanske hittar nån burk här & där! Men det lär knappast stå Dell på den!

Ska köpa mig en ny bil till veckan, Lidl heter den!

Så är det med internetforum... "Not even the slightest saying goes unchecked" ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.