Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hållt på med musik sen jag var liten och har intresserat mig för låtskrivande och inspelning de senaste åren. Jag spelar in i mitt rum. Närmickar allt och försöker få in så lite "rum" som möjligt. Det finns ju så många bra reverb nuförtiden, att det går att fejka vilket rum som helst i princip.

Men om jag nu hade 35 mijoner på banken och skulle bygga ett rum för inspelning, hur skulle det se ut? Vad vill jag uppnå?

Jag antar att det är olika beroende på om jag spelar in trummor eller violin. Men borde inte det enklaste vara att spela in HELT torrt, och sen lägga på ett reverb efteråt, som jag kan styra själv?

Hur fungerar detta? Vad gör ett "bra" rum bra?

Annons
Postat

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79915&view=findpost&p=1140039

Schöen alltså. Jag fortsätter nog med närmickandet.. hehe. Och köper en bingolott för pengarna.

Postat

Jag fick uppleva "drömrummet" när vi flyttade studion till våra nuvarande lokaler. Vi har ett dämpat rum som är bra till sång och stärkare, men det är det stora rummet som är min nya kärlek. Sveriges radios gamla inspelningsrum, 68 kvm och många meter i sluttande takhöjd. Ena halvan dämpad i tak, väggar och golv, och med skjutvägg. Andra halvan har marmorgolv och diffusorer. Alla som kommit till rummet, amatörer som experter, slås av hur otroligt brett det är i sitt sound (i den livliga delen) och hur kontrollerat soundet blir i den dämpade delen. Att spela in trummor är en dröm, men likaså gitarrförstärkare och akustisk gitarr låter helt sagolikt.

Just kombinationen av dämpat och öppet, är något som jag verkligen har börjat jobba med som ett verktyg, och rummet i sig inspirerar till att jobba med soundet på ett annat sätt än där vi suttit tidigare.

Så ja, ett trevligt rum är verkligen a och o.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.