Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tackar.

En grej som fascinerat mig är att vi som kör Reason kunnat sidechaina hej vilt med bland annat multibandskompressorer medan så vitt jag vet bara Waves C6 har haft den möjligheten som VST.

Ett tips, det finns en massa multibandsgrejer i Reason/Records FX library.

Tex Multibands paralell compression tex..

Reason 🥰

EDIT: Rättade till C1 till C6....

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Vad menas med att den är "multibands"?

Man delar upp kompressionen med filter så att man komprimerar bas, lo mid, hi mid och diskant med egna kompressorer.

På så sätt kan man få upp RMS utan att det förstör och pumpar jämfört med en "bredbandskompressor".

Postat

Mest för att vi talade om detta i skolan igår och våran lärare som jobbar i Pro Tools sa att "tänk om det fanns multibandscompressorer med sidechain inputs för varje band, man kanske skulle bygga en". Som straff för att folk i branschen ser ner lite på Reason som ett leksaksprogramm gick jag hem efter skolan och byggde en på 15 minuter. Väntar på att någon skall bygga sig egen till Logic, PT, Cubase osv nu. 🙂

Postat
Ett tips, det finns en massa multibandsgrejer i Reason/Records FX library.

Tex Multibands paralell compression tex..

Yes, det är från James Bernards Multiband Toolbox.

Finns även som separat refill för de som kör enbart Reason 4 eller Reason 5. 🙂

För VST/AU finns numera Vengeance Multiband Sidechain

Postat

För övrigt kan man lösa det hyggligt ok i logic.... Men man får vara försiktig med fasfel. Om man lägger en mulibandare med rätt banduppdelnng på ett spår(multibandaren används inte som kompressor i detta fall) med en vanlig kompressor efter sen kopierar man upp det spåret till typ tre nya spår. På spår ett solar man basbandet på multibandare... På spår två solar man miden, och spår tre står för toppen. Sen skickar man dessa till en bus så man får ihop dom igen. På detta sätt kan man göra separat sidechain på basbandet osv osv....men som sagt, det kan bli fasknas.....

Postat

En annan grej, sidospår. Är det nån av er som uppdaterat till reson5 och record1.5.

Funderar även att köpa Reason Studio Combo Bundle.

e de nån som rekomenderar?

Jag kan inte mer än varmt rekommendera Reason 5+Record 1.5.

Vad gäller Combon är det bara du som kan svara på dina behov.

Det finns demo på Reason Drum Kits och Reason Electric Bass om du vill ha en försmak.

Personligen är det idag vanligare att jag använder pianot i Abbey Road Keyboards än Reason Pianos.

Postat

Mest för att vi talade om detta i skolan igår och våran lärare som jobbar i Pro Tools sa att "tänk om det fanns multibandscompressorer med sidechain inputs för varje band, man kanske skulle bygga en". Som straff för att folk i branschen ser ner lite på Reason som ett leksaksprogramm gick jag hem efter skolan och byggde en på 15 minuter. Väntar på att någon skall bygga sig egen till Logic, PT, Cubase osv nu. 🙂

nååå? *sitter och hoppar i stolen* va sa din lärare då?!? laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Postat

Jag kan inte mer än varmt rekommendera Reason 5+Record 1.5.

Vad gäller Combon är ............

yepp så e de ju... bra då tar ja å uppdaterar...

Tycker man blir lite låst eller "tröttnar" på ljuden.... så då shoppar ja combon åxå :-) Tack för infon

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.