Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Brände ner ett projekt idag, cd:n funkar i min apkassa stereo (eller rättare sagt i flera av dem), men när jag ska spela upp den i en high-end cd-cpelare fungerar den inte.

Cd-spelaren (en NAD) spelar inte mp3...men det här är ju inte mp3.

Någon som har en aning?

Annons
Postat

Tjaa... inte konstigt alls. Det finns åtskilliga exempel på att bättre spelare inte pallar brända cdr.

Min dyra Luxman-cdspelare började konstra sedan jag försökte spela några cdr i den och gick till slut sönder helt.

Tangent cd-spelare är väldigt kräsna när det kommer till cdr, det funkar sällan.

Min egen dvd-spelare från Pioneer uppvisar samma fenomen.

Jag var i HiFi-butiken och lyssnade på lite HiFi och HighEnd-prylar och såg att Marantz top of the line-serie

inte klarar cdr överhuvudtaget.

//:debatt

Postat

Tjaa... inte konstigt alls. Det finns åtskilliga exempel på att bättre spelare inte pallar brända cdr.

Min dyra Luxman-cdspelare började konstra sedan jag försökte spela några cdr i den och gick till slut sönder helt.

Tangent cd-spelare är väldigt kräsna när det kommer till cdr, det funkar sällan.

Min egen dvd-spelare från Pioneer uppvisar samma fenomen.

Jag var i HiFi-butiken och lyssnade på lite HiFi och HighEnd-prylar och såg att Marantz top of the line-serie

inte klarar cdr överhuvudtaget.

Om CDn är korrekt bränd så funkar de i de flesta spelare. Troligtvis så var de skivor du testade inte brända helt enligt red book (fel i PQ, fel bränningsmetod etc).

Postat

Är det bränt som en ren audioskiva?

Annars kommer det ett dataspår som spår nr 1 - och det kan inte spelas upp, utan man måste mata vidare till nästa spår för att få upp första låten. Många spelare hanterar det bra och spelar ändå musiken, men vissa fastnar på dataspåret...

Sedan finns det, som Debatt säger, spelare som inte alls accepterar CDR. 🙁

Postat

Om CDn är korrekt bränd så funkar de i de flesta spelare. Troligtvis så var de skivor du testade inte brända helt enligt red book (fel i PQ, fel bränningsmetod etc).

Nej, skivorna är brända som de ska och fungerar utmärkt i en massa andra cd- och dvd-spelare, såsom en annan modell av Pioneer, Denon, Panasonic, olika Sony-maskiner m.fl.

Dessutom brukar det inte vara så mycket att välja på i de vanliga medföljande cd-bränningsprogrammen. "Vill du skapa en audio-cd?" står det t.ex. i mitt cd-bränningsprogram som medföljde min nuvarande laptop. Å andra sidan använder jag mest Sonic Record Now! Deluxe Suite 7.3, för där kan jag lägga in ISRC, ändra tystnaders längder mellan spåren m.m.

Ja, det får vi förutsätta att trådskaparen menar.

Ja, och det verkar vara de finare spelarna och man säger att det beror på att de valt att fokusera på ljudet.

Säljaren i HiFi-butiken sa att säljrepresentanten för just Marantz skulle dyka upp om nån halvtimme, när jag var där, och

han kunde berätta varför de valt att göra som de gjort, men jag skippade det, pallade inte att vänta och lyssna på det.

😐

Postat

Dessutom brukar det inte vara så mycket att välja på i de vanliga medföljande cd-bränningsprogrammen. "Vill du skapa en audio-cd?" står det t.ex. i mitt cd-bränningsprogram som medföljde min nuvarande laptop.

Kanske en del av förklaringen.

Jag vill nog påstå att en standard CD-R (650 Mb), skriven med DAO och som helt följer Red Book, kan spelas på 99 spelare av hundra (troligtvis 999 av 1000).

Postat

Kanske en del av förklaringen.

