Jump to content
Annons

Spela in musik = Omöjligt


Lördag

Recommended Posts

Jag säger ju att jag inte har någon. Jag tycker allt låter illa = spelar inte in musik för tillfället.

Va? Jag svarar ju väldigt rakt och helt sanningsenligt efter vad jag genomlever.

Skulle tro att de som ber mig ladda upp ljudfiler har ADHD.

Jag inser att tråden är lite verkningslös, jag skrev den när jag var desperat och illamående. Punkt.

Utan ljudfiler alltså.

Däremot vore det lärorikt om någon kunde ladda upp en projektfil, gärna med akustiskt material.

Eller såhär, om jag spelar in en låt med bara gitarr och sång, skulle någon kunna mixa den?

Två spår liksom, det kan ju inte vara en mördande uppoffring? Vad vet jag, någon kanske tycker det är kul. Haha.

Jag är inte bäst på att mixa men jag kan göra ett försök om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej men om du inte har nått inspelat så kan du väll sätta dig ner 10 minuter och spela in ett exempel på något som du tycker låta illa!

Just nu går det ju inte få nån form av uppfattning!!

Tanka upp nått eller lås tråden, detta är ju bara irriterande annars 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

FARMERBOY

Ah, ja det gör jag med! Mixar för mjukt. Om jag kör själv så låter vilken låt som helst som en diskant kakafoni efteråt

Tack, det är nog vettiga tips.

PIKZEL

Jag slänger inte ur mig ord, det handlar i alla fall om ett och samma ämne. Varför skriver du här?

PXM

Tack, vad fint! Lånade en mick av en vän nu, den är ingen höjdare. Har heller inte någon gitarr här nu.

Men kanske lite fett midipiano och sång går lika bra.

Ska se vad jag kan få ihop.

KARDO

Ja

DISTADGURKA

Instämmer

Ha en fin dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu har jag spelat in en bit. Det är bara en vers och ett intro.

Jag bestämde mig för att prova att mixa själv innan jag laddade upp filerna, det gick som vanligt rätt illa, trots att jag kände mig fokuserad och lyhörd.

Om flera tyckt att jag uttrycker mig oklart, ska jag har försöka vara klarare.

Såhär är det;

Grundljudet jag låter lovande.

Så fort jag börjar så tycker jag inbillningsvis att det blir lite bättre, och lite bättre för varje steg jag tar.

Jag jämför med någon annan låt, det låter klent och otydligt.

Jag mixar varje spår för sig för att matcha en referenslåt, och varvar med att ta egna beslut utan referens.

När jag börjar bli nöjd lyssnar jag i lurar.

Det låter som att få knivar i öronen.

Jag arbetar bort saker som jag tycker är otrevliga.

Låten blir klen och otydlig och påminner inte om något jag någonsin hört.

Jag går och gör en macka och kaffe.

Spelade in i Pro Tools med tillhörnade mjukvaruinstrument.

Bastrumma

Virvel

Brass

Gitarr

Harpa

Sång

Det är bara att hugga in om någon vill! 🙂

Jag kommer bara vara jättenyfiken,

hoppas att ni inte blir sjuka i huvet av att höra samma vers hundra gånger.

Yeah, yeah. Ha det bra

https://docs.google.com/uc?id=0B9VF3DCRoB8oOTRjYzUzNGItNGQ4ZC00NDlmLWFjZjQtNWMyOWZkYTI0ZmFh&export=download&hl=en

Går det att ladda ned förresten?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Jag skulle göra det! Lätt värt det för att få höra min trötta stämma och några midiljud.

De måste väl skriva så antar jag.

Jag har mig veteligen inga virus på datorn, filerna gick från programet till skrivbordet till zipen till google.

What could go wrong?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Lyssnade på dina filer. Musikfilerna är ju midi som du säger och medföljande ljud som inte låter allt för kul. Så ett roligare ljudbibliotek kanske skulle vara något, eller samarbeta med något som kanske kan spela in riktig gitarr osv..

Problemet som jag ser det ligger i din akustik vilket gör att sången inte blir riktigt bra. Samt innehåller sångspåret för mycket brus (kanske är mickens kvalité också då du skrev att det inte va någon höjdare), samt så låter det som du håller micken i handen eller att stativet är mot golvet. Så utveckla mikrofontekniken och akustiken, så tror jag du kommer nå betydligt bättre resultat.

MVH

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det lät helt ok ändå...

