Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello!

Det här kanske är en idiotisk fråga, men kan man använda en analog mono effekt, t.ex. en kompressor eller eq på ett sterospår genom att bounca ner en kanal i taget?

Det skulle ju kunna spara mig en hel del pengar om jag inte behövde köpa dubbla mono effekter att använda vid mastring, men det kanske inte går att göra så? Har letat efter info om detta men inte fått tag på något vettigt.

Vore roligt om någon kan tala om hur det ligger till med detta.

Annons
Postat

Hello!

Det här kanske är en idiotisk fråga, men kan man använda en analog mono effekt, t.ex. en kompressor eller eq på ett sterospår genom att bounca ner en kanal i taget?

Det skulle ju kunna spara mig en hel del pengar om jag inte behövde köpa dubbla mono effekter att använda vid mastring, men det kanske inte går att göra så? Har letat efter info om detta men inte fått tag på något vettigt.

Vore roligt om någon kan tala om hur det ligger till med detta.

Om kompressor; nej (om man inte gillar att höger och vänster kanal komprimeras olika d v s).

Postat

Tack för svaret!

Ok, jag kan förstå att en kompressor inte skulle vara så smart kanske. 😊 Jag ser nu att t.ex. Summit audio TLA-50 som är en mono kompressor har en link-funktion om man ska använda två st.

Jag har funderat på att köpa en Summit audioFeQ-50. Har aldrig haft någon hårdvarueffekt förut utan bara använt pluggar, men tänkte då att istället för att bara använda den som "insert effekt" så kunde man även färga hela stereospåret när jag gör en egen mastring.

Det är ju uppenbarligen omtvistat ifall en analog eq låter bättre än en digital men jag tror iallafall att det skulle göra lite skillnad att köra mixen genom en hyfsad analog låda. Det skulle ju innebära att man får lyssna i mono när man ska använda eq:n på detta sätt, men som sagt jag är bara ute efter lite "analogfärgning" 😄

Men det kanske inte funkar så bra?

Postat
Det skulle ju innebära att man får lyssna i mono när man ska använda eq:n på detta sätt, men som sagt jag är bara ute efter lite "analogfärgning"

Men det kanske inte funkar så bra?

Men om du ska " Printa " alltså spara effekten blir ditt stereospår mono om analogeffekten bara har mono ut.

Det du kan göra är ju som sagt köra vänster och höger kanal separat men jag tror det är till föga nytta.

Postat

Jag tänkte att man bara lyssnar i mono medans man gör inställningarna på eq:n. Sedan bouncar man ner de två stereokanalerna med samma inställning på eq:n.

Postat

Om kompressor; nej (om man inte gillar att höger och vänster kanal komprimeras olika d v s).

Har den sidechain borde man väl kunna använda en monosummering av båda kanalerna som trigg, så komprimeras båda likadant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.