Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi har införskaffat alla grejer vi behöver inför inspelningen och mixning av våran debut platta. Masteringen kommer ske i en professionell studio. Vi har mickat upp trummorna och hitills hunnit spela in två låtar. Utrustningen är:

Virvel: Shure SM57

Baskagge: Shure Beta 52

Pukor: 1st Shure SM57 för två små pukor

Overhead: 2st Oktava MK-012 (spaced pair uppsättning)

Ljudkort: M-Audio Fast Track Ultra 8R

Vårat ljudkort har röda lampor till varje mick kanal som lyser när det klipper. Det vi är fundersamma över är att vi justerade volym kontrollerna för varje kanal så att de var så höga som möjligt UTAN att lamporna lös rött. När vi gjort det började vi spela in. Dock så reagerar Cubase på att det klipper när man spelar upp det. Främst så är det baskaggen som gör att detta sker, vilket går att åtgärda genom att sänka volymen på den i Cubase (vilket vi förmodligen ändå kommer göra då den är för hög i mixen). Varför reagerar Cubase på att det klipper men inte ljudkortet?

Angående volymen i mixen så är den rätt så låg just nu ändå. Vad ska vi göra för att få upp volymen på hela mixen? Ska vi höja kontrollerna vid F3 mixern i programmet, eller ska vi applicera Gain via Process i varje enskild kanal? Ljudvågorna ser som sagt relativt små ut i Cubase i de flesta kanalerna. Hur vet vi om ljudnivån är för låg?

Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

Håller med, ingen idé att lägga pengar på mastring. Blir aldrig bra om man ska rädda en inspelning/mix i mastringen och är därmed bortkastade pengar. Hade inspelningen gjorts med bättre grejor och man skickat iväg materialet på mix hade mastring varit att föredra. I mastringen kan man trycka upp volymen så att det blir starkare. Man bör inte göra detta i mixen då man vill lämna dynamik till mastringsteknikern att jobba med.

Lycka till med inspeningen

drloop (oregistrerad)
Postat

Bättre grejer?

Det är inget fel på dom prylarna, det dom behöver är hjälp.

Vad ni behöver är grundläggande kunskap i ljudteknik.

Mixen skall ni inte tvinga upp i volym så att det blir lika starkt som kommersiella plattor. Ni skall mixa så det låter bra.

Mao, håll ned så att inte masterkanalen distar för då låter det illa.

Har man ingen erfarenhet av att mixa kan det vara idé att låta någon annan göra det jobbet.

Alt. sätta sig ned och lära sig. Det tar dock tid....

Postat

Ingen svarade på vad killen var ute efter tror jag visst, utan tipsade han om att inte slänga bort pengar på master!? ☺️🤪😱

Det vi är fundersamma över är att vi justerade volym kontrollerna för varje kanal så att de var så höga som möjligt UTAN att lamporna lös rött. När vi gjort det började vi spela in. Dock så reagerar Cubase på att det klipper när man spelar upp det. Främst så är det baskaggen som gör att detta sker, vilket går att åtgärda genom att sänka volymen på den i Cubase

Postat

är det inte så att; om det inte lyser rött under inspelningen, så har ni ju klarat inspelningen (dvs. ingen dist vid inspelning).

problemet uppkommer vid uppspelning av materialet, och då handlar det om att trolla till det vid mixningen.

Låga frekvenser (ex. bas och baskagge) har väldigt mycket energi. Så även fast det inte hörs högt/starkt, så kan mixen "gå i taket".

Testa att dra ner allt väldigt mycket och kolla särskilt på låga frekvenser. Dra sen eftersom upp sakerna försiktigt. Kanske ni kan ta bort "onödig" energi i gitarrer, eller vad det nu kan vara...

Städa upp i frekvenserna hos basen /baskaggen, då dom kan vara och brottas i samma frekvensområden.

Så skulle då jag ha testat, med min begränsade kunskap i ämnet...