Fortsätt med musiken nu när du kommit igång....

rolleyes.gif.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Lyssnade på dina filer. Musikfilerna är ju midi som du säger och medföljande ljud som inte låter allt för kul. Så ett roligare ljudbibliotek kanske skulle vara något, eller samarbeta med något som kanske kan spela in riktig gitarr osv..

Problemet som jag ser det ligger i din akustik vilket gör att sången inte blir riktigt bra. Samt innehåller sångspåret för mycket brus (kanske är mickens kvalité också då du skrev att det inte va någon höjdare), samt så låter det som du håller micken i handen eller att stativet är mot golvet. Så utveckla mikrofontekniken och akustiken, så tror jag du kommer nå betydligt bättre resultat.

MVH

Anders

Ah, ja, det är klart roligare med bättre ljud från början. Men det är inte ljuddesignen, alltså karaktären på ljudet (huruvida det låter lyxigt, fett, realistiskt osv) som jag har några egentliga invändningar emot. Det är något man kan laborera med i all oändlighet och handlar ju egentligen bara om vad man accepterar och vad man personligen tycker låter coolt.

Det jag uppfattar som problemet - och det rör alla ljud - är att de är otrevliga att lyssna på och att jag inte får ihop dem till en helhet.

Och det är sant, jag håller micken i handen. Det var så det fick bli nu. Men som jag ser det är det bara detaljer, skulle kunna svälja en hostning eller dist rentav, bara det lät okej över lag.

Jag har spelat in med stativ och mickar plus förstärkare för tiotusentals kronor och i lite bättre rum, problemet kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kastade snabbt som attans ihop en referens i alla fall Lördag!!

Lyssna på detta och se om det är lika vasst som innan.

Piiiz!

Test_saturday_sound.mp3

/Crunchman'

Ah, jag tror visst den ska gå lite långsammare! 🙂

Annars var det ju himla bra! Men virveln är fortfarande 100% smärta för mig.

Tack Chrunchman! Schysst av dig. En normalt ospeedad version ikväll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fasen!

Jag gillade raspet i sången.

Inte utan att jag fick dra lite i reglarna men va fasen, det är ju bara musik!!!

Piiiiz!

/Tha' Cruncha'

Förresten, vad använde du för program och pluggar? Något mer än eq, komp och reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har med lyssnat.

Förstår ju att man tappar stinger och tycker det låter konstigt och tråkigt med dessa mjukvaruinstrumenten!

Men jag upplever inte dom frekvensproblemen som du beskriver tidigare i tråden? Att det är obehagligt vasst, basigt osv.

Jo, men alltså, jag måste upprepa, det var inte ett dugg roligare när jag spelade välbyggd gitarr och sjöng in i en U47a.

Ljuddesignen stör mig inte. Jag gillar verkligen inte Airs instrument, men tycker att befängda ljud kan vara inspirerande ibland.

Ett intressant faktum är att Crunchmans snabbmix låter hundra gånger bättre än något jag tycks kunna ådstakomma.

( Hör du det, Chrunchman? )

Det är sant, jag provade just och kommer inte i närheten. Låter det inte lite koko?

Och det går liksom den vägen, psykologiskt, om jag inte kan utforma något som låter som en låt ur något ljud, så tappar ljuden betydelse.

Man tappar uppfattningen om vad som funkar och vad som är en bra tagning.

Nu när jag hör hans mix så har jag direkt mycket mer åsikter om ljuden, och jag hör vad som saknas och borde göras bättre etc.

Jag hör att instrumenten låter rätt kalla och reverbet likaså. Allt blir begripligt.

Vad för värld lever jag i? Jag fattar inte hur det här kan vara möjligt... Att det inte funkar för mig alltså.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag upplever inte dom frekvensproblemen som du beskriver tidigare i tråden? Att det är obehagligt vasst, basigt osv.

Det är väl främst när jag börjar arbeta med ljuden som jag känner så. Att de låter trevligast orörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men alltså, jag måste upprepa, det var inte ett dugg roligare när jag spelade välbyggd gitarr och sjöng in i en U47a.

Ljuddesignen stör mig inte. Jag gillar verkligen inte Airs instrument, men tycker att befängda ljud kan vara inspirerande ibland.

Ett intressant faktum är att Crunchmans snabbmix låter hundra gånger bättre än något jag tycks kunna ådstakomma.

( Hör du det, Chrunchman? )

Det är sant, jag provade just och kommer inte i närheten. Låter det inte lite koko?

