Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er, studiorävar!

Jo, vad jag vill veta nu, är:

Idag när man mixar med Eq´s och kompressorer så finns

det väldigt mycket man kan gå in och göra med ett spår.

Det fanns väl inte riktigt lika detaljerade eq´s m.m. förr?

Har ni några vintage pluggar ni kan rekomendera för en som

inte vill mixa modernt? Jag gör trots allt rock med lite

60-tals inspiration.

Annons
Postat

Finns ju några som hängt med länge vad jag förstått, några är ju T-Racks 3-grejerna från IK Multimedia?

Fairshild 670 och Vintage EQ:n som jag inte minns namnet på men kolla på sidan bara...= )

Sen finns det ju UAD med deras pluggar och många andra som iallafall emulerar gamla grejer...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vintagepluggar är ju mer inne än någonsin och ändå så låter det inte 60tal om produktionerna idag...

Soundet sitter mer i hur man mixar än vilka pluggar man har.

Och hur man har spelat in.

EQ är nog minst kritisk däremot kompressorer, plåtreverb, fjäderreverb, bandekon är ju det som gäller om man skall få till det.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kunde inte låta bli och fejka lite 60tal.

Bas med fjäderreverb.

Trummor med lite tapekompression och en "vanlig" kompressor + lite rumsljud samt plåtreverb.

Lite distad hammond med plåtreverb.

Sången tapedelay i mono plus en plåt i mono och så distar jag preampen så att det spricker lite gott när man tar i. (Redigt dålig sång men men...)

Rätt ok för att vara ihopkrafsat nyss, lite överdrivet kanske...

Allt gjort med EQs och kompressorer utan att vara vintage på nåt sätt.

Redigerat av drloop
Postat

Istället för att mixa fram soundet, spela in som de gjorde! Med rullbandare, rör och bandmikrofoner, osv.

• Gilla 1
Postat

Viktigaste är att SPELA som dom gjorde förr, t.ex. om du har en trummis som vuxit upp med slipknot och metallica och lärt sig den vägen kommer du nog aldrig att få det att låta 60tal om han/hon... Men det har du nog redan löst om du är inspirerad av musiken från förr 🙂

Som någon sa tidigare ligger det ju mer i hur du mixar och hur du spelat in än vad du har för pluggar. Reverb, eko och fullt-ut-panorering är ju väldigt typiskt 60-tal.

Viktigast tycker jag dock är spela som dom gjorde förr, det var ju trots allt det som studio-nissarna skulle återskapa 😉

• Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bra poäng nankerphhelge!

Få mixerbord kunde panorera, och om dom kunde var det ofta en switch vänster-mitten-höger.

Lyssnar man på tex White Rabbit med Jefferson Airplane låter det ju riktigt bra om inspelningen.

Massvis med plåtreverb på allt och stenhårt utpanorerat vänster höger...

Ändrade lite i mixen till stereo och inte så hårt med tapekompression.

Redigerat av drloop
Postat

Kul, det visste jag inte om mixerborden. Trodde det var medvetet, för det är jävligt coolt!

Beatles är ju även en fantastisk guldgruva till stenhårda panoreringar 🙂 Sgt peppers!

Annan viktig grej är ju att man hade inte tillgång till allt för många kanaler och fick ju ofta mixa ihop flera spår till ett spår för att sedan fortsätta på en ny tape. Kanske blir bökigt att hålla på och bounca ut tusen mono-spår hit och dit, dessutom tar det ju massa plats men det kan man ju hålla på och bussa runt, men då måste man väl begränsa sig till 4 bussar innan master spåret?

Ingen som känner till en historisk översikt av studioteknisk utveckling? Då kan man ju bara sitta och bocka av saker man får och inte får göra...

Postat

Det har precis släppts en ny bok kring Beatles som riktar sig kring hur inspelningarna gick till. Materialet kommer från de människor som jobbade med/kring Beatles.

De berättar rätt tydligt hur tagningarna gjordes, vilka mickar, avstånd, effekter och apparatur.

