Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En fråga till dig, Le Demon:

Kan man, eller kan man inte, med hjälp av allehanda ljudverktyg, tillföra en ljudkälla frekvenser som inte finns där från början?

sure - tillför lite vitt brus så är saken biff

men hur bra blir det?

är det det som man gick miste om när man spelade in?

Annons
Postat

nu blev hela tråden helt ointressant faktiskt

vad ska vi diskutera då?

en programvara som inte egentligen gör nåt särskilt?

Äh, kom igen! Är det din reaktion för att jag inte vill stå för något som Antares inte kan/vill lova?

The "Don't Sue Us!" Disclaimer: All trademarks are the property of their respective owners. The manufacturer names and model designations are used solely to identify the microphones analyzed in the development of our digital models and do not in any way imply any association with or endorsement by any of the named manufacturers. This product is not guaranteed to produce, and will not necessarily produce, audio results that are consistent with or match audio results that could be achieved using any of the referenced microphone models.
Postat

Äh, kom igen! Är det din reaktion för att jag inte vill stå för något som Antares inte kan/vill lova?

This product is not guaranteed to produce, and will not necessarily produce, audio results that are consistent with or match audio results that could be achieved using any of the referenced microphone models.

nähä

det sa vi ju

det såg vi å hörde

och det säger dom själva

case closed

alla är överens - stäng tråden

Postat

sure - tillför lite vitt brus så är saken biff

men hur bra blir det?

är det det som man gick miste om när man spelade in?

Skit i "Mic Mod EFX" för en stund (du tyckte ju ändå att tråden hade blivit ointressant)... Jag är fortfarande nyfiken på hur du ser på pluggar som tillför frekvenser.

Du frågar "men hur bra blir det?" You tell me! Använder du inga pluggar alls, någonsin, som på ett eller annat sätt tillför en ljudkälla frekvenser som inte finns där från början?

Om Nej, så kan jag känna mig "blåst".

Om Ja, gör/gjorde det sitt jobb?

Postat

case closed

alla är överens - stäng tråden

Fast vi skulle ju kunna diskutera vidare hur det kommer sig att originalmickarna i jämförelse med varandra låter mindre avvikande än jämfört med deras respektive simuleringar...

Postat

Tack för input, Valle och DP!

Jag håller med dig Valle. Det är intressant att effekten av Antares Mic Mod EFX (hädanefter kallad mic mod, ok?) är större än skillnaderna mellan mickarna. Det är heller ingen slump att modellerna i exemplet alla innehåller sifferkombon 47. Det handlar om mickar som strävar mot samma mål. Men jag tänkte att hur man än vrider på det borde pluggen prestera även om man låter liknande modeller (alla över 15k-strecket) simulera varandra.

Och i det deltestet verkar vi kunna slå fast att mic mod inte levererar vad den lovat.

Angående ljudkurvans asymmetri som DP visar på. Jag har stött på en del mickar IRL som ger asymmetriska vågformer. Det kan bero på skillnader i hur membranet rör sig framåt och bakåt. Det kan bero på ickelinjäriteter i komponenter och elektronik.

Att mic mod fångat detta tycker jag pekar på att det Antares kallar för "spectral shaping tool" inkluderar impulser av riktiga mikrofoner.

Jag skummade förresten igenom manualen till pluggen. I kapitlet "Realistic Expectations" hittade jag en mer nyanserad syn på vad mic mod kan göra. Några citat som knyter an till diskussionen:

...you can’t expect to go into a large (but unnamed) mass merchandiser of low-cost electronics gear and pick up a $19.95 mic and expect Mic Mod EFX to make it sound like a U87.
Since Mic Mod EFX has no way of knowing the actual placement of the signal source, it does not attempt to model off-axis performance.
Postat
Använder du inga pluggar alls, någonsin, som på ett eller annat sätt tillför en ljudkälla frekvenser som inte finns där från början?

nej

så känn dig blåst

fast jag antar att du egentligen inte menar bokstavligen frekvenser som inte finns?

en exciter kan ju få nåt diskantfattigt (vilket inte är detsamma som diskantlöst) att "glittra" lite mer än om man bara drar upp diskanten med en eq

men - det är ju inte för att lägga till nåt som inte finns eller nåt som saknas och som borde funnits där naturligt om man fångat det på ett annat sätt

det är ju för att forma ljudet till nåt annat än det är - inte simulera en verklighet som saknas

förstår du vad jag menar är skillnaden?

