johle Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Tjena! Nu tar jag mig garanterat vatten över huvudet när jag ens lägger upp den här frågan. Men eftersom de är så aktuella, och de är stora förebilder för mig så kvarstår min fråga: Hur lyckas de mixa deras enormt långa och basiga kick mot deras lika köttiga basgång utan att de totalt slår sönder varandra när de spelas samtidigt? Nedan finnes ett litet klipp som illustrerar det jag menar... Your browser does not support the HTML5 audio tag Använder de samma baston i kicken som sedan i basgången, dvs det är bara en top på kicken med en subbas som sedan används i leadet? Eller what's the deal? Vore intressant att höra någon som är mer pro vad gäller mixning att kommentera detta? 🙂 Givetvis har SHM anställt bland de bästa mixningsteknikerna/mastringsteknikerna på marknaden för att låten ska slå sönder högtalarna, men bakom detta finns ju även en logik, right? Tack på förhand! MVH Johan
desvaenger Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 (redigerat) De har använt en kort transient från en baskagge och kombinerat med ett sinus-svep som går sakta neråt. När basen kommer in i bilden tar de bort sinussvepet för att skapa utrymme, alternativt kapar sinussvepet kort. Tror inte det är svårare än så faktiskt. EDIT: Ja.. och så är ju basen sidechainad en smula också som Carle säger. Redigerat 2 november 2010 av desvaenger
Piccazzo Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Givetvis har SHM anställt bland de bästa mixningsteknikerna/mastringsteknikerna på marknaden för att låten ska slå sönder högtalarna, men bakom detta finns ju även en logik, right? SMH har jag för mix mixar sina låtar själv , i alla fall Axwell.
philmeizter Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 SMH har jag för mix mixar sina låtar själv , i alla fall Axwell. Det har jag också hört!
nattvaktaren Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Det viktiga är att ha rätt frisyr. Då kan du lyckas inom svennehousen.
EmKay Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Det viktiga är att ha rätt frisyr. Då kan du lyckas inom svennehousen. Ja har alla huskillarna lite 3dagars stubb så är det svårt att se skillnad på dem :-)
carlan Postat 22 november 2010 Postat 22 november 2010 testa att dela upp basen på typ två kanaler, en som har lows och en highs (med lowcut filter), sen så kan du sidechaina den låga rätt hårt, och bara lite/eller inget alls på den höga. då kan det låta rätt maxat, utan att man överdriver sidechain effekten
johle Postat 17 december 2010 Trådstartare Postat 17 december 2010 Tack för alla tips! 🙂 Ska ta med mig dem i produktionerna! 😄
madeinroad79 Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Baskrock är väl vanligast i Spanien? he..he..
JamZam Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Fan va bra tips, kommer defenitivt använda detta! 😄
EmKay Postat 18 januari 2011 Postat 18 januari 2011 testa att dela upp basen på typ två kanaler, en som har lows och en highs (med lowcut filter), sen så kan du sidechaina den låga rätt hårt, och bara lite/eller inget alls på den höga. då kan det låta rätt maxat, utan att man överdriver sidechain effekten Coolt. Det ska jag def testa.
max92 Postat 18 januari 2011 Postat 18 januari 2011 SHM mixar nog själva, men jag skulle bli synnerligen förvånad om inte utomstående mastrar åt dom och därmed pressar upp volymen.
pikzel Postat 18 januari 2011 Postat 18 januari 2011 SHM mixar nog själva, men jag skulle bli synnerligen förvånad om inte utomstående mastrar åt dom och därmed pressar upp volymen. Dom säger själva att dom mastrar allt själva. Självklart är det inte omöjligt att de har spökskrivare, men jag tror det är vanligt att man inom genren gör allt själv. Många andra producenter säger att de gör lika.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.