Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla, här kommer en färskingfråga från en färskingmedlem (men jag har ändå forumets medlemmar att tacka för mycket funderingar genom åren).

Jag har ett par aktiva studiomonitorer, Genelec 8020A, och skulle vilja koppla min vinylspelare till dessa. Vinylspelaren är en 70-talare som har RCA-utgångar plus en jordkontakt.

Kopplingen som jag funderat på att göra är denna:

Vinylspelare ->>

RIAA-förstärkare (alla jag hittat har bara RCA ut) ->>

"RCA till tele/xlr"-kabel (eftersom att mina monitorer har tele/xlr in) ->>

Genelec 8020A

Kommer detta att funka? Funkar det att koppla RIAA-förstärkare in i aktiva studiomonitorer?

Jag har försökt googla fram ett svar på detta utan att lyckas. Det är väl antagligen en alldelles för dum fråga eftersom att detta såklart (!) inte fungerar, eller så är det en dum fråga pga motsatsen....

Annons
Postat

Det kommer att fungera.. Och bäst är det om du använder rca->tele för inkoppling till monitorerna.

Välkommen hit föresten! 🙂

Postat

Det kommer att fungera.. Och bäst är det om du använder rca->tele för inkoppling till monitorerna.

Inte så lyckat då 8020A bara har XLR-ingångar.

En annan aspekt är hur volymen ska styras. En passiv volympot eller liten mixer borde också in i kedjan.

Postat (redigerat)

Ja, precis, vilket svamleri från min sida.... Det är ju bara xlr-ingångar... Vet inte riktigt vart jag fick för mig att jag hade tele också...

När det gäller volymen så finns det RIAA-stärkare med volym, som denna:

http://www.phonoprea...mages/754ST.jpg

Men det hjälper ju inte ifall det inte är någon bra ide att koppla RCA med XLR....

Ifall jag skulle koppla in en passiv volymkontroll som har teleingångar mellan RIAA'n och monitorerna, skulle det funka då?

Jag tänkte mig något i stil med den här: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Tack för alla svar.

Redigerat av broder vang

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.