Jump to content
Annons

Samplitude, varför är den under redigering?


Lasse Mongo (oregistrerad)

Recommended Posts

Lasse Mongo (oregistrerad)

Jag undrar varför man kategoriserat samplitude under ljudredigering när det i de flesta sammanhang är ett inspelningsprogram likt Logic, Cubase etc med ungefär alla attribut som de ovan nämnda har, det är ett multitrack program och har väldigt lite med wavelab och soundforge att göra dessutom så är det ju faktiskt även ett fullfjädrat midi/sequenser verktyg också om än inte lika väl utvecklat som Cubase men det är inte ett redigeringsprogram i första hand utan just ett multitracking-program...

mer en undran om kategorseringen här på forumet... tydligen inte så många som använder det men själv är jag omåttligt nöjd med det för just multitracking och mixning/mastering.

Det är inget egentligt problem, men det kändes lite som man missuppfattat rollen av vad programmet egentligen gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Det enda tillfälle jag använt Samplitude var på Sveriges Radio och där används det främst som ett enklare inspelnings och redigeringsprogram. Även BMS och Digas användes eftersom det råder total anarki, men just enkelhet var den springande punkten. Egentligen håller jag med dig, Samplitude borde kunna användas till mycket mer än enkel redigering eftersom det är ganska väl utbyggt. Sen att jag tycker det är ett väldigt yxigt program är en annan historia. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min enkla åsikt (eftersom andra uttryckt sin):

-- världens bästa program för att hantera akustiska inspelningar, till exempel multitrack symfoniorkester. (storebror Sequioa är ju samma familj, så jag räknar med den också)

-- objekt-editeringen är oslagbart enkel just för akustiska inspelningar, mycket bättre än andra programs lösningar med automatisering.

-- spela in / klipp upp / mixa / mastra / bränn CD i samma program. Inget behov av två program som är vanligt annars (ex Protools + WaveLab).

-- mycket bra effekter ingår i priset, samma kvalitet kostar rejält extra med andra program.

-- mycket bra ljud (många skarpa öron uttrycker sin uppskattning)

-- importerar och exporterar massor av format rakt av

Sa jag att jag tycker om det och använder det?

Några saker där SAM inte är bäst

-- midi finns och fungerar, men kan inte jämföras med en del andra som har mycket större ljup.

-- lite yxigt om man har flera tagningar på samma ställe och skall kompa

-- bara Windows (inte Mac)

-- inte gratis, men SAM for Rent är en möjlighet, hyra programmet för en rimlig månadspeng.

Observera att det inte passar alla, men för oss som det passar är det helt oslagbart.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...