Guitar Nilsson Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Har för mig att detta varit uppe förut, men hittar inget vettigt. Jag tycker det kan vara snyggt med ett lite långt reverb på masterspåret på balladaktiga låtar. Men kan det ge nåt positivt på rockiga låtar? Tänker då på gammaldags skit med riktiga trummor, bas och gitarrer typ... Med mina enkla grejor kan jag lägga reverb på mastern, eller också lägga lite grann på varje kanal, även baskaggen. Alla olika slags tankar ang detta vore fint att läsa. 😑
Linus Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Vissa instrument låter bra med reverb, andra blir bara grötiga. Därför lägger jag bara reverb på enskilda kanaler för att kunna kontrollera reverbmängden separat. Upplever du att ett enhetligt reverb på alla instrument kan vara snyggt, då kan du lika gärna vrida upp lite mer reverb i aux send för instrumenten.
hegobald Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Det har hänt att jag lagt lite lätt rumsreverb då jag mastrat akustiska inspelningar gjorda i akustiskt torra miljöer. Gör man det rätt brukar mixen gnistra till och kännas fräschare då.
AnthonyS Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Jag lade en gång ett lite svalt masterreverb på en instrumentalballad för att få den lite mer pompös och mtv-polerad. Det blev jättedåligt.
Carle Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Teoretiskt är det väl fel. I praktiken; Testa om det låter bra! Men generellt borde du skona baskagge och bas.
mickestrang Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Masterreverb är ingenting att undvika. Låt öronen avgöra och ett tips är att göra alternativa mixar med olika mycket reverb, då kan du välja mix vid ett senare tillfälle. Mickestrang
sewn Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 OT: Mickestrang; är det möjligen André Szigethy på din avatar?
Guitar Nilsson Postat 1 november 2010 Trådstartare Postat 1 november 2010 (redigerat) OT: Mickestrang; är det möjligen André Szigethy på din avatar? Det är väl Peter Sellers i form av den underbare kommisarie Closseau? Redigerat 1 november 2010 av Guitar Nilsson
KillwithSkill Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Liveinspelningar direkt tappat från mixerbordet brukar ju låta skit! Lite eq, komprimering limitering och ett snyggt kort rumsklangsreverb på det så har man åtminstone sminkat grisen! 🙂
Dingbats Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Reverb på mastern känns riktigt slickt och sliskigt. Men gillar man sånt så.
drloop (oregistrerad) Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Långa reverb på mastern funkar nog på vissa låtar. Däremot är det inte ovanligt att man kanske har små rum eller korta reflektioner på mastern. På Rocklåtar kan ju en rumsklang ge det där extra stöket som kanske behövs.
laxlaxlax Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 (redigerat) Reverb på mastern känns riktigt slickt och sliskigt. Men gillar man sånt så. I disagree! Med stor mängd torr signal och med låg eller ingen diskant i reverbet är det enligt mig en subtil & go försköning. Att vräka på med för långa reverbtider och för högt mixad reverbsignal däremot, huga! Guitar N: Själv tycker jag det kan göra en hel del för rockinspelningar med reverb på mastern. Särskilt när inspelningen är i mono och reverbet i stereo. I den digitala världen är mitt favorit Reverb A, cubase inbyggda. Brukar nästan alltid ha den på projekten, på mastern i cubase, och knappt ens röra de förinställda kontrollerna på pluggen förutom att sänka wet/dry på effekten till omkring 7%. I den digitalt analoga världen tycker jag allt jag provat på funkar - microverb, t.c electronics. Så länge jag får möjlighet att klippa av diskant på reverbsvansen som det enligt mig nästan alltid blir för mycket av. I den analogt analoga världen gillar jag plåtreverb eller det naturliga rumsljudet som kommer med mellan instrumenten vid inspelning i träklädda stora rum ( salar ) och konferensrum. En del säger läck, andra säger akustik. 🙂 Ett analogt ekorum är egentligen väldigt lätt att framställa - bara ta ut alla möbler och ställ in en högtalare av vilken sort som helst samt en mikrofon. Ändra därefter mikrofonens avstånd efter behag och spela upp / och in en signal. Den kan tillföra subtila härligheter när man blandar med originalmaterialet. Relativt omständigt men också väldigt roligt! Lax EDIT: Förtydligade Redigerat 2 november 2010 av laxlaxlax
Valle Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Alla olika slags tankar ang detta vore fint att läsa Jag har (såvitt jag kan erinra mig just nu) aldrig använt reverb på mastern. Jag ser ingen mening med att lägga reverb på mastern i annat fall än om man inte har tillgång till själva mixen, och behovet att skjuta tillbaka ljudbilden finns. Således är "reverb på mastern" ett förfarande vid audiokirurgiska ingrepp som endast dedicerade "mastrare" befattar sig med. Tycker jag.
laxlaxlax Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 (redigerat) Jag har (såvitt jag kan erinra mig just nu) aldrig använt reverb på mastern. Jag ser ingen mening med att lägga reverb på mastern i annat fall än om man inte har tillgång till själva mixen, och behovet att skjuta tillbaka ljudbilden finns. Således är "reverb på mastern" ett förfarande vid audiokirurgiska ingrepp som endast dedicerade "mastrare" befattar sig med. Ett förslag i linje med din metafor: använd låg % på blandningen mellan reverb och ren signal. Med dina ord skulle jag beskriva det som om den ordinarie ljudbilden finns, samtidigt som något "bakomskjutet" bar upp den, på ett subtilt sätt. Redigerat 2 november 2010 av laxlaxlax
Rabieshund Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 I den senaste låten jag postade i coutrny/pop hade jag ett liiiitet rumsreverb på mastern. Knappt hörbart men gjorde ändå en liten skillnad. Första gången jag hade det på nåt annat än orkestermusik.
Valle Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Med dina ord skulle jag beskriva det som om den ordinarie ljudbilden finns, samtidigt som något "bakomskjutet" bar upp den, på ett subtilt sätt. You lost me there, buddy!
Valle Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 I den senaste låten jag postade i coutrny/pop hade jag ett liiiitet rumsreverb på mastern. Knappt hörbart men gjorde ändå en liten skillnad. Ja, jag har för mig att någon sa: det ska vara så pass lite att man inte hör det, men samtidigt så pass mycket att det saknas när man tar bort det.
Polder Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Jag lägger på ett reverb på varannan produktion ungefär. Ett relativt kort reverb mixad til 3-5% beroende på hur det låter och som Valle säger hur det INTE låter när du tar bort det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.