Postat (redigerat)

Först och främst vill jag säga: Använd öronen. De är det bästa sättet för att avgöra om det distar eller inte. Sattför ett tag sedan med överföringar från analoga band på flera kanaler till digital produkt och visst distade det då och då lite intermittent sådär på analogbandens visare på vissa kanaler. Då blir man ju ibland lite skrajsen, men när det gäller analog dist så är det inte riktigt samma elände som med digital dist. En digital dist som distar riktigt ordentligt nivåmässigt eller håller i sig x antal sekunder gör ju att ljudet faktiskt kan lägga ned helt, det kommer inget ljud till slut överhuvudtaget, men då talar jag om extremfallet. Vad jag fick göra med den analoga mixen var att sänka ned på datorns Cubase IN på samtliga kanaler så att inte ljudet även där gick i taket/på rött. Sedan när jag läste i den gamla bandarens manual så står det ju mycket riktigt där att inspelningsvolymen ska vara i genomsnitt precis under nivån för att det blir rött, men då och då ligga på det röda och då och då ligga under denna genomsnittliga nivå. En sak man kan göra för att undvika alltför mycket fladder på en enskild kanal är naturligtvis att använda kompressor under inspelningen. Det är ju inte ovanligt vid t.ex. inspelning av bas och sång att man gör det.

Som UmeMagnus skrev så bör man ju gå in i varje kanal och studera vad som händer när man skjuter den uppåt och nedåt och jobbar lite med frekvenserna. Se dock till att ha kvar energin i de enskilda instrumenten, annars fallerar det och blir livlös och inte som ni vill att det ska låta antagligen. Vi talar om sublima modifieringar. Zeahl har rätt såtillvida att ni inte ska skjuta upp allt i nivå under mixningen just för att lämna dynamikutrymme till masteringen, 10 dB är det minsta. aRocker var den ende som reagerade över responsen i tråden hittills, förutom undertecknad. drLoop poängterar det kloka i att man ska lära sig grejerna och att det tar tid. Läs manualerna, men läs även i lugn och ro böcker om Inspelningsteknik. Finns en A4-stor sådan på landets bibliotek som heter just Inspelningsteknik, författaren har jag glömt.

Att det skiljer sig åt mellan ljudkortets varningsklockor (rödljusen) och Cubase varningsklockor (röda stapeln) är inget du ska oroa dig över. Det är inte så att det ena varnar för tidigt och/eller det andra försent. Det är en fråga om skillnader i signalstyrka in och signalstyrka ut. Att börja och kika på källan är alltid det bästa för ett perfekt mixnings- och masteringsresultat också för den delen. M-Audio FTU 8R ska inte ligga på rött hela tiden. Titta på Cubase nivåer, helst ska det inte gå till rött där överhuvudtaget, varken för enskilda kanaler eller för masterregeln. Återigen om detta med olika in- och utsignaler, det är ingen konst att få masterregeln att dista konstant i Cubase (vilket är vansinnigt), även om inte en enda av alla enskilda kanaler i Cubase distar en enda gång - det är bara att dra upp masterregeln för långt. Undvik det. Prova er fram under varje inspelningstillfälle. Håll koll på mätarna DÅ och försök inte åtgärda en slamrig distig konstant röd insignal i Cubase på en enskild kanal EFTERÅT. Det går inte.

Good luck!

Redigerat av debatt
Postat

Angående er fråga så är "Umemagnus" svar bra.

men

OT:

Vill ni ha hjälp med mixning ställer jag gärna upp och gör ett försök.

Vad är det för musikstil?

Maila mig gärna:

mellonymusic@live.se

Postat (redigerat)
Dock så reagerar Cubase på att det klipper när man spelar upp det.

slår det över om ni har allt ställt på 0dB och inte lägger på vare sig effekter kompressor eller eq?

låter det illa när det sker? (illa knaster)

och var klipper det? baskaggens kanal eller på mastern?

Redigerat av Demonproducenten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.