Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag är helt ny inom hemastudiotekniken och redigering/inspelning av min egen musik. Precis beställt hem en massa kul saker från Thoman som te.x. En CI 2 - Cubase AI 5 , The t.bone SCT 800, The t.bone SC140 med diverse popkiller, sladdar o hörlurar osv, för att äntligen ta tag i musikproduktionen på egen hand och föra att kunna utvecklas. Men som sagt då man är ny stöter jag på många problem. Fick tips av en väldigt musikkunnig kille om att vända mig till detta forumet om hjälp, så jag testar nu om det är någon där ute som skulle vilja hjälpa mig.

1. Jag kör en Steinberg CI 2 som hårdvara och mjukvara som inkluderar Cubase AI5 och kopplar ackustisk ( The t.bone SC140 )mick till line 1 och min sång mick( The t.bone SCT 800)i line 2, där jag sedan kör Phantom power OFF eftersom den micken kommer med en egen strömkälla. Jag tar hjälp av uppstartnings hjälpen i Cubase för endast akustisk gitarr och sång när jag börjar mitt projekt.

2. När jag börjar spela in antingen gitarrter först, eller sång därefter kommer det högljudda brus i mina hörlurar under inspelning och uppspelning?

3. När jag skall sjunga i sångmickrofonen så tar den oftast ej upp mina första bokstäver eller ord i sången utan endast när jag tar i helt. Men överstiger lätt Peaklampan när jag tar i för mycket. Vill kunna sjunga lika väl mjukt, som kraftfullt med en bra inspelning. Har testat att sjunga väldigt nära lågt, men måste sen nästan backa 2 m när jag tar i, för att inte Peak lampan skall lysa/blinka?

4. Jag kör en Pc windows vista 32bitars med 4 gb ram, så hoppas ej detta skall vara något motsånd för prylarna jag beställt. ( Har läst på hemsidor och detta skall vara funktionella).

Hoppas någon är villig att hjälpa mig, och uppskattar all hjälp, även om den kanske bara hjälper mig en del på vägen av mina problem. Tack på förhand Mvh / Kalrmikael

Annons
Postat

Tackar. Läste en hel del där om varför dessa '' oljud'' kan uppkomma, så jag får väl testa mig fram lite. Men jag tror ej att det är att mina ljudkort bråkar, för stänger av mitt vanliga när jag kör mitt Asio ljudkort igenom Usb CI2. Kommer verkligen stora och högljudda störningar som jag ej kan förstå varför.

Menar du sen att jag ska sjunga/spela ett klipp o posta in för mer hjälp? Vill ha hjälp om det finns någonn som vet någon speciell inställning så micken tar in allt från mjuka lugna toner till då man tar i. Har tyvärr ej så stor koll på något av det här, helt ny och hade varit kul att lära sig grunderna så man kan lära sig mer och mer. Men just nu står jag tyvärr på 0.

Postat (redigerat)

Förutsatt att inget är fel på din mick (och att du sjunger på rätt sida om membranet) så kommer den att ta upp ljud i direkt relation till hur starkt det är vid membranet. Ställ förstärkningen på mikrofonförstärkaren så insignalen toppar på ca. -6 dB (på mätaren i ditt inspelningsprogram, förutsatt att du har ev. reglar för ljudkortsmixern på noll). Om du tycker signalen varierar för mycket i styrka så ska du läsa om vad en kompressor gör och hur du använder dessa.

Om ditt ljudkort brusar/knastrar/sprakar så har du ett eller flera problem med datorn. Plöj igenom några av trådarna som tar upp detta och prova de vanligaste lösningarna. Om inget hjälper så kan du med fördel ta upp någon av alla det trådar som redan finns, förslagsvis någon av de större.

Redigerat av Gilbert
Postat

OKok, tack så jätte mycket och skall testa detta och se hur jag skall gå tillväga. Skriver gärna tillbaka här om diverse frågor jag kan stöta på.

Postat

Så skall alltså dra ner volymen på ca -6db när jag spelar in sång eller gitarr i cubase? Och vad menar du med ev. reglar för ljudkortsmixern på noll? Har också sökt på wikipedia om en kompressor men tar bara fram motorer osv, och här på forumet finns det tyvärr inget :S ?

Sen vart hittar det här Latency inställningarna på Cubase? Läst en hel del om hur man kan ställa in dessa olika för bästa ljud och så inga knastringar uppkommer.

Tack på förhand / MVH Karlmikael

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.