Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill kunna koppla ihop flera XLR-kablar och mynna ihop dessa till en enda. Tänker mig typ om man mickar upp pukor eller dubbla baskaggar kan det vara till fördel att få ihop dem till ett enda spår.

Vad har jag för möjligheter här, finns det några former av väldigt enkla anordningar som kan lösa detta eller måste jag köpa någon slags skitdyr pryl som har en massa funktioner jag inte vill ha? 😮

Annons
Postat

Ja den verkar ju super till typ ett par baskaggar eller liknande! Men om man har ännu fler man vill få ihop, vad finns då att tillgå?

Postat

Ja den verkar ju super till typ ett par baskaggar eller liknande! Men om man har ännu fler man vill få ihop, vad finns då att tillgå?

Det kanske blir knepigt om man skulle koppla ihop fler än två mickar, särskilt om det är olika sorts mickar och/eller olika grejer man vill micka "ihop" som tex kagge, puka o virvel från tre mickar. Det går nog knappast att hitta en gemensam eq-inställning som får de tre grejerna att låta bra allihop. Live brukar det gå riktigt bra att micka ett helt set på två kanaler, en sm57 på kaggen, och en likadan som ensam oh till resten av setet.

En mixer är nog som sagt ett bättre alternativ. Kostar inte många spänn.

Postat

Hade inte tänkt mig att micka ihop olika saker, men det är nämligen så att jag har relativt många pukor på mitt trumset och ser stor fördel i att kunna koppla ihop alla dessa... Funderade lite på mixerbord men det känns lite överdrivet - vill ju som sagt inte ha några funktioner jag inte behöver

Postat

Att bara parallellkoppla är ingen hit, eftersom det förändrar impedansen och därför kan förändra både sound och rundgångskänslighet.

Mixer är enda vägen att gå när man har många mickar som ska mixas ihop.

Man kan förstås experimentera och pilla ihop en passiv mixer där det bara finns några resistorer och potentiometrar, men det är inte så bra när det gäller så svaga signaler som det är från dynamiska mickar, eftersom man inte kan göra annat än sänka nivåer med en passiv mixer - så sådana använder man till linenivåer.

Postat

Att bara parallellkoppla är ingen hit, eftersom det förändrar impedansen och därför kan förändra både sound och rundgångskänslighet.

Mixer är enda vägen att gå när man har många mickar som ska mixas ihop.

Man kan förstås experimentera och pilla ihop en passiv mixer där det bara finns några resistorer och potentiometrar, men det är inte så bra när det gäller så svaga signaler som det är från dynamiska mickar, eftersom man inte kan göra annat än sänka nivåer med en passiv mixer - så sådana använder man till linenivåer.

Den här burken då, som jag har;

http://www.thomann.d...splitcompro.htm

Är inte det bara en form av parallellkoplling? Och den funkar ju för mig...

Postat

Den här burken då, som jag har;

http://www.thomann.d...splitcompro.htm

Är inte det bara en form av parallellkoplling? Och den funkar ju för mig...

Det är ingen parallellkoppling, utan där går signalerna genom transformatorer för att separera galvaniskt, så att mickarna inte ska påverka varandra.

Postat

...men är inte den bara gjord för linenivåer...?

Är den? Jag är inte så bra på det där, har använt den till syntar och liknande med gott resultat.

Ingångarna är omkopplingsbara mellan +4dBu och -10dBV.

Är inte det nåt som har med saken att göra?

Postat

Det är ingen parallellkoppling, utan där går signalerna genom transformatorer för att separera galvaniskt, så att mickarna inte ska påverka varandra.

Oj... Säkrast att radera lödkolvsförslaget...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.