SannaG Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Hej, jag är ganska ny i musikskapandet och använder mig av fl studio 9. Vad jag tänker på och tycker är svårt är hur en låt bör byggas upp. Alltså typ intro, build-up, vers osv. Alltså. Det är svårt. När är det dags att lägga till vad och när ska soundet varieras? Sådana detaljer. Finns det någon mall man kan följa? För en viss teori bakom det måste det väl ligga även om man kan leka fritt med det också. Kommer typ ingen vart när jag gör musik och lyckas aldrig skapa en fullständig låt utan att det låter... fel. Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!
Germer Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Visst finns det mallar. En vanlig mall är t ex: INTRO VERS VERS BRYGGA REFRÄNG VERS BRYGGA REFRÄNG REFRÄNG STICK REFRÄNG Det kan vara lätt att tycka att det blir stelt med dessa former när man har hållt på med låtskriveri ett tag, men jag hade iallafall hjälp av det i början. Som du säger: Det är svårt. När jag skriver låtar brukar jag försöka fundera ut vad som kan driva låten framåt, vad som kan göra låten intressant. Det kan vara en intressant text, ökande intensitet, ett beat, en hockeykör eller till och med tystnad. Sedan beror det ju på vad du pysslar med för musik. Nu har jag snackat pop/rock. Elektronisk musik vet jag inte så mycket om. Att kunna lite harmoni-lära är inte heller så dumt. Lycka till!
nankerphelge Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 ska du sikta på kommersiell musik är väl egentligen allt du behöver en rejäl hook som folk minns, en lättvisslad melodi eller ord som rullar härligt på tungan. http://www.youtube.com/watch?v=2i7RwrsfxX8 vers och refräng är väl en bra utgångspunkt, bryt av med ett stick. dynamiska höjdpunkten brukar man väl oftast ha i refrängen, men det är ju inge tvång.
Carle Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Jag tycker att du bara skall känna vart din låt vill ta vägen och låta den bestämma åt dig.
SannaG Postat 5 november 2010 Trådstartare Postat 5 november 2010 Tack så mycket för svaren! De hjälper 🙂 Får helt enkelt fortsätta testa mig fram
bonsoirjohnjohn Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Tror det är en nackdel om man har aspergers iaf, och snöar in på en hook, eller flera hookar, men har svårt att maka samman dom. Men ibland skriver sig hela låten själv, allt bara naturligt blir på ett sätt. Mer än så har jag inte fattat, vet inte varför det blir hela låtar ibland och ofta inte.
Desecrated Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Det finns en hel del böcker om ämnet, det är relativt enkelt att skriva en låt faktiskt.
Nordic Sound Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Mellanspel Mellanspel Intro Vers Refräng är en bra början
Uozon Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Det finns en hel del böcker om ämnet, det är relativt enkelt att skriva en låt faktiskt. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Manual Har dock inte läst den själv, men jag diggar ju KLF.
sixties Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 till att börja så kan du lyssna på en låt du gillar hur den är uppbyggd och sen gör du något liknande. Sen kan du variera dig när du fått lite mer erfarenhet. et alternativ är att lyssna på nått som är väldigt olikt det du själv vill göra och sedan ta lite ideer från det. endel låtar börjar med en eller två vändor av refrängen så när den riktiga refrängen kommer så känner man igen den lättare.
barrf Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Jag tycker att du till en början kan köra på tipsen här ovan med rätt enkla uppbyggnader för att få en känsla. Men senare skulle jag säga att en låt kan vara precis hur som helst - kanske "vers, vers, mellanspel på 5minuter, refräng" SLUT. Alltså, gör precis det som faller dig in. Ett glas vin kan även hjälpa att få en översikt och tänka i andra banor om man är lagd så. Helt enkelt: tänk inte på låtuppbyggnad, tänk vilken känsla du vill ha. Kanske är det rak pop med intro vers vers brygga refräng vers brygga refräng refräng outro som du vill ha. Men kanske är det 4 minuter av intro och BARA vers vers vers vers och sen ett kort citat av Lenin i slutet 🙂 Hursomhelst, gör det dina öron och händer vill göra.
Germer Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Jag tycker att du till en början kan köra på tipsen här ovan med rätt enkla uppbyggnader för att få en känsla. Men senare skulle jag säga att en låt kan vara precis hur som helst Håller med där. Och dessutom, något jag tyvärr aldrig gör själv längre, skriv ihop med andra! Det får ofta fart på fantasin. Och försök att göra låtar som inte är på blodigt allvar. Några av mina svängigaste låtar har varit helt oseriösa och skrivna tillsammans med andra.
Erik dP Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 ...Man kan ju också bryta mot regler och mallar. Felspel kan ge personlighet till en låt. Jag tror att man bör ställa in hjärnan att tänka i melodier. Jag tvingade mig själv att skriva en melodi + text per dag och spela in resultatet, för att sedan börja på ny kula nästa dag. Höll på så i ett par veckor. Det blev en hel del skit och en del användbart, men sedan dess snurrar nya melodier i skallen hela tiden. Jag har i år skrivit 10 kompletta låtar. Om du vill höra så gå till min MySpace-sida.
Polder Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Jag satt ofta med ofärdiga "beats" eller låt ideer, du vet 8-16 takter blaha grej. För tre år sedan bestämde jag mig om jag ska göra nåt och få ihop nånting som låter helt okej och som jag gillar så måste jag göra färdigt låten från början till slut alltså arrangera upp den direkt efter man har hittat en refräng eller vers. Sedan när man har gjort det ett tag så fattar man hur man gör. 50 låtar bli skit =) sedan börjar man få in snitsen och börjar titta på smådetaljer som övergångar, dynamik, ljudbild osv osv. Det är också myyycket roligare att kunna skicka en hel "färdig" låt till vänner och bekantar än istället för att skicka 20 sekunders klipp som folk tycker är helt boring, även om materialet kan vara hur bra som helst.
pxm Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 (redigerat) inom jazz och ( bluesen*) finns det 32 takters sång, ( bluestolva,*) jazzbluestolva, AABA -scheman och II-V-I progressioner skulle säkert kunna kallas för mall. det finns säkert fler uppbyggnader som är fastställda,klassiska och karaktäristiska för andra stiler . Redigerat 5 november 2010 av pxm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.