Och det går liksom den vägen, psykologiskt, om jag inte kan utforma något som låter som en låt ur något ljud, så tappar ljuden betydelse.

Man tappar uppfattningen om vad som funkar och vad som är en bra tagning.

Nu när jag hör hans mix så har jag direkt mycket mer åsikter om ljuden, och jag hör vad som saknas och borde göras bättre etc.

Jag hör att instrumenten låter rätt kalla och reverbet likaså. Allt blir begripligt.

Vad för värld lever jag i? Jag fattar inte hur det här kan vara möjligt... Att det inte funkar för mig alltså.

Gå i terapi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl främst när jag börjar arbeta med ljuden som jag känner så. Att de låter trevligast orörda.

råmixar är coolt-helst om det är livemusik...

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du har ju en bra röst, tycker jag. Instrumentljuden är väl lite beiga. Fortsätt att göra låtar och

försök hitta någon annan som mixar, du kommer att lära dig att mixa själv senare, under resans gång.

Mvh/

Redigerat av Sleap
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du har ju en bra röst, tycker jag. Instrumentljuden är väl lite beiga. Fortsätt att göra låtar och

försök hitta någon annan som mixar, du kommer att lära dig att mixa själv senare, under resans gång.

Mvh/

Ska klura på det där med att överlåta mixandet. Känns konstigt, men kanske nödvändigt.

Jag har inte kunnat göra låtar utan ett hum av vart ljuden leder! Det här är inte min låt tex, det är en Prefab Sprout-låt som heter God Watch Over You, från skivan Let´s Change The World With Music.

Den finns på Spotify! Där har ni för övrigt en märklig produktion, inspelad med någon gammal gm-bank från cubase. Jag tycker den låter skitbra.

Okej, så det är ingen som köper att mina effektpluggar är trasiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men alltså, jag måste upprepa, det var inte ett dugg roligare när jag spelade välbyggd gitarr och sjöng in i en U47a.

Ljuddesignen stör mig inte. Jag gillar verkligen inte Airs instrument, men tycker att befängda ljud kan vara inspirerande ibland.

Ett intressant faktum är att Crunchmans snabbmix låter hundra gånger bättre än något jag tycks kunna ådstakomma.

( Hör du det, Chrunchman? )

Det är sant, jag provade just och kommer inte i närheten. Låter det inte lite koko?

Och det går liksom den vägen, psykologiskt, om jag inte kan utforma något som låter som en låt ur något ljud, så tappar ljuden betydelse.

Man tappar uppfattningen om vad som funkar och vad som är en bra tagning.

Nu när jag hör hans mix så har jag direkt mycket mer åsikter om ljuden, och jag hör vad som saknas och borde göras bättre etc.

Jag hör att instrumenten låter rätt kalla och reverbet likaså. Allt blir begripligt.

Vad för värld lever jag i? Jag fattar inte hur det här kan vara möjligt... Att det inte funkar för mig alltså.

Låter som att du har en lite för högt ställd målsättning baserat på vad du har att tillgå.

Med detta menar jag inte i hårdvara annat än människor och yrkeskategorier.

Musikproduktions första och enda regel.

Det går inte producera sina egna alster!

Man kan göra skapliga demos, absolut!!! Men det krävs yttre öron för att lyfta fram magin.

Vanligast är ju att anlita en producent som i sig använder en tekniker och mastrare för att lyfta fram magin ur ditt verk.

Jag har hållit på i många år... urk, men jag kan lätt känna igen den frustration jag tycker mig höra i det du skriver.

Kan ärligt säga att det släppte inte för mig förrns jag gav upp och lät någon annan "rasera" mina bäbisar till låtar.

Jag var urförbannad på att andra kunde få mina grejjer att låta så mycket bättre än jag själv!!

Man måste nog inse, att det i slutändan, faktiskt ska lyssnans på av andra! Så varför inte låta andra forma det till det dom gillar att höra?

Låta andra inspireras av dina byggstenar och kvalitéer som jag definitivt hör i din sång.

Jag hade definitivt vänt på steken för att rätta till synapserna lite grand.

Ta dig an att mixa någon annans "byggstenar". Nåt du inte har skrivit.

Jag tror nog att med din analytiska förmåga, kommer du få fram en bra mix på det materialet.

...sen..., låt musik vara musik!

Se på det du ansåg vara fel där jag kört dina spår i 44.1 KHz och med det snabbat upp låtens hastighet.

Flera här tyckte ju ändå att det lät bra!

Våga klipp banden till dina produktioner!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...