å det här gäller ju förstås inte bara pluggar utan även hårdvara

Postat
Att mic mod fångat detta tycker jag pekar på att det Antares kallar för "spectral shaping tool" inkluderar impulser av riktiga mikrofoner.

fast ditt orginal var ju inte asymmetriskt - så antingen är ditt exemplar otypiskt för modellen eller så är mjukvaran fel ute även här 🙂

Postat

en exciter kan ju få nåt diskantfattigt (vilket inte är detsamma som diskantlöst) att "glittra" lite mer än om man bara drar upp diskanten med en eq

men - det är ju inte för att lägga till nåt som inte finns eller nåt som saknas och som borde funnits där naturligt om man fångat det på ett annat sätt

det är ju för att forma ljudet till nåt annat än det är - inte simulera en verklighet som saknas

förstår du vad jag menar är skillnaden?

Jag förstår absolut vad du menar är skillnaden. 🙂

Vi ser på det på olika sätt bara; att använda en "exciter" för att förstärka frekvenser som ett annars så typiskt, fundamentalt verktyg som equalizer inte kan, det låter ju lite som att skapa — eller i alla fall ge sken av — något som inte finns.

Elof (oregistrerad)
Postat

Jag skulle hellre använda en hederlig EQ och en kompressor om jag ville få L47an att låta som U47an.

L47 låter ännu slafsigare med mic mod på och har fortfarande inget av attacken eller tajtheten i botten som finns i U47an.

Postat

Vi vet båda att tråden inte handlar om att "polera bajskorvar". Men jag är ändå nyfiken på vad du vill ska "åtgärdas" med filen... Återkom gärna!

Njo jag tänkte mig att du med allehanda pluggar och tekniker kan

filtrera bort respektive lägga till "brus, dist, dålig frekvensgång och annat som hör skitmickar till".

Målet är att det ska låta som ett hyfsat naturligt trumset inspelat med en icke spontankomprimerande dyrmik.

Fixar du det så kommer jag att bli allvarligt imponerad.

(jag läste precis ditt mejl, har svarat!)

tjing

Postat

Hum..

Så länge resultatet blir intressant (d.v.s. det låter bra i era egna öron) så blir det nog bra. Sen vad Antares utlovar får stå för dem..

Någon prislapp på programvaran?

Postat (redigerat)

en eq eller exciter?

jag trodde pluggen skulle få din inspelning gjord med en mick att låta som om inspelningen gjorts med en annan mick

Vi råkar nog prata nog förbi varandra du och jag. Det jag menade med "förbättra" här, är ungefär det du skriver. Jag utgick från att tanken med pluggen är att använda den för att få en billigare mick att låta som en dyrare mick. I det läget så är det ju meningen att pluggen ska förbättra ljudet jämfört med orginalmicken. Det var så jag menade.

Redigerat av Masselito
Postat

Njo jag tänkte mig att du med allehanda pluggar och tekniker kan

filtrera bort respektive lägga till "brus, dist, dålig frekvensgång och annat som hör skitmickar till".

Målet är att det ska låta som ett hyfsat naturligt trumset inspelat med en icke spontankomprimerande dyrmik.

Fixar du det så kommer jag att bli allvarligt imponerad.

Ja, då får du väl stå o-imponerad. För det där målet kan jag givetvis aldrig uppfylla. (Dessutom utelämnade du både "dedicerade" respektive "duktiga" från mitt ursprungsuttalande "allehanda, [dedicerade] pluggar och [duktiga] tekniker", vilket enligt min mening vred till den faktiska innebörden lite grann.)

Hursomhelst, eftersom du har "förstört" originalet så pass genom att konvertera "ner" inspelningen till MPEG Layer 3, @ 16000Hz, MONO, 32 kBit/s, så har du ju själv visat att man kan "filtrera bort" information — så på den punkten kan vi väl se det som slutdiskuterat (det finns ju de-nioser, de-clicker, de-hummer, de-fucker och fan vet allt, så sådana Restaureringsverktyg är ju inga konstigheter). Att "lägga till" information hävdar jag fortfarande att man kan — till det "bättre" faktiskt. Men som sagt — för husfridens skull — inte till den fantasinivån som du efterlyste ovan.

Vad du menar med "icke spontankomprimerande dyrmik" har jag däremot ingen aning om.

Erik80 (oregistrerad)
Postat

Dessa jävla "rädda-bajskorven-pluggar" har ju totalt gått överstyr.

Vad är det för fel på att skaffa rätt grejer från början?

• Gilla 1
Postat

Skitsnack! (Ta det själv)

Om du är född så sent som 1980 så har du förmodligen blivit "curlad" av dina föräldrar och har ingen aning om vad som är "rätt". Har jag rätt eller fel? Man lär av "trial and error".

Postat

Skitsnack! (Ta det själv)

Om du är född så sent som 1980 så har du förmodligen blivit "curlad" av dina föräldrar och har ingen aning om vad som är "rätt". Har jag rätt eller fel? Man lär av "trial and error".

det där var väl ett konstigt svar

Postat

valleballe!

finns det förresten nån parameter för vilken preamp man använt ihop med den mick man utgår ifrån eller räknar det här programmet/pluggen med att alla sitter på nån noname totalt neutral icke ljudpåverkande sådan?

brannvin-special.jpg+ 11942256.jpg = The-Balvenie-12YO-lg.jpg.jpg

Postat

finns det förresten nån parameter för vilken preamp man använt ihop med den mick man utgår ifrån eller räknar det här programmet/pluggen med att alla sitter på nån noname totalt neutral icke ljudpåverkande sådan?

[bild]

😆 @ bilden... (Jag tycker inte om "skottsk whisky", så för min del kan den bilden stämma alldeles utmärkt. Släng in en JD och vi kan snacka virre 😉)

Om det finns någon parameter för vilken preamp man använt? Jag startar en tråd om en helt ny(gammal) produkt, och jag ska vara teknisk expert på skiten?

Svar: Ingen aning! Men med tanke på att preamp:ar tillför "värme" och eventuellt någon form av kompression, och fan vet allt, så är väl inte det helt orimligt att parametrarna "Pickup Pattern" och "Tube Saturation" enskilt eller i kombination med varandra är till för att just justera sådant.

Vad vill du veta nu — vilken Pantone-kod den blå färgen i gränssnittet har?

Postat

$$$£££€€€

Postat

😆 Tänkte inte på det...

091203_11773411204b182aafcda7e.jpg

Postat

😆 @ bilden... (Jag tycker inte om "skottsk whisky", så för min del kan den bilden stämma alldeles utmärkt. Släng in en JD och vi kan snacka virre 😉)

Om det finns någon parameter för vilken preamp man använt? Jag startar en tråd om en helt ny(gammal) produkt, och jag ska vara teknisk expert på skiten?

Svar: Ingen aning! Men med tanke på att preamp:ar tillför "värme" och eventuellt någon form av kompression, och fan vet allt, så är väl inte det helt orimligt att parametrarna "Pickup Pattern" och "Tube Saturation" enskilt eller i kombination med varandra är till för att just justera sådant.

Vad vill du veta nu — vilken Pantone-kod den blå färgen i gränssnittet har?

KLART DU SKA VARA TEKNISK EXPERT - vem annars?

ta ansvar för fan! 😛

jag tror inte pantonekoden spelar nån roll för ljudet faktiskt - preampen däremot

trevligt med en bourbon-männska även om jd inte är nån "riktig" bourbon 🙂

ligger åt det hållet också men det finns flera fina brittiska alternativ

det finns ju ingen "skotsk" whisky - det finns många olika

precis som amerikanska - testat makers mark?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.