debatt Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 http://www.youtube.com/watch?v=7JF-udkGoT8 😮 Hur är det inspelat? Vilka effektmärken?
Piccazzo Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 (redigerat) Låter definitivt som Pultec EQ och Fairchild kompressor. Kanske inspelat på ett Harrison eller Neve bord ?. Fender Twinverb på gitarrerna kanske eller Gibson GA-6. Låter som C12 eller U47 dom har mickat upp med. Eller kanske inte ? Redigerat 7 november 2010 av Piccazzo
desvaenger Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 EQ och fjäderreverb, mono och kompression. 😛
sixties Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 det påminde mig om Electric prunes, de körde bla wox wah wah och tremolo. http://www.youtube.com/watch?v=ItDSim_1KEg
debatt Postat 7 november 2010 Trådstartare Postat 7 november 2010 Låter onekligen som att det inspelat på rullband och det låter ju onekligen inte "digitalt" alls. Även ekon och instrument klingar ju 60-tal även om det är en ny inspelning. Tycker mig skönja en drop out härrörande från band t.o.m., i början nånstans. Har fått förfrågan om att få till detta soundet men vet inte i vilken ände man ska börja för att komma så nära som möjligt. Läste på nu om Pultec. De finns ju som plug ins iaf, för en del pengar. Tänk å ha originalet. Fjädereko. Mmm. Tremolo jepp.
joachime Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 (redigerat) Jag gissar på samplade gitarrer, eller kanske den omständliga väg Portishead tog (åtmistone) i början av sin karriär- spela in gitarrer, pressa vinyl och sampla av den. Du kan få ett liknande resultat genom att spela in gitarrstärkare på större avstånd och sedan låta den gå genom ytterligare en stärkarsimulator. Gärna en ren typ. Det är framförallt den ytterligare högtalarsimuleringen som gör soundet. Det är inte överdrivet mycket diskant eller botten i sången. Utgå från en vanlig stormembransmikrofon och backa en bit från micken. Orgeln är nog en Vox. Med tremolo på. Delayet som används på sången kan vara vad som helst. Med ett så mjukt sångljud kommer vilket digitaldelay som helst att funka. Skär lite diskant innan eller inuti delaypluggen bara. Edit: Skriver som en kratta ibland... Redigerat 8 november 2010 av joachime
sixties Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 här är en intervju med liam watson som har toe rag studios och spelar in många band som vill låta som det gjorde på 60-talet: Sound on sound: liam watson http://www.youtube.com/watch?v=p6pkCdHQy0Q&feature=related
Frekvensspektrumanalysator Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 Jag gissar på samplade gitarrer, eller dom omständiga väg Portishead tog (åtmistone) i början: Spela in gitarrer, pressa vinyl och sampla av den. Du kan få liknande resultat om du spelar in gitarrstärkare på större avstånd och sedan låter den gå genom ytterligare stärkarsimultor. Gärna ren typ. Det är framförallt den ytterligare högtalarsimulreingen som gör soundet. Det är inte överdrivet mycket diskant eller botten i sången. UTgår från en vanlig stormembransmikrofon och backa en bit. Orgeln är nog en Vox. Med tremolo på. Delayet som används på sågen kan vara vad som helst. Med så mjukt sångljud kommer vilket digitaldelay osm helst att funka. Skär lite diskant innan eller inuti delaypluggen bara. varför inte bara skaffa en twin reverb, en kvartstumsbandare med fyra eller åtta kanaler, ett space echo, en bra kondismick och sen köra? (en mikrofon på trummorna räcker skitbra, om trummisen vet vad han/hon gör) det där ljudet är ju mycket lättare att få till i en replokal än att hålla på med massa samplingar och datorer och så vidare. No offense, men jag tycker det är konstigt att folk börjar prata pluggar och liknande när man vill få nåt att låta gammalt.
joachime Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 No offense, men jag tycker det är konstigt att folk börjar prata pluggar och liknande när man vill få nåt att låta gammalt. No offense, men jag som höll på med inspelningar på den analoga tiden tycker att många idag har konstiga föreställningar, som att man måste använda viss analog utrustning för att producera viss musik.
Frekvensspektrumanalysator Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 No offense, men jag som höll på med inspelningar på den analoga tiden tycker att många idag har konstiga föreställningar, som att man måste använda viss analog utrustning för att producera viss musik. nej, det måste man väl inte, men jag tycker det känns väldigt tråkigt att allt ska göras med datorn. jag kan förstå att det är skönt för folk som har spenderat flera år av sitt liv åt att vänta på att bandaren ska spola till början av låten, eller lagt ner halva sin inkomst på nya kablar att det nu finns datorer 🙂 men rent konstnärligt tycker jag att det är förfärligt, men så är jag lite taliban också.
debatt Postat 7 november 2010 Trådstartare Postat 7 november 2010 (redigerat) Klart att det är en annan känsla om man har originalet, dvs. de analoga grejerna, men de är svårare att få tag på i gott skick. Att ha samplingar i plug in-form är väl ändå aldrig något annat är ett urval av hårdvarornas möjligheter? De tar mindre plats förvisso. Och som ett par nämnde här så tror även jag att man med dem kan komma i nivå. Frågan är väl var låtarna hamnar, direkt från digitalt format till cd-press eller en sväng via något analogt. Jeff Healey körde en vända analogt på sin första skiva iaf, den som jag mest gillar soundet på f.ö. Nu var det inte meningen att denna tråd skulle bli en kamp om analogt kontra digitalt. Bägge sorterna har sina fördelar. Tack Sixties för intressanta länkar. Studer... ja, det kände man ju till. Jag ska råda min uppdragsgivare att damma av sin B&O-rullbandare till att börja med. Undrar förresten vad det kostar att hyra en vecka i den där Toe Rag Studios... //:debatt Redigerat 7 november 2010 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.