Jump to content
Annons

Nytt rum-Hjälp mig få motiv

Recommended Posts

skussipatch (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hallo!

Ja planen var ju att lägga upp en bild på rummet men denna funktionen tillät inte det utan att man har en hemsida att ladda upp den på först..Så jag tror ni får ladda ner bildfilen från denna sida

Fråga 0

Jag sitter just nu på kortsidan av rummet, där man brukar få bäst resultat, men jag kan inte sätta mig helt 100% centrerad då där är dörrar på båda sidor, Tror ni det skulle funka bättre att sitta på långsidan istället? dvs, att få bättre resultat där.

Fråga 1 Planer på att göra en mätning i morgon, har ingen mätmick, fungerar någon mina andra mikrofoner shure sm7b, seh1, se1a, se2a, avantone cr12?

Fråååga nummer 2:

Jag har bara detta rum, vill inte bygga sångbås, spelar in ack gitarr, elgitarr, percussion, munspel, sång i detta rum. Hur mycket behöver jag behandla? Ska jag behandla f.eks 70% av väggytorna som man gör i ett kontrollrum enligt auralex hemsida? Eller ska jag behandla som ett sångbås 70%-100%. Hur tror ni jag får bäst resultat??

Fråga 3:Kan jag mäta i cubase eller måste jag köpa nåt dyrt program?

Får inte rätt på google sketchup så jag kan visa hur der ser ut just nu.

Sen vet jag inte hur seriös jag ska va gällande att akustikbehandla rummet heller, jag vill att mina inspelningar ska låta bättre, mixar bättre, då anses ju akustikbehandling vara A och O precis som fotarbete i bordtennis.

Jag vet att det finns mycket att läsa i massa trådar här omkring på forumet, men jag tar detta till botten och välkomnar all hjälp jag kan få med att få rätt på akustiken i mitt "allstudiorum".

Studion ser ut som en mardröm just nu för jag börjat "städa" bort akustikplattorna på väggen och skinnsoffan ska ut samt bordet så där blir mer plats...

Mvh Björn a (gamla kontot krascha)

post-26883-0-26320400-1289008592_thumb.jpg

Redigerat av skussipatch
Annons
Postat

Bild 2.

post-26883-0-39558500-1289008938_thumb.jpg

Postat

Här är en svag ritning på hur jag sitter just nu..Borde jag flytta bordet eller kan jag sitta lite snett??

post-26883-0-04130800-1289009445_thumb.png

Postat

Bump! Kan jag mäta med någon av mina mickar eller är det fullständigt meningslöst*?

Postat

Okej .. Det tror jag att jag har...

Läser om en massa sinussvep osv, vilket brus är bäst att spela in? eller ska jag bara köra det färdiga som finns i en länk som du en gång länkade till Gilbert? Gör det någon skillnad om jag själv gör bruset eller tar det färdiga?

Sinussvep? innebär det att man sveper från 20hz-20khz med överdrift på db? eller har jag förstått det fel?

Postat (redigerat)

Okej .. Det tror jag att jag har...

Läser om en massa sinussvep osv, vilket brus är bäst att spela in? eller ska jag bara köra det färdiga som finns i en länk som du en gång länkade till Gilbert? Gör det någon skillnad om jag själv gör bruset eller tar det färdiga?

Sinussvep? innebär det att man sveper från 20hz-20khz med överdrift på db? eller har jag förstått det fel?

Kör "REW" med log-svep.

Redigerat av Gilbert
Postat

Kör "REW" med log-svep.

Det förstår jag inte men jag ska snart förstå... Ska Rummet vara helt tomt när jag gör mätningen? Eller ska jag behålla mina prylar här inne som även kommer va här sen under produktion..

Postat

Det förstår jag inte men jag ska snart förstå... Ska Rummet vara helt tomt när jag gör mätningen? Eller ska jag behålla mina prylar här inne som även kommer va här sen under produktion..

Om prylarna ändå ska vara där så spelar det inte så stor roll. Det kan ibland vara enklare att förstå rummet om det är helt tomt men i detta fall skulle jag inte bry mig om detta.

”REW” är ett gratisprogram för att mäta akustik. Funkar för Mac och PC. Läs manualen innan du sätter igång då det inte är helt solklart hur det går till om man inte använt liknande program tidigare.

Postat

Okej .. Taack..ska ladda ner programmet nu och installera det... Så får vi se ifall jag får ut några diagram på mitt rum ikväll...

Återkommer!

Postat (redigerat)

Håller på med mätningarna nu men den säger att level too low...fattar inte var den är låg har ju testat brassa på alla parametrar ganska bra... e det för jag kör direkt in i ljudkortet?? ska jagkanske köra genom någon av mina externa preamps?

EDIT: hur hög volym bör bruset ligga på vid mätningen???

Redigerat av skussipatch
Postat

Bumpar denna tråd då jag omöjligt finner lösning på varför det säger low signal.. -96,1db e ju inget vidare... Den säger att det ska va omkring -10db, och att det antingen är mitt ljudkrt eller inställningar i mjukvaran...kan överhuvudtaget inte hitta feler....blir galen nu efter en timme=)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.