Jump to content
Annons

Vad för saker behöver jag för att kunna spela in utomhus & andra ställen som saknar eluttag?

Recommended Posts

Tyler (oregistrerad)
Postat

Hej alla! Jag ber om ursäkt för att detta möjligtvis kan vara fel plats för detta topicet men jag har läst reglerna etc och känner mig inte helt säker på var jag ska posta men det verkar som det är här, men om nån moderator flyttar topicet kan ni väl meddela mig så jag kan hitta det sen igen. 🙂

Jag skulle vilja kunna spela in ljud utomhus, alltså utan tillgång till el. Nu är jag så mycket nybörjare man kan bli inom inspelning så jag har ingen direkt aning om detta är möjligt och isåfall hur. Eftersom jag inte heller har särskilt mycket pengar så får det gärna vara det billigaste ändå fungerande sättet..

Så, vad ska jag köpa/göra? Jag har varit inne på olika informationssidor om inspelning, men inte direkt hittat något.. Hoppas någon här kan peka mig i rätt riktning!

Annons
Postat

Batterier 😄 . Nej, men en inspelningsbar Mini-disc om det går att få tag i. Sharp hade en sån. Ett lillebrorföretag till SONY. En mick som passar finns att köpa. Tänk även på vindskydd av något slag, då sånt ljud låter fruktansvärt vid uppspelning. Du har sett reportrar med stora mössor på mickarna? Ja, det var allt från mig.

Postat

En fickinspelare som kanske zoom H2 eller H4 skulle funka för dig?

Ja, det finns en hel bunt olika, mer eller mindre billiga, små portabla inspelningsapparater. Zoom, som verkar höra till de billigare, har även nyligen släppt H1, som är ännu mindre och billigare. 🙂

Tyler (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren 😄

Ska kolla upp de olika grejerna ni nämnde här, och se om jag kan införskaffa någon av dem. Och ja, det där med störande ljud som vind, hm ja det lär jag ju nog få göra något åt.. får se hur det går!

• 3 veckor senare...
Postat

Beroende på vad du redan har men,

jag hade tagit med min bärbara dator och i det kopplat in mitt firewire-ljudkort som har fantommatade preamps. Sen är det ju bara att köra så länge batteriet räcker....

Så om du redan har dessa grejor är det ju billigare att använda dom istället för att köpa nya grunkor.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.