Jag vill nog påstå att en standard CD-R (650 Mb), skriven med DAO och som helt följer Red Book, kan spelas på 99 spelare av hundra (troligtvis 999 av 1000).

Ja, de kan ju helt klart spelas på majoriteten av spelare.

Postat

En del menar att man bör sätta

CD-RECORDABLE_logo.png

på sina brända cd, för konsumentens skull, om det handlar om egna produktioner man ska sälja alltså.

Postat

Undrar vara du kan hitta 650MB skivor idag? I stort sett alla i vanlig handel är ju 800MB. Skillnaden är att det är fler "spår" på en 800MB skiva och att de därför sitter tätare. En vanlig effekt på äldre CD-spelare är att det funkar i början av skivan men inte mot slutet.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Om man funderar lite på skillnaden mellan en köpt CD-skiva och en CDR-skiva kan följande konstateras:

1) En köpt CD-skiva har ett kvalitetslager där information stämplats in. En CDR har beroende på kostnad kanske inte lika bra yta att "fästa" information på och den CD-brännare man äger kan även den vara av varierande kvalité.

2) En köpt CD-skiva har ett skyddslager av genomskinlig plast på undersidan för att skydda information. En CDR har inte detta skyddslager.

Med ovanstående färskt i minnet kan man vidta följande åtgärder för att öka chansen att ens CDR-skiva fungerar i fler CD-/DVD-spelare.

1) Köp guldfärgade CDR-skivor eller CDR-skivor med en ovansida som man inte ser igenom om man håller den mot ljusrör. Billiga CDR-skivor har ofta en mer genomskinlig yta och detta kan göra att lasern lyser rätt igenom skivan utan att reflektera ljus. Detta fenomen gör sig mer frekvent påmint i dyrare CD-läsare som ofta har en starkare laser än billiga CD-läsare.

2) När man bränner sin CD-skiva. Använd låg hastighet < 4x (lägre eller lika med 4 ggr skrivhastighet). Detta för att undvika eventuella skrivfel eller tveksamma spårval.

3) Använd felkorrigering i brännarprogramet.

4) Bränn hela skivan som audio i 16-bit med 44.1kHz.

EDIT: Rättat till stavfel

Redigerat av Implasticyde
Postat

Och sätt inga ETIKETTER på dem heller!

CD med 650 MB max ska inte behäva vara ett absolut krav, men de finns väl att handla från nätbutiker utomlands om inte annat har jag för mig.

Kolla med Riviera Publishing, MediaProStore, Nierle etc.

Vill tillägga att i de flesta cd-bränningsprogram som ingår då man köper en dator så KAN man inte ställa in hastighet eller nånting annat i programmet nästan alls. Det står bara "Vill du skapa en ljud-cd att spela i bilen eller hemma, Ja eller Nej?". Klickar man på "Ja" så bränns den bara. Det görs säkert i den maximala hastighet som systemet verkar klara för tillfället, men det är ingen som vet vad som sker.

Därför är det en bra idé att offra några hundra på att köpa ett separat cd-bränningsprogram. Sonic Record Now!, Nero eller något annat kan vara behjälpligt.

Postat

Att gröna och blåa cdr skulle kunna vara sämre har jag läst, men om guldfärgade skulle vara bättre än de med silveryta, det vet jag inte.

Kanske heller ingen lösning att fler handlar de nya Ultradiscarna som sägs hålla längre. "Ger bättre ljud" är väl ett falsurium dock. Dessa är hursomhelst guldfärgade. Jag vet inte om de finns att få med printbar etikettsida. Nu kostar de 55 SEK styck i fempack.

Ur Svalander Audio:"Det ska enligt den tyske representanten kunna gå att använda denna CDR inte bara i datorbrännare utan också i audiobrännare med gott resultat, men det är inte alla brännare som klarar dessa skivor. Enligt samma uppgift går det ibland utan några som helst problem, ibland krävs det en uppgradering av programvaran ibland går det inte alls. Man måste alltså testa själv!"

