Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag undrar hur man ska placera mick, vad man ska tänka på osv. vid inspelning av piano. Jag har en kondensatormick som jag testade att spela in med innan idag men ljudet kändes lite frånvarande och.. ja, konstigt. Måste man ha två mickar (eller fler) mot pianot när man spelar in? Hur ska man placera micken/mickarna? Ska de vara långt ner, nära där ljudet kommer ifrån eller några decimeter bort? Fungerar SM57or bättre än kondensatormickar till detta ändamål, kan jag använda en kondensatormick och en sm57 och spela in piano med samtidigt?

Tacksam för svar!

Redigerat av confusement
Annons
Postat

Hej, är ju alltid bra att ha 2 mikrofoner när man ska spela in piano då det är ett brett område du ska täcka in. Vilka mikrofoner du väljer beror ju på vilket sound du är ute efter. Prova placera dem ovanför pianot med översta luckan öppen eller bakom pianot mot sargen( baksidan. Bara att testa sig fram, det är så vi lär oss. Kondingar ger ofta ett luftigare sound än dynamiska mickar när man mickar piano medans dynamiska ger ett mer "klonkigt" sound. Men igen kan ju bli helt tvärt om beroende på hur du väljer att placera mickarna.

Lycka till!

Postat

Passar på att slänga in närbesläktade erfarenheter/frågor.

Har testat att spela in flygel två gånger. Har satt upp fyra mikrofoner båda gångerna, men har aldrig haft nytta av alla vid mix. Senast använde jag tre av dem vid mix: ett stereopar vid klubborna och en kaggemikrofon på motsatt sida från där man spelar, där de längsta strängarna slutar. Det jag inte har fått till hittills är att få en "närhet" i pianot, samt att få ett tajt och stabilt basregister. Sedan har jag också haft problem med att pedalen kommer med alldeles för mycket och ligger och spökar mellan 50 och 150 Hz (de här "bonk":en det blir), vilket gör att jag inför nästa försök ska testa att ha stereoparet utanför flygeln - uppifrån sett - och rikta dem in mot klubborna.

Kan tänka mig att åtminstone pedal-problemet är gemensamt för våra två instrument. Sedan är jag ju också nyfiken på vilka tips det finns för piano såklart. Så fyll på med erfarenheter gott folk! 🙂

Postat

Hej, jag undrar hur man ska placera mick, vad man ska tänka på osv. vid inspelning av piano. Jag har en kondensatormick som jag testade att spela in med innan idag men ljudet kändes lite frånvarande och.. ja, konstigt. Måste man ha två mickar (eller fler) mot pianot när man spelar in? Hur ska man placera micken/mickarna? Ska de vara långt ner, nära där ljudet kommer ifrån eller några decimeter bort? Fungerar SM57or bättre än kondensatormickar till detta ändamål, kan jag använda en kondensatormick och en sm57 och spela in piano med samtidigt?

Håller med om det Zeal skriver. Beroende på pianot och vad man strävar efter kan mickarna/micken hamna på olika ställen. Vanligt piano i poplåt och en mick, prova att placera den på pianots baksida- Några centimeter, kanske en decimeters avstånd.

Flygel och ballad? Då är det bra med minst två mickar. Jag skulle börja med att placera dem inuti pianot (locket öppet), en bit från hammarna riktade ner mot strängarna. 30-50 centimeter från strängarna i något som liknar ORTF (ca 20 cm mellan mickarna som pekar från varandra i en vinkel större än 90 grader). Funkar inte det skulle jag flytta mickpositionen eller bryta upp mickarna i ett A/B.

• 2 månader senare...
Postat

Jag har mest spelat in flygel men ett tips på mik-position när det gäller både flygel och piano är att sätta antingen en stormembransmik eller ett stereopar i x/y eller ORTF strax ovanför pianistens huvud. Miken/mikarna bör vara riktade neråt mot klubborna (eller mot strängarna, strax ovanför klubborna). Hade en stormembransmik där när jag spelade in senast och den återgav ljudet på ett balanserat och bra sätt. Hade även fler mikar men det var den jag använde mig mest av i mixen efteråt.

Nackdelen med denna position är att man lätt får med knarrande stolar, ljud från pianisten och från tex naglar mot tangenterna osv. (dock inte pedalljud).

Men sen beror det väldigt mycket på vilket piano du har och hur det låter såklart. Men jag tror allmänt att du tjänar på att ta bort alla lock och paneler från pianot när du spelar in, både det framför och det under.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.