Postat

Det låter ju "60-tal", men jag tror inte det går att komma så mycket närmre än så om man inte spelar in på band. Eller lägger ner ett jävla jobb på att emulera bandljudet, om det ens går.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det låter ju "60-tal", men jag tror inte det går att komma så mycket närmre än så om man inte spelar in på band. Eller lägger ner ett jävla jobb på att emulera bandljudet, om det ens går.

Jag har nog lagt 30 minuter på att spela in och mixa två olika varianter så det finns nog utrymme till förbättringar.

Ochdet hänger nog mer på min oförmåga att skapa 60 tals musik med Reason än nåt annat 🙂

Jag läste en liten ledare i SOS för ett tag sedan där man kunde konstater att mixarna på tex 60 talet har mer mid än idag.

Dvs, inte så mycket botten och inte heller så mycket topp.

Exempel på plattor som låter 60 tal fast är moderna är tex Anna Ternheims Leaving on Monday, en modernt mixad platta med 60 tals sound.

Spelet och orkestreringen tycker jag är klockren.

Postat

Ok, Tack så himla mycket allihop!!!

Nu har jag fått lite tips å annat gott.

Och 60-talsljud är jag inte ute efter, i allafall inte korrekt

sådant. Men lite däråt kan man ju komma om man mixar på gammalt

sätt. Det e det jag e ute efter...

Så tack så mycket för tipsen...

Postat

Jag läste en liten ledare i SOS för ett tag sedan där man kunde konstater att mixarna på tex 60 talet har mer mid än idag.

Dvs, inte så mycket botten och inte heller så mycket topp.

Ja, det är ju middle som skiljer pojkarna från männen, som Joachime brukar säga. 🙂

Sen får man ju inte glömma formatets begränsningar, mixar på den tiden blev anpassade för olika format - radio kunde bara ta emot ett visst frekvensspektrum, så då fick man hushålla med frekvensomfånget. Och vinyl har om jag inte minns fel fysiska begränsningar bland basfrekvenserna?

• Gilla 1
Postat

Ja, det är ju middle som skiljer pojkarna från männen, som Joachime brukar säga. 🙂

Åh nej, har jag blivit talesman för föreningen ortodoxa mid20th-producenter nu också! 😄

Det ligger mycket i det du säger. Det fanns flera begränsningar för frekvensbredden på 60-talet än vad som finns idag. Man producerade och arrade för det utrymme som fanns.

Flera producenter hade dessutom klassisk skolning och tänkte i liknande termer och hade goda förutsättningar för att få arret bra.

Vill man lära sig lite om klassiska pop-arrangemang ska man naturligtvis studera Beatles/George Martin, men även årets polarprisvinnare Ennio Morricone. Och så klart Burt Bacharach.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Bra poäng nankerphhelge!

Få mixerbord kunde panorera, och om dom kunde var det ofta en switch vänster-mitten-höger.

Lyssnar man på tex White Rabbit med Jefferson Airplane låter det ju riktigt bra om inspelningen.

När jag var i yngre i slutet på 60-talet fick jag lyssna på White Rabbit i typ en sån här. Mid var vi fick. Och vadå pannat ?

Åke

32373841_11.jpg

Redigerat av ake
Postat

Bra poäng nankerphhelge!

Shit vilken bra röst, helt egen karaktär. Väl mycket reverb, men det hörs ju att det är en väldigt speciell och bra stämma. Är det en hel låt? Jag vill höra hela den låten, fast med modernt, eller halvmodernt ljud.

drloop (oregistrerad)
Postat

Shit vilken bra röst, helt egen karaktär. Väl mycket reverb, men det hörs ju att det är en väldigt speciell och bra stämma. Är det en hel låt? Jag vill höra hela den låten, fast med modernt, eller halvmodernt ljud.

Nope ingen låt, ihopsnott bara för att testa lite 60tals sound...

Postat

Vart riktigt bra...härlig bas och autentiskt sångljud.