Postat

En del menar att man bör sätta

[...]

på sina brända cd, för konsumentens skull, om det handlar om egna produktioner man ska sälja alltså.

Tvärtom. Den där loggan innebär att skivan är en tom CD-R (dvs. brännbar skiva), precis som Rewritable-varianten innebär att skivan är en tom CD-RW.

Det är fel om att använda loggan om du redan har bränt den med musik.

Loggan för CD-Audio säger att skivan uppfyller Red Book-standard och säger inte ett dugg om skivan är pressad eller bränd.

Vill du påpeka att du säljer en färdigbränd CD-R får du göra en egen logga.

Postat
cd:n funkar i min apkassa stereo (eller rättare sagt i flera av dem), men när jag ska spela upp den i en high-end cd-cpelare fungerar den inte.
Jag tror inte att du har stängt skivan.

Vissa CD-spelare spelar upp skivorna ändå, medan de flesta seriösa spelare är mycket noggrannare med TOC.

Bränn DiscAtOnce och se till att skivan blir stängd för vidare bränning.

Postat

Tvärtom. Den där loggan innebär att skivan är en tom CD-R (dvs. brännbar skiva), precis som Rewritable-varianten innebär att skivan är en tom CD-RW.

Det är fel om att använda loggan om du redan har bränt den med musik.

Loggan för CD-Audio säger att skivan uppfyller Red Book-standard och säger inte ett dugg om skivan är pressad eller bränd.

Vill du påpeka att du säljer en färdigbränd CD-R får du göra en egen logga.

🙂

Fått en massa råd från cd-fabriker och kunder om att sätta den loggan på brända cdr. Men det blir inte så.

STIM och ifpi ansåg att jag INTE kunde sätta den vanliga compact disc-loggan på mina brända cdr, för att

det var "vilseledande". Skiter i logga helt.

😆

Postat

Jag tror inte att du har stängt skivan.

Vissa CD-spelare spelar upp skivorna ändå, medan de flesta seriösa spelare är mycket noggrannare med TOC.

Bränn DiscAtOnce och se till att skivan blir stängd för vidare bränning.

Jösses... 😳

Visste inte ens att de kunde spelas upp alls utan att vara stängda.

Postat

Vill tillägga att i de flesta cd-bränningsprogram som ingår då man köper en dator så KAN man inte ställa in hastighet eller nånting annat i programmet nästan alls. Det står bara "Vill du skapa en ljud-cd att spela i bilen eller hemma, Ja eller Nej?". Klickar man på "Ja" så bränns den bara. Det görs säkert i den maximala hastighet som systemet verkar klara för tillfället, men det är ingen som vet vad som sker.

Därför är det en bra idé att offra några hundra på att köpa ett separat cd-bränningsprogram. Sonic Record Now!, Nero eller något annat kan vara behjälpligt.

Om du ska bränna en "produktions master" så ska du använda ett program som ger dig full kontroll över alla parametrar annars är risken stor att du inte helt följer Red Book-formatet.

Att du har problem med skivor som inte spelas i alla CD-spelare kan nog med största sannolikhet härledas till detta.

Postat

Om du ska bränna en "produktions master" så ska du använda ett program som ger dig full kontroll över alla parametrar annars är risken stor att du inte helt följer Red Book-formatet.

Att du har problem med skivor som inte spelas i alla CD-spelare kan nog med största sannolikhet härledas till detta.

😳

Jag använder ju ett program där man kan ställa in en massa parametrar. Jag köpte till det för 750 SEK och kan sätta in ISRC-koder, gap och en massa annat. Det är det jag alltid använder för musik-cd! Jag vill dock bara betona i tråden att det talas mycket om vikten av att ha ett sådant program - jag har också gjort det - medan de flesta (?) kanske bara kör med det medföljande cd-bränningsprogram som ingick när man köpte datorn och bara antar att bränningen sker korrekt.

