Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Nybörjare som jag är på Cubase har jag stött på en del ?.. Kanske kan någon hjälpa mig!?

1 - I ett pågående projekt kan jag i huvudbilden inte klippa midifilerna exakt där jag vill. Den hoppar automatiskt från tex 17 - 18 utan att kunna klippa där i mellan, samma när jag ska bredda eller förminska en ruta med audio/midi/instrument då kan jag inte röra sidorna fritt utan den "hoppar" per sek och jag kan inget gör mellan.. Vad är det för fel?

2 - Om jag har ett projekt jag vill exportera till mp3 för att kunna lägga i ipod/maila o.s.v. Hur gör jag? Jag har lyckats exportera i andra format men får då en smurfröst på sång och ett tempo över det normala. ???

3 - Har en synth jag kopplar via USB till datorn och som jag använder i midiinspelning. Denna synth har flertalet "studioljud" men som endast låter som vanligt piano i cubase. Alla olika pianoljud fungerar men inte effekterna från den. Vad gör jag fel?

3 - När jag lägger sjunger in sång blir det endast i en högtalare, hur korrigerar jag detta??

Tack! / Thomas

Annons
Postat (redigerat)

1. Tryck på "J", så stänger du av snap. Sen är det bara att klippa var du vill. Finns även en knapp för detta uppe i verktydgsraden, och den ser ut så här: >|<

2. Spela in i 44,1kHz. Mp3 och andra kommerciella format använder alltid 44,1kHz, så jag antar att ditt problem uppstår för att du har spelat in vid en lägre samplingsfrekvens än så, och sedan exporterat i 44,1kHz, ELLER spelat in vi 44,1kHz och sedan exporterat i en samplingsfrekvens som är högre än så. Då får du en komprimering av tidslinjen. Dvs: Spela in i 44,1kHz och exportera i 44,1kHz, så kommer det funka finfint. Annars måste du konvertera spåren innan du exporterar, alternativt exportera i WAV, konvertera samplingsfrekvensen och sedan konvertera till mp3 (tror jag). Industri-standarden för CD-audio är 44,1kHz, så det finns ingen anledning för dig att använda några andra format.

Vad gäller bitdjupet: Spela in i 24 bit (det ställer du in i "Project setup"), och exportera i 16 bit. Och då måste du lägga en dithering-plugin på masterspåret - denna ställer du såklart på 16 bit. Gör så med bidjupet och spela in/exportera i 44,1kHz, så behöver du inte tänka mer på detta. Men jag rekommenderar att du googlar upp lite fakta kring vad samplingsfrekvens och bitdjup innebär för att få förståelse för det.

3. Är du säker på att ditt USB-keyboard är mer än ett interface? Låter som att du spelar upp general MIDI-ljud. Kan du säga vad det är för märke/modell på ditt keyboard?

4. Det beror på att du inte har konfigurerat korrekt i VST Connections (tryck på F4). Gå in där, under inputs, och så ser du till att input-kanalen du använder har den fysiska ingången du använder vald på både vänster och höger spår. Ett annat alternativ är att spela in sången på ett mono-spår istället för stereo. Då måste du kanske skapa en ny mono-input i VST connections.

MVH

Redigerat av desvaenger
Postat

Var lägger man nedladdade loopar för att hitta dem i programmet? Jag har ett drös med wave-ljud men var lägger jag dem..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.