Bara trummvirveln som inte lät tillräckligt "plojty/plonk-Ove"! 😆

Postat (redigerat)

Jag försökte få det att låta 60-tal en gång för länge sedan.. Eller snarare en stereoversion av nån gammal 60-talslåt. Nån som kan gissa vilken låt jag lekte med? Tror mycket ligger i gitarrljudet faktiskt. Det spelades in med en Danelectro med lipstickmickar, låter vintage som fan. Sen var det Amplitube 1 med massa vintageinställningar. Sen en mellotron på det. Trummor och bas var några halvtaskiga samplingar så det låter kanske så övertygande.

Edit: lyssnade nu i hörlurar och inte var det mycket till stereo. Allt mono förutom nån gitarr spikad till vänster.

Redigerat av Rabieshund
Postat

Jag försökte få det att låta 60-tal en gång för länge sedan.. Eller snarare en stereoversion av nån gammal 60-talslåt. Nån som kan gissa vilken låt jag lekte med? Tror mycket ligger i gitarrljudet faktiskt. Det spelades in med en Danelectro med lipstickmickar, låter vintage som fan. Sen var det Amplitube 1 med massa vintageinställningar. Sen en mellotron på det. Trummor och bas var några halvtaskiga samplingar så det låter kanske så övertygande.

Danelectro är nog underskattade gitarrer. Även till röj, Zeppelin körde sån live ibland...

Postat

Jag försökte få det att låta 60-tal en gång för länge sedan.. Eller snarare en stereoversion av nån gammal 60-talslåt. Nån som kan gissa vilken låt jag lekte med?

Everytime you walk in the room 🙂

Grym låt. Tycker du lyckats väl med gitarrerna.

Postat

izotope har en plug som heter ozone som jag tror du kan ha nytta med, eller en liknande, eftersom den är ganska dyr.

den kan typ härma eq kurvor som man "importerar" å sånt, det kan vara till stor hjälp.

Eller också kan man ju väl ta en analyser å titta på en riktigt 60-tals låt å se, sen mixa ner så den ser liknande ut.

Det är väl mer med högtalarna och mikrofonerna då mer än effekter då.

Postat

izotope har en plug som heter ozone som jag tror du kan ha nytta med, eller en liknande, eftersom den är ganska dyr.

den kan typ härma eq kurvor som man "importerar" å sånt, det kan vara till stor hjälp.

Eller också kan man ju väl ta en analyser å titta på en riktigt 60-tals låt å se, sen mixa ner så den ser liknande ut.

Det är väl mer med högtalarna och mikrofonerna då mer än effekter då.

Samma plugg finns i annat namn: Har-bal. Fanns innan som gratisversion. Den kan härma eq-former av en annan låt och med en knapp överföra frekvensmässigt på en ljudfil. Roade mig ibland med att frekvensmässigt härma beatleslåtar med liknande arrangemang och instrumentering, har för mig det blev bra ibland. Skulle vara kul att höra vad ni som har öron för frekvenser tycker om pluggen. Jag brukade vad jag minns ha en tanke om att den skulle ta hand om djupbasen, något jag som lekman inte förstår mig på.

Postat (redigerat)

Någon här som kan tipsa om en LA-2A compressor plugg?

Waves har den som CLA-2A, men dom e dyra. Och så tror jag

att man måste ha en iLok för deras grejer?!?

Men vet ni nån sån pluggtillverkare som inte kräver iLok?

Jag har en sån kompressor i min PodFarm, men den är nog inget ni skulle rekomendera va?

MVH

Redigerat av Nikk Dust
drloop (oregistrerad)
Postat

Någon här som kan tipsa om en LA-2A compressor plugg?

Waves har den som CLA-2A, men dom e dyra. Och så tror jag

att man måste ha en iLok för deras grejer?!?

Men vet ni nån sån pluggtillverkare som inte kräver iLok?

Jag har en sån kompressor i min PodFarm, men den är nog inget ni skulle rekomendera va?

MVH

Jag skulle gissa att LA2an i Podfarm beter sig på ungefär samma sätt som dom flesta LA2 klonerna.

Bara att åka på den om du har den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.