Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej studiofolk!

Den här frågan kanske låter ganska dum och paranoid, men fuck it, here kommer den:

Jag har ett par monitorer som jag förutom vid produktion också använder till vanlig lyssning.

När jag lägger mig kopplar jag in en TRS kabel och kör med ipoden. Den närmaste står med baksidan mot mig,

och jag har extremt låg volym, då hör jag det låga bruset, som man annars inte hör. Därför kör jag bara med den bortre monitorn.

Eftersom att dom blir bättre och bättre med tiden när dom används, kommer dom då bli ojämna om jag bara lyssnar på den ena runt en timme varje natt?

Ska jag koppla om dom då och då, så den vänstra blir den högra och vice versa.

Vänliga hälsningar// Anton

Annons
Postat

Okej tack för svar!

Men nu märkte jag varför jag jag tyckte det lät för mycket. Det var inte för den var för nära. Utan den vänstra låter tyst från baksidan. Vilken den högra inte gör.

Det låter som ett elektriskt surr, ungefär som ett elskåp. Då är det läge att gå tillbaka med den va? Jag har KRK rokit 5 om det har någon betydelse.

1 W (oregistrerad)
Postat

Jag som inte är så hemma i just detta antager att det svaga surret kommer från en sovande mus. :rolleyes:

Postat

Testa att flytta vänster högtalare till höger och vise versa. Låt kablarna vara som de är och flytta bara själva högtalarna.

Då märker du om det är högtalare eller ljudkällan som är upphov till bruset.

Kan även vara strömkabel som skapar bruset om högtalarkabeln ligger nära sådan, datorns placering?

Finns massa felkällor.

Postat

Testa att flytta vänster högtalare till höger och vise versa. Låt kablarna vara som de är och flytta bara själva högtalarna.

Då märker du om det är högtalare eller ljudkällan som är upphov till bruset.

Kan även vara strömkabel som skapar bruset om högtalarkabeln ligger nära sådan, datorns placering?

Finns massa felkällor.

Det har du väldigt rätt i, om jag byter plats, byter också surret högtalare! Då kan jag andas ut...

Då ska jag mixtra med dator och kabel placering. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Postat

Jag har hört att högtalare blir bättre efter några hundra timmars lyssning, stämmer inte det?

Det som händer är att högtalarmembranen och dess upphängning mjuknar efter hand.

Om det låter bättre beror endast på om tillverkaren tagit med denna långtidseffekt i sin konstruktion av elementen.

Om inte kanske det låter sämre? I andra fall kanske annorlunda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.