Postat

Brände ner ett projekt idag, cd:n funkar i min apkassa stereo (eller rättare sagt i flera av dem), men när jag ska spela upp den i en high-end cd-cpelare fungerar den inte.

Cd-spelaren (en NAD) spelar inte mp3...men det här är ju inte mp3.

Någon som har en aning?

En del cd-spelare kan inte läsa cdr.

Postat

😳

Jag använder ju ett program där man kan ställa in en massa parametrar. Jag köpte till det för 750 SEK och kan sätta in ISRC-koder, gap och en massa annat. Det är det jag alltid använder för musik-cd! Jag vill dock bara betona i tråden att det talas mycket om vikten av att ha ett sådant program - jag har också gjort det - medan de flesta (?) kanske bara kör med det medföljande cd-bränningsprogram som ingick när man köpte datorn och bara antar att bränningen sker korrekt.

Något har ju uppenbarligen blivit fel. Om du bränner en CD-R och skickar till press så görs en glas-master direkt av denna (om den är felfri d v s) så informationen på skivan är exakt densamma. Det enda som skiljer är det fysiska formatet, d v s ett lacklager ovanpå skivan för extra skydd samt att spåren är formgjutna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_manufacturing

Postat

Något har ju uppenbarligen blivit fel. Om du bränner en CD-R och skickar till press så görs en glas-master direkt av denna (om den är felfri d v s) så informationen på skivan är exakt densamma. Det enda som skiljer är det fysiska formatet, d v s ett lacklager ovanpå skivan för extra skydd samt att spåren är formgjutna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_manufacturing

Jaa... hoppas trådskaparen läser och svarar på detta.

🙂

Postat

Annars kommer det ett dataspår som spår nr 1 - och det kan inte spelas upp, utan man måste mata vidare till nästa spår för att få upp första låten. Många spelare hanterar det bra och spelar ändå musiken, men vissa fastnar på dataspåret...

Om man funderar lite på skillnaden mellan en köpt CD-skiva och en CDR-skiva kan följande konstateras:

1) En köpt CD-skiva har ett kvalitetslager där information stämplats in. En CDR har beroende på kostnad kanske inte lika bra yta att "fästa" information på och den CD-brännare man äger kan även den vara av varierande kvalité.

2) En köpt CD-skiva har ett skyddslager av genomskinlig plast på undersidan för att skydda information. En CDR har inte detta skyddslager.

Med ovanstående färskt i minnet kan man vidta följande åtgärder för att öka chansen att ens CDR-skiva fungerar i fler CD-/DVD-spelare.

1) Köp guldfärgade CDR-skivor eller CDR-skivor med en ovansida som man inte ser igenom om man håller den mot ljusrör. Billiga CDR-skivor har ofta en mer genomskinlig yta och detta kan göra att lasern lyser rätt igenom skivan utan att reflektera ljus. Detta fenomen gör sig mer frekvent påmint i dyrare CD-läsare som ofta har en starkare laser än billiga CD-läsare.

2) När man bränner sin CD-skiva. Använd låg hastighet < 4x (lägre eller lika med 4 ggr skrivhastighet). Detta för att undvika eventuella skrivfel eller tveksamma spårval.

3) Använd felkorrigering i brännarprogramet.

4) Bränn hela skivan som audio i 16-bit med 44.1kHz.

EDIT: Rättat till stavfel

Jaa... hoppas trådskaparen läser och svarar på detta.

🙂

Hej, tack för alla svar och ursäkta min dygnslånga timeout från tråden!

Jag hade bränt med datorns egna inbyggda (skräp)brännprogram.

Har en demo på sony cd architect i datorn nu och ska prova med det istället.

Återigen - stort tack för alla svar!

Postat

Anledningen att jag "fulbrände" en skiva i datorns egna program var att jag ville göra lite extra referenslyssning i min audiofil-grannes system.

När jag slutligen bränner min produktionsmaster så tänkte jag använde cd architect. Eller möjligtvis sonics...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.