Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå,

Som sagt - hade ett lysande gig förra veckan som spelades in av basisten via en enklare handporta (zoom).

Eftersom rum och uppställnings-/inställningsmöjligheter inte var optimala blir det ju därefter, men tänkte putsa på stereomixen så långt det är möjligt. En sak är panoreringen. Det är markant högre insignal i vänster kanal.

Nu är jag knappast någon professionell mastersnubbe, men ingalunda heltotalt rudis - så går jag då rätt väg om:

- Jag tänker inte enbart panna mixen 20% åt höger för då försvinner vänsterns sköna toner.

- Tänker inte heller rendera den i mono

- Däremot tänkte jag dubblera spåret - skicka ena spåret oförändrat till en buss, och det andra spåret

fullt högerpanorerat (post) till samma buss med något lägre volym. Stämma av med en panoreringsmätarplugg för ett sansat RMS-värde. Låter det vettigt tro?

Redigerat av JohnRick
Annons
Postat

Varför tror du att det försvinner om du panorerar? Det enda som händer är att du sänker volymen på vänster spår eftersom det är ett sterespår. Tänk på panoreringsratten som en vanlig balansratt på